دوشنبه 7 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريکا خشونت‌های حکومت ايران در روز عاشورا را محکوم کرد، راديو فردا

ايالات متحده آمريکا روز يکشنبه، خشونت های جاری عليه معترضان در ايران را به شدت محکوم کرد و بار ديگر پشتيبانی خود را از کوشندگان و مدافعان حقوق بشر اعلام داشت.

مايک همر، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، رويدادهای خونين روز يکشنبه در ايران را «برخورد ناعادلانه دولت با شهروندان» [در ابراز مسالمت آميز خواسته های خود] و سرکوبی ناميد که طی آن دست کم پنج تن و از جمله خواهرزادۀ [ميرحسين موسوی] يکی از رهبران مخالفان کشته شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفت: «حکومت از طريق وحشت و خشونت، به دور از عدالت است.»

وی به اين جمله باراک اوباما در سخنرانی پذيرش جايزۀ صلح نوبل اشاره کرد که گفته بود: «چنين امری گويای اين حقيقت است که دولت ها از آرزوی شهروندان خود [برای آزادی] بيش از قدرت هر کشور ديگری بيم دارند.»

خبرگزاری «رويترز» نيز با مخابرۀ متن اظهارات آقای مايک همر از قول او نوشت که ايالات متحده، در کنار تظاهرکنندگان قرار دارد.

سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفت: «تاريخ و اميد، با کسانی همراه است که به گونه مسالمت آميز، در پی کسب حقوق جهانی خود هستند. ايالات متحده نيز [در اين زمينه] با تاريخ همسو و همراه است.»

واکنش دولت فرانسه

پيش از ظهر يکشنبه، دولت فرانسه نيز سرکوب خشونت بار تظاهرات مخالفان دولت در ايران را محکوم کرد و خواستار راه حل سياسی برای حل بحران داخلی ايران شد.

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که احتمالا در اعتراض های خشونت بار ايران هشت نفر کشته شده اند.

در اين بيانيه آمده است که فرانسه «دستگيری ها و خشونت خودسرانه عليه معترضان عادی» را محکوم می کند.

در بيانيه وزارت خارجه فرانسه اضافه شده که «به دنبال اصرار مخالفان بر ادامه اعتراضها و همچنين تشديد سرکوب ها، فرانسه خواستار يک راه حل سياسی در ايران است.»

فرماندهی نيروی انتظامی تهران بزرگ روز يکشنبه تاييد کرد که پنج نفر در نا آرامی های روز عاشورا کشته شدند ولی می گويد اين افراد «به طرز مشکوکی» جان باخته اند.

اطلاعيه نيروی انتظامی ساعاتی پس از اظهارات سرتيپ پاسدار عزيزالله رجب زاده، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ صادر شد که طی آن کشته شدن معترضان در روز عاشورا را تکذيب کرده بود.

پيشتر احمد رضا رادان، جانشين فرماندهی نيروی انتظامی، در تلويزيون دولتی ايران از کشته شدن چهار نفر و دستگيری ۳۰۰ نفر در جريان نا آرامی های روز عاشورا خبر داده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016