چهارشنبه 12 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکم اعدام محمدامين وليان از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان تاييد شد، ندای سبز آزادی

حکم اعدام محمدامين وليان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه دامغان تأييد شد. خبرنگار ندای سبز آزادی مطلع شده است که در پرونده اين دانشجوی ۲۰ ساله محکوم به اعدام به سخنان آيت‌الله مکارم شيرازی در خصوص محارب بودن حرمت‌شکنان روز عاشورا استناد شده است و اين سخنان به عنوان يک فتوای شرعی تلقی گشته و بر اساس آن حکم اعدام صادر گشته است و در دادگاه تجديد نظر تاييد شده و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد. گفتنی است که اين حکم هنوز به خانواده وليان و وکيل او ابلاغ نشده و همين مساله بر ابهام ماجرا افزوده است.

روز گذشته دادستانی انقلاب طی اطلاعيه‌ای تأييد حکم اعدام اين جوان ۲۰ ساله در دادگاه تجديد نظر را اعلام کرد. محمدامين وليان، عضو فعال انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه دامغان و ستاد انتخاباتی دانشجويی ميرحسين موسوی در اين شهر، برآمده از خانواده‌ای مذهبی و انقلابی است، همواره مواضعی در چارچوب قانون اتخاذ کرده است و هيچ‌گونه وابستگی فکری و تشکيلاتی به گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی و تشکل‌های غيرقانونی ندارد و تنها با اتهام در دست داشتن سنگ در روز عاشورا بازداشت شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وليان فردی مذهبی، متدين و با مواضع اصلاح‌طلبانه است و صدور حکم اعدام برای او با استناد به يک عکس موجی از بهت و حيرت و نگرانی را در ميان خانواده مذهبی و دوستان و آشنايان اين دانشجوی خوش‌خلق و نجيب ايجاد کرده است.

ندای سبز آزادی در دهمين طرح هم‌صدايی از کليه همراهان جنبش سبز و ايرانيان عدالت‌طلب دعوت می‌کند برای جلوگيری از اجرای حکم اعدام محمدامين وليان و تسريع در آزادی او در حد توان خود بکوشند و از طرق ممکن قانونی و مسالمت‌آميز احتمال اجرای اين حکم را کاهش دهند. از ميان اقدامات متعددی که امکان اجرای آن وجود دارد به طور خاص موارد زير در اولويت است:

۱- عکس پروفايل خود در سايت فيس‌بوک و ديگر شبکه‌های اجتماعی مجازی را موقتاً به عکس محمدامين وليان که در ابتدای اين متن آمده است تغيير دهيد.

۲- اگر صاحب رسانه يا وبلاگ هستيد در پوشش خبری اين فراخوان ما را ياری کنيد و در اعتراض به اجرای حکم اعدام او بنويسيد.

۳- اگر به آيت الله مکارم شيرازی و بيت ايشان دسترسی داريد وی را در جريان اين فاجعه انسانی-اسلاميدر شرف وقوع قرار دهيد و از ايشان و ديگر مراجع عظام تقليد بخواهيد تا با اعلام موضع قاطع و به موقع از ريخته شدن خون جوانی بی‌گناه و متدين جلوگيری کنند تا آبروی مرجعيت شيعه افزون شود و خون اين جوان نجيب به گردن ايشان و دستگاه قضايی نيافتد.

۴- اگر به هر يک از مقامات عالی قضايی و مسئولان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی دسترسی داريد،‌ صدای دادخواهی خانواده وليان و اعتراض به حق سبزها به اعدام اين جوان بی‌گناه را به گوش آن‌ها برسانيد و از آن‌ها بخواهيد بکوشند اين حکم ناعادلانه تغيير کند و محمدامين وليان زودتر آزاد شود.


مظلوميت وليان و عذاب وجدان دانشجوی بسيجی

گفتنی است چند روز پيش از بازداشت محمدامين وليان شبنامه‌ای مبنی بر شرکت او در تظاهرات اعتراض‌آميز روز عاشورا در تهران توسط طيفی از دانشجويان افراطی وابسته به بسيج دانشجويی در دانشگاه پخش شد که طی آن خواهان برخورد جدی نيروهای امنيتی و مسئولين دانشگاه با وی شده بودند. پس از انتشار اين شبنامه محمدامين وليان بازداشت و به تهران منتقل شد و در دادگاه متهمان روز عاشورا به محاربه و افساد فی‌الارض متهم گشت.

