گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
2 بهمن» معضل عُرف در سياست خارجی و سياست داخلی ايران در گفتگو با مهران براتی و داريوش همايون، راديو بين المللی فرانسه25 آذر» چرا سپاه تلويزيون های لس آنجلسی را هجو می کند؟ گفتگوی راديو بين المللی فرانسه با ماشاالله شمس الواعظين، رضا خجسته رحيمی و مجيد محمدی 11 آذر» استقرار بسيج در پايتخت يا نگرانی از فروپاشی؟ گفتگوی رايو بين المللی فرانسه با قاسم شعله سعدی و محسن سازگارا 5 آذر» پائيز قتل های سياسی، گفتگوی راديو بين المللی فرانسه با شيرين عبادی، عبدالکريم لاهيجی، نازنين پوينده و مريم مختاری 27 آبان» آيا اديان قادرند با هم گفتگو کنند؟ گفتگوی راديو بين المللی فرانسه با حسن يوسفی اشکوری، رضا عليجانی و مهدی مظفری
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! انقلاب: صحنه ها و افق ها، گفتگو با مهرانگيز کار، کاظم وديعی، ابراهيم نبوی، بهمن احمدی امويی، راديو بين المللی فرانسهفرنگيس حبيبی - برنامه زمينه ها و زمانه ها - سی سال از انقلاب ۱۳۵۷ می گذرد. بسياری از کنشگران يا شاهدان اين رويداد تاريخی ديگر زنده نيستند، تعدادی از آنان راه تبعيد و مهاجرت را برگزيده اند. بسياری از فعالان سياسی و اجتماعی و يا دولتمردان امروز در آن زمان کودک و يا نوجوان بودند. اينان داستان انقلاب را چگونه تعريف می کنند؟ چه صحنه هايی را از آن در ذهن حک کرده اند؟
يکی از صف های دراز نفت سخن می گويد و زمستانی که " به کوری چشم شاه بهار بود". ديگری ، هيمه های آتشی را به ياد می آورد که کتاب ها را می سوزاند و به نظر او صحنۀ اعدام نويسنده و خواننده را تداعی می کرد. زنی نقاش در تهران می گويد، سی سال پيش درب خانه ها همه باز بود تا فراريان بتوانند به آسانی پناه يابند. خانم جوان ديگری در شيراز بياد می آورد که سی سال پيش مردم در تسخير ادارات ساواک هر چيزی را ، حتی يک کفش گمشده را، به عنوان يک "سند جنايت پهلوی"، روی دست بلند می کردند. مهرانگيز کار، حقوقدان وفعال حوزۀ زنان که امروز در آمريکا بسر می برد، از ميدان فوزيه ياد می کند و مسجدی که در مقابلش يکروحانی با کمال ادب و احترام چادر های نو و تا شده ای را به خانم های بی حجاب تعارف می کرده و اين خانم ها با کمال شادی آن را می گرفته اند. از اين شاهدان و دست اندرکاران راهپيمايی ها و اعتصابات و يا از کسانی که در آن آخرين سال پادشاهی پهلوی در سرای دولت و قدرت بوده اند پرسيده ايم در آن روزها چه تصوری از آينده داشته اند و خود را در اين آينده در چه جايگاهی فرض می کرده اند. اکثراً می گويند نقشۀ روشنی از آينده برای خود تصور نمی کرده اند بسياری به پشتوانۀ شور و اشتياقی که در مردم می ديده اند تصور می کرده اند که وضع, بهبود خواهد يافت . آزادی گفتار و عقيده تضمين خواهد شد و بهروزی از آن همه خواهد بود. يک خانم ورزشکار در تهران که در خانواده ای بسيار مذهبی بزرگ شده است می گويد در دوران قبل از انقلاب ، خانواده های مذهبی و با حجاب حق ورود به رستوران های بالای شهر را نداشتند. حال آنکه امروز اين گونه زنان می توانند در سایۀ حجاب و پوشيدگی در جامعه حضور يابند،به دانشگاه بروند، در ادارات مشغول به کار شوند و در ميدان های ورزشی به قهرمانی دست يابند. بهمن احمدی امويی، روزنامه نگار، معتقد است که در زمان انقلاب روشنفکران هيچ تصوری از حکومت دينی نداشتند و اين انقلاب در عمل ميزان ظرفيت خشونت و عدم تحمل را در جامعۀ ما نشان داد. امروز ما ميدانيم که پشتوانۀ هويت ما تنها دانشمندانی چون ابن سينا يا شاعرانی مانند حافظ و سعدی و فردوسی نيستند. جنبۀ ديگری از هويت فرهنگی ما همين برخورد حذفی ما نسبت به انديشه ها و يا انسان هاييست که با ما همخوانی ندارند. او می گويد از همين روست که ما يک شخصيت ملی نداريم که يک توافق همگانی را برانگيزد و يا حتی موضوعی نيست که به عنوان يک موضوع ملی تلقی شود. شايد دست آورد مهم انقلاب اسلامی اين باشد که اين رويه از فرهنگ اجتماعی ايران را برملا کرد و اجازه داد که امروز به نقد کشيده شود. مهرانگيز کار می گويد حرکت های زنان و دانشجويان و مقاومت روزنامه نگاران که امروز شاهد آن هستيم بازمانده های آن اشتياق و انگيزه ايست که در روزهای انقلاب ابراز شد و پس از آن با موانع بزرگی رويرو گشت. دکتر کاظم وديعی که در آخرين سال حکومت شاه وزير کار بوده است می گويد با انقلاب او خود را در ايران بيگانه و تحقير شده می ديد . همين احساس او را به ضرورت روشنگری و مقاومت معتقد کرد . او يکی از آخرين ملاقات های خود را با شاه به ياد می آورد که در آن، آخرين پادشاه ايران گفته بود حکومت را يا با نيروی مردم می توان حفظ کرد و يا با نيروی متفقين. مردم به شاه پشت کردند و قدرت های غربی نيز از خود حرکتی نشان ندادند. Copyright: gooya.com 2016
|