پنجشنبه 19 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بين‌الملل: حقوق بشر در ايران هرگز به اين وخامت نبوده است، راديو فردا

همزمان با روز جهانی حقوق بشر، سازمان عفو بين‌الملل روز پنج‌شنبه با صدور بيانيه‌‌ای اعلام کرد وضعيت حقوق بشر در ايران به بدترين وضع خود در ۲۰ سال گذشته رسيده است.

اين سازمان که در گزارش خود به موارد شکنجه، تجاوز و قتل پس از انتخابات رياست جمهوری اشاره کرده است، از آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواسته است به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازديد از ايران برای تحقيق و تفحص در اين باره را بدهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عفو بين‌الملل می‌گويد که به نظر می‌رسد «تحقيق و تفحص‌های رسمی بيشتر با هدف لاپوشانی رفتارهای سوء باشند تا رسيدن به حقيقت».

حسيبه حاج صحراوی، معاون برنامه خاورميانه و آفريقای شمالی عفو بين‌الملل، در اين بيانيه می‌گويد: «نيروهای شبه‌نظامی و مقام‌هايی که مرتکب تخلف شده‌اند بايد فورا بازخواست بشوند.»

در گزارش عفو بين‌الملل، به نقض حقوق بشر در پيش، حين و به‌ويژه روزهای پس از انتخابات اشاره شده است، روزهايی که بسيج و سپاه پاسداران به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی به سرکوب مردم پرداختند.

در گزارش عفو بين‌الملل آمده است که شماری از کسانی که پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، پس از آزادی مجبور به فرار از کشور شده‌اند.

در گزارش عفو بين‌الملل به فردی اشاره شده است که در بازداشتگاه کهريزک نزديک به دو ماه در يک کانتينر زندانی بوده، و تنها پس از ۴۳ روز توانسته است با خانواده‌‌‌‌‌‌اش تماس بگيرد.

معاون برنامه خاورميانه و آفريقای شمالی عفو بين الملل در اين بيانيه تاکيد کرده است که هر کسی که دستگير می‌شود يا در بازداشت به سر می‌برد بايد از «شکنجه و بدرفتاری» مصون بماند.

عفو بين‌الملل در ادامه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است «زندانی‌های سياسی و افرادی که پس از محاکمه‌های غيرمنصفانه محکوم شده‌اند» را آزاد کنند.

‌عفو بين‌الملل در بيانيه خود محاکمات معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران را «دادگاه‌های نمايشی» خوانده که «عدالت را به سخره» گرفته است.

در اين بيانيه همچنين از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده است همه حکم‌های اعدام را «تغيير» دهد و در دادگاه‌های «منصفانه» به اتهام‌ کسانی که در انتظار محاکمه هستند رسيدگی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016