شنبه 5 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درگيری‌ زن سفيرايران با دختران سبز در فرانسه، کلمه

“حدود دو ساعت ما را به عنوان گروگان نگه داشتند و در تمام اين مدت فحاشی می کردند. تهديد به مرگ می کردند حتی در فرانسه. در انتها از ما تعهدی گرفتند مبنی بر اينکه ما هرگز بدون اجازه سفارت وارد سفارت ايران در فرانسه نشويم.”


کلمه:روز گذشته تعدادی از دانشجويان کميته ضد سرکوب شهروندان ايرانی در مراسم عزاداری به مناسبت ايام محرم در حسينيه ی وابسته به سفارت ايران در حومه پاريس، با شال های سبز و عکس های سهراب اعرابی، آيت الله منتظری، مهدی کروبی و مير حسين موسوی حضور يافتند.

به بی بی سی به نقل از شاهدان عينی آنها ۴ دختر و هفت پسر بودند که به طور جداگانه در مجلس زنانه و مردانه حاضر شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکی از دانشجويان دختر حاضر در اين مراسم، که می گويد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به دلايل امنيتی نمی خواهد نامش فاش شود به بخش فارسی راديو بی بی سی گفت: “ما چهار دختر بوديم که وارد حسينيه شديم. عکس های سهراب و آيت الله منتظری را در دست داشتيم، حتی شعار هم نداده بوديم و نشسته بوديم و ساکت گوش می کرديم.”

او می افزايد: “هنوز دو دقيقه از ورودمان نگذشته بود، خانمی که بعدا خود را زن سفير معرفی کرد به ما حمله و لباس های ما را کشيد. ما بدون اعتراض در حال خروج بوديم که چهار تا مرد به ما حمله کردند و ما را کتک زدند. کيف ها و موبايل هايمان را به زور از ما گرفتند.”

او همچنين می گويد: “ابتدا اسامی ما را خواستند که ما اسم هايمان را اشتباه گفتيم. ولی چون آنها کيف های ما را به زور گرفته بودند هويت ما مشخص شد. در همين حين دست يکی از بچه ها خونی شده بود و به همين دليل هم يک روز طول درمان گرفت.”

او می افزايد: “حدود دو ساعت ما را به عنوان گروگان نگه داشتند و در تمام اين مدت فحاشی می کردند. تهديد به مرگ می کردند حتی در فرانسه. در انتها از ما تعهدی گرفتند مبنی بر اينکه ما هرگز بدون اجازه سفارت وارد سفارت ايران در فرانسه نشويم.”

در اين فاصله دانشجويانی که بيرون از حسينه بودند و از ماجرا مطلع شده بودند از پليس فرانسه درخواست کمک می کنند؛ هر چند پليس فرانسه طبق معاهده ها و کنوانسيون های بين المللی نمی توانست وارد حسينيه شود که جزو خاک ايران محسوب می شود.

اما در پی حضور پليس، دانشجويان دستگيرشده آزاد شدند.

دختری که در مراسم حضور داشت به عنوان شاهد ماجرا می گويد: “پليس از ما ماجرا را پرسيد و بچه ها شکايت تنظيم کردند. تقريبا ديشب تا ساعت سه نيمه شب ما در کميساريای سور سن بوديم، که در حومه پاريس است.”

او می افزايد: “آنها به ما گفتند موضوع را پی گيری می کنند و ما را خبر می کنند. البته گفتند که از نظر قضايی کاری نمی توانند بکنند به اين دليل که آنچه در آن حسينيه اتفاق افتاده مثل اتفاقی است که در خاک ايران افتاده باشد و پليس فرانسه نمی تواند کاری برای آن بکند.”

او همچنين می گويد: ” چون ما از طريق ميکروفن تهديد به مرگ شديم، پليس فرانسه به ما گفت فقط نسبت به تهديدات صورت گرفته از ما حمايت خواهد کرد.”

اما ماجرا در قسمت مردانه حسينيه به شکل ديگری اتفاق افتاد.

آرش نعيميان يکی از اعضای کميته ضد سرکوب شهروندان ايرانی در پاريس که در مراسم عزاداری حسينيه پاريس حضور داشت، به ما می گويد: “زمانی که از دختران جدا شديم و هفت پسر بوديم که وارد حسينيه شديم. اول با توهين مواجه شديم. يکی از مسئولان به يکی از بچه ها گفت اينجا را اگر بخواهيد به هم بزنيد شما را دست پليس می سپارم.”

او می افزايد: “ما نشستيم و داشتيم مراسم را گوش و دنبال می کرديم و سعی می کرديم به فضای موجود عادت کنيم. کم کم از سمت زنانه صدای درگيری و داد و بيداد شنيديم. يکی از بچه ها همسرش در ميان زنان بود و نگران شد. اما نشستيم و عکس العملی نشان نداديم.”

او می افزايد: “من رفتم به شخص سفير که از قبل می شناختمش گفتم ما نيامده بوديم اينجا که جمع را به هم بزنيم. اين رسم ميزبانی نبود.”


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016