شنبه 22 مهر 1385

بان کی مون رسما به عنوان دبيرکل آتی سازمان ملل انتخاب شد، ايسنا

بان کی مون:
من نسبت به آينده‌ی سازمان ملل خوشبين و بسيار اميدوارم

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يی


مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا وزير امور خارجه‌ی کره‌ی جنوبی را به عنوان دبير کل آتی سازمان ملل معرفی کرد و اين ديپلمات برجسته‌ که در دوران جنگ دو کره که منجر به تقسيم اين کشور شد، خود را به مراتب عالی رسانده است، قول داد ايجاد صلح با کره‌ی شمالی را در اولويت‌های کاری خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، اقدام مجمع عمومی سازمان ملل برای معرفی بان کی مون، وزير امور خارجه‌ی کره‌ی جنوبی به عنوان دبير کل سازمان ملل متحد نقطه‌ی عطف برای مردی است که در خارج از آسيا و قبل از رقابتش برای جانشينی کوفی عنان چندان شناخته شده نبوده است. اين موفقيت هم‌چنين برای کره‌ی جنوبی که از سال ۱۹۹۱ به سازمان ملل پيوسته و نيروهای اين سازمان هنوز هم در مرزهای پرتنشش با کره‌ی شمالی مستقر هستند يک پيروزی بسيار مهم به شمار می‌آيد.

بان کی مون از شخصيت‌های اصلی مذاکرات هسته‌يی کره‌ی جنوبی با پيونگ يانگ به شمار می‌آيد.

وی قول داده است که به عنوان دبير کل به کره‌ی شمالی سفر کند؛ کاری که عنان هرگز انجام نداد.

وی ماه گذشته اعلام کرد از اختياراتش در سازمان ملل برای گسترش صلح و آشتی در شبه جزيره‌ی کره و حل و فصل مسالمت آميز موضوع هسته‌يی کره‌ی شمالی استفاده خواهد کرد.

آمريکا و ژاپن هم‌چنان شورای امنيت را برای صدور قطعنامه‌ای که طی آن تحريم‌های مجازاتی عليه کره‌ی شمالی اعمال شود، تحت فشار قرار داده‌اند.

بان کی مون در يک کنفرانس مطبوعاتی پس از اعلام نتايج نهايی مجمع عمومی سازمان ملل ابراز اميدواری کرد که شورای امنيت بتواند هر چه سريع‌تر يک قطعنامه‌ی شفاف و قوی تصويب کند که طی آن به کره‌ی شمالی نشان دهد جامعه‌ی بين‌المللی در برابر ادعای آزمايش هسته‌يی‌اش متحد است.

وی در سخنرانی خود در مقابل صدها تن از ديپلمات‌ها و کارمندان سازمان ملل به ذکر ديدگاه‌های خود در خصوص سازمان‌ ملل که شهرتش به دليل رسوايی‌های فساد خدشه‌دار شده و عمليات‌های خارجی‌اش نيازمند اصلاحات اساسی برای رويارويی با چالش‌های قرن ۲۱ است، پرداخت.

وی گفت: دوران دبير کلی من با تلاش‌های بی‌وقفه برای ايجاد پل و از بين بردن اختلافات رقم خواهد خورد. رهبری هماهنگ نه تفرقه افکنانه. من تصميم دارم به عنوان دبير کل به وظايفم به خوبی عمل کنم.

وی افزود: من برای پست دبير کلی انتخاب شدم تا برای مردم زندگی بهتری ايجاد کنم. در بسياری از مکان‌ها من احساس کردم که سازمان ملل اقدام کافی نداشته يا بسيار دير عمل کرده است. من مصمم هستم که اين تيرگی‌ها و اين بی‌اعتمادی‌ها را از بين ببرم.

بان کی مون ۶۲ ساله هشتمين دبير کل سازمان ملل در تاريخ ۶۰ ساله‌ی اين سازمان از اول ژانويه در پايان دومين دور پنج ساله‌ی دبير کلی کوفی عنان خواهد بود. وی يکی از هفت نامزدی است که برای جانشينی عنان به رقابت پرداختند.

وی تاکيد کرد: از اينکه به عنوان دومين آسيايی در پست دبير کلی سازمان ملل خدمت می‌کنم به خود افتخار می‌کنم.

دبير کل پيشين سازمان ملل از اين قاره يو تانت از برمه بود که از سال ۱۹۶۱ تا ۷۱ خدمت کرد.

بر اساس سنت پست دبير کلی سازمان ملل متحد در ميان قاره‌های جهان به طور ادواری تقسيم شده است و اکثر کشورها توافق داشتند که اين اين بار نوبت آسياست.

زمانی که شيخه حيا راشد الخليفه، رييس مجمع عمومی سازمان ملل از ۱۹۲ کشور عضو اين سازمان خواست با فرياد‌های تاييد خود دبير کلی بان کی مون را بپذيرند، صدها تن از ديپلمات‌ها و کارمندان سازمان ملل به تشويق وی پرداختند.

وی پس از تاييد حاضران گفت: بنابراين اين فرد به عنوان دبير کل پذيرفته شد.

عنان بان کی مون را به عنوان دبير کل آتی سازمان ملل و کسی که انتظار می‌رود با حساسيت کشورها و نهادها در هر قاره هماهنگ باشد ستود و گفت: او مردی است با تفکری کاملا جهانی در تنها سازمان متحد جهان.

عنان خاطر نشان کرد: اولين دبير کل سازمان ملل به جانشين خود گفت: "شما قرار است مهم‌ترين کار روی زمين را بر عهده بگيريد". از آنجا که اين حرف کاملا حقيقت دارد به شما می‌گويم به علاوه اين بهترين کار روی زمين است.

وی تاکيد کرد که برای جانشينش تنها يک نصيحت دارد "سعی کنيد از منابعی که در ميان کارمندان سازمان پيدا می‌کنيد حداکثر استفاده را ببريد. تعهد آنها بزرگ‌ترين دارايی سازمان ملل است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جان بولتون، سفير آمريکا در سازمان ملل اظهار داشت: فردی درست در اين لحظات پرتفرقه در تاريخ سازمان ملل هدايت اين سازمان را بر عهده گرفت. به خصوص که اين سازمان برای انجام دستور کار اصلاحاتی که رهبران جهان پاييز گذشته با آن موافقت کردند به چالش پرداخته است.

بان کی مون بيش از دو سال و نيم پست وزارت امور خارجه‌ی کره‌ی جنوبی را در دست داشته است و به عنوان مشاور امنيت ملی دو رييس جمهور کشورش خدمت کرده است.

وی هم‌چنين در هند، اتريش واشنگتن و سازمان ملل به عنوان نماينده‌ی کشورش فعاليت کرده است.

بان کی مون ابراز اميدواری کرد که رياست سازمان ملل نظير آن چيزی باشد که وی از دوران کودکی اش‌ در خاطر دارد. وی گفت: من خوشبين و نسبت به آينده‌ی سازمان ملل بسيار اميدوارم. بياييد در کنار يکديگر برای سازمان مللی که بتواند بهتر و بيشتر کار کند فعاليت کنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بان کی مون رسما به عنوان دبيرکل آتی سازمان ملل انتخاب شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016