جالب اينجاست که مظلوميت او چنان آشکار بوده‌است که پس از محکوميت او به اعدام همان دانشجوی بسيجی که مطالب شبنامه را تنظيم و او را معرفی کرده دچار عذاب وجدان شده و برای درخواست لغو حکم اعدام او اقدام به گردآوری امضا از دانشجويان دانشگاه خود کرده است. رياست دادگاه نمايشی محمدامين وليان را قاضی صلواتی برعهده داشت و او را به محاربه، افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم عليه امنيت کشور، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران و توهين به مقامات ارشد نظام متهم کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری ايسنا محمدامين وليان در جلسه دادگاه خود گفت: «من وقتی در زندان بودم در تلويزيون ديدم که سران بزرگ اصلاحات در اين دادگاه ايستاده‌اند.» مطلبی که حاکی از تحت فشار قرار دادن وی و دادن اخبار دروغ و کذب توسط بازجويان به او است. گفتنی است در اين دادگاه امين وليان هيچ يک از اتهامات را نپذيرفت و حتی نماينده دادستان در پاسخ به وليان و وکيل تسخيری وی که اتهام محاربه و افساد فی‌الارض را رد کردند، به طور غيرمستقيم از ايراد اين اتهام به اين فعال دانشجويی دانشگاه دامغان عقب‌نشينی کرد و گفت: «در باب محاربه اختلاف نظر زيادی وجود دارد که اين موضوع جای بررسی دارد و تصميم با رياست دادگاه است».

همچنين گفتنی است در اين دادگاه در مورد بيانيه‌های انجمن اسلامی دانشگاه دامغان و دفتر تحکيم وحدت و همچنين برگزاری مناظره انتخاباتی بين مصطفی تاج‌زاده و اسماعيل گرامی مقدم به وی اتهاماتی وارد شد. وليان در جريان دادگاه فقط پذيرفت که در تظاهرات برای دفاع از خود و به دليل عصبانی ناشی از اقدامات وحشيانه نيروهای نظامی و لباس شخصی در سه مرحله سنگ پرتاب کرده است، اما اين سنگ‌ها به کسی آسيب نزده است و از دادگاه خواست که بررسی کنند که چرا احساسات و نارضايتی او به اين شکل بروز کرده است.

او همچنين اعلام کرد که در راهپيمايی‌ها شعار "مرگ بر ديکتاتور" سر داده است. محمدامين وليان از روز بازداشتش تاکنون هيچ‌گونه ملاقاتی با خانواده و امکان انتخاب وکيل تعيينی و ملاقات با وی نداشته است و مستقيما از سلول انفرادی در بازداشتگاه‌های نامعلوم اطلاعات سپاه به دادگاه منتقل شده است. چندی پيش ارون رودز - سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران - در مورد محاکمه وليان گفت: «قوه قضائيه با يک چنين محکوميت کاملا بی‌ربطی، زندگی و حيات سرشار از اميد و آينده اين جوان دانشجو را بی‌ارزش کرده است». ارون تاکيد کرد: «حتی مهم‌تر از آن اين است که اين محاکمه معيارهای نظام قضايی در ايران را به خواری کشاند.

کدام محاربه؟

نظام قضايی در ايران بايد مثل هر نظام قضايی ديگری از زندگی و حيات انسان‌ها حفاظت کند نه اين‌که آن را به حراج بگذارد». عبدالفتاح سلطانی، وکيل برجسته حقوق بشر در تهران درباره شرايط اصلی ورود اتهام محاربه به يک فرد به کمپين بين‌المللی حقوق بشر گفت که شرط محاربه اين است که فرد متهم بايد حتما درگير فعاليت مسلحانه باشد و کار مسلحانه انجام داده باشد. آقای سلطانی چنين توضيح داد که "در همه کتب فقهی اين مطلب تصريح شده است. در مواد ۸۶ و ۸۹ قانون مجازات اسلامی ايران هم چند شرط برای آن گذاشته شده است از جمله اين شروط تصريح شده آن است که گروهی تشکيل شده باشد که کار آن مبارزه مسلحانه باشد - يعنی خط مشی آن مسلحانه باشد- و در نهايت اگر کسی عضو اين گروه مسلح يا هوادار آن باشد و اگر اقدام موثری در راستای اهداف آن گروه مسلح کند، به او محاربه می‌گويند. يعنی خودش حتما اقدام مسلحانه بايد کرده باشد يا بايد هوادار و يا عضو يک گروه مسلح باشد و در جهت آن گروه مسلح، حتما اقدامات موثری انجام داده باشد.

اگر اين شروط محقق نشود، محاربه معنا ندارد." آقای سلطانی در باره اين‌که آيا پرتاب سنگ در خيابان می‌تواند اتهام و حکم محاربه را به خود بگيرد، گفت: "قطعا نه. اگر فرد دستگير شده هوادار و يا عضو يک گروه مسلح باشد يا در راستای آن گروه مسلح اين کارها را بکند، می‌توانند در قالب محارب با او برخورد کنند. اگر يک فرد عادی باشد که به هر دليل از جمله اين‌که عصبانی شده يا تندروی کرده باشد و در حد اين‌که شيشه شکانده باشد و يا تخريب کرