شنبه 16 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام آيت الله منتظری به مناسبت دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری

بسم الله الرحمن الرحيم

‏برادران و خواهران ، ملت عزيز ايران ايدهم الله تعالی
‏ ‏پس از سلام و تحيت ; اين روزها در رابطه با انتخابات رياست جمهوری‏ ‏پرسش هايی از اينجانب می‎شود، لذا به نحو اختصار نکته هايی را يادآور‏ ‏می‎شوم :
‏ ‏
‏ ‏اولا: مسأله شرکت در انتخابات امر تقليدی نيست و تشخيص با خود مردم‏ ‏است و اين جانب شخص خاصی را تعيين نمی کنم . مردم ما با رشد فکری‏ ‏و تجربه هايی که دارند می‎توانند اصلح را از غير اصلح تشخيص داده و‏ ‏بر اساس نص صريح قرآن کريم که می‎فرمايد: (ان الله یأمرکم ان تودوا الامانات‏ ‏الی أهلها...) فرد اصلح را انتخاب نمايند.
‏ ‏



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏ثانيا: بعد از پيروزی انقلاب و تشکيل مجلس خبرگان قانون اساسی ، از‏ ‏استبدادهای زمان شاه و دخالت دربار در تعيين کانديداها و سلب آزادی‏ ‏ملت در امر انتخابات سخن به ميان آمد; لذا توسط اينجانب به عنوان‏ ‏رئيس مجلس خبرگان قانون اساسی و اعضای محترم آن ، برای جلوگيری‏ ‏از چنين رويه مستبدانه ای ، اصلی در قانون اساسی گنجانده شد مبنی بر‏ ‏اين که شورای نگهبان که متشکل از فقهای منصوب از طرف رهبری و‏ ‏همچنين حقوقدانهای تأييد شده از طرف مجلس شورای اسلامی‏ ‏می‎باشند بر انتخابات نظارت نمايند. بنابراين اصل ۹۹ تصويب گرديد تا‏ ‏شورای نگهبان بتواند جلو دخالت های ناروا را گرفته و آزادی در انتخاب‏ ‏را تأمين نمايد.
‏ ‏ولی آقايان متأسفانه خودشان را قيم جامعه فرض کرده و نظارت در اين‏ ‏اصل را به نظارت استصوابی تفسير نمودند و در نتيجه ، انتخابات را‏ ‏دو مرحله ای کردند:
‏ ‏اول شورای نگهبان با سليقه خود اشخاصی را از بين کانديداها معين‏ ‏می‎کند و سپس مردم به خصوص آنان رأی می‎دهند; اين امر علاوه بر‏ ‏اين که برخلاف نظر تصويب کنندگان اين اصل و ظلم فاحش در حق‏ ‏مردودين صالح می‎باشد، اهانت به مردم است ; زيرا مردم ما دارای رشد‏ ‏عقلانی می‎باشند و نيازی به قيم ندارند. البته ضوابط و معيارهايی که برای‏ ‏کانديداهای رياست جمهوری توسط مجلس شورای اسلامی تصويب‏ ‏شده است بايد احراز شود، ولی در احراز آنها نبايد ملاحظات خطی ،‏ ‏سياسی و جناحی اعمال گردد، وگرنه مردم به شورای نگهبان و وزارت‏ ‏کشور بدبين شده و بتدريج با نظام فاصله می‎گيرند.‏ ‏
‏ ‏ظاهرا آنچه در کانديداها مهم است :
۱ - از رجال سياسی آگاه به مسائل‏ ‏روز و نياز جامعه باشند. ۲ - اعتقادا و عملا متعهد به موازين دينی و‏ ‏اخلاقی باشند و از دروغ و خلاف گوئی و ذمائم اخلاقی پرهيز نمايند. ۳ -‏ ‏قدرت کار داشته و شجاع و اهل تصميم باشند و استقلال خويش را حفظ‏ ‏نمايند.
‏ ‏
‏ ‏ثالثا: تبليغات و تبيين برنامه های تدوين شده توسط کانديداها، مستلزم اين‏ ‏نيست که انسان ديگران را متهم کند و بدون حضور آنان برای دفاع از خود،‏ ‏با حيثيت و آبروی افراد بازی کند. بسياری از اين افشاگری ها بر خلاف‏ ‏عقل و شرع است . اگر کسی فرضا خلافی مرتکب شده باشد جای‏ ‏رسيدگی به آن دستگاه قضايی کشور است که مسئوليت رسيدگی به چنين‏ ‏اتهاماتی را دارد.
‏ ‏مردی به رسول خدا(ص ) گفت : "اءوصنی " به من توصيه ای کن ، آن حضرت‏ ‏در جواب فرمودند: "احفظ لسانک " زبان خود را حفظ کن ، تا سه بار اين‏ ‏سوال و جواب تکرار شد، و در آخر پيامبراکرم (ص ) فرمودند: "و هل‏ ‏يکب الناس علی مناخرهم فی النار الا حصائد السنتهم؟" (تحف العقول ، ص‏ ‏۵۶) يعنی : آيا مردم را جز درو شده های زبانشان بر صورت و بينی در آتش‏ ‏خواهد انداخت ؟
‏ ‏
‏ ‏رابعا: کانديداهای محترم ضمن توجه به مسئوليت بزرگی که بر عهده آنان‏ ‏قرار می‎گيرد، اگر واقعا توان آن را ندارند، خود را در معرض آراء ملت قرار‏ ‏ندهند; و از طرفی نبايد درصدد دادن شعارها و وعده هايی باشند که از‏ ‏عهده آنها برنمی آيد; زيرا چه بسا خدای ناکرده مردم از چنين وعده هايی‏ ‏تلقی فريب کنند.
‏ ‏
‏ ‏و خامسا: متصديان امور بدانند که آراء مردم امانتی در دست آنهاست که‏ ‏بايد آنان بدون اعمال نظر و دستکاری ، با تمام توان از آراء ملت صيانت‏ ‏نمايند و تصرف در آراء مردم تقلب و بزرگترين خيانت ، و شيوه ای در‏ ‏جهت پايمال نمودن حقوق مسلم مردم است ; و در صورت دخالت در‏ ‏آراء، نتيجه کار هيچ گونه وجاهت و مشروعيت شرعی و قانونی ندارد. و از‏ ‏طرف ديگر چون اين گونه کارهای خلاف به نام اسلام تمام می‎شود،‏ ‏موجب وهن اسلام و نظام جمهوری اسلامی و بدبينی و بی تفاوتی مردم‏ ‏نسبت به سرنوشت خود خواهد شد.
‏ ‏
‏ ‏در خاتمه عزت و سربلندی اسلام و مسلمانان و ملت شريف و عزيز ايران‏ ‏را از خداوند بزرگ مسألت دارم . و اميد است آنچه خير و صلاح مردم‏ ‏است وسائل آن از ناحيه خداوند فراهم شود.
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

‏‏۱۳۸۸/۳/۱۶‏‏
‏قم المقدسة - حسينعلی منتظری





















Copyright: gooya.com 2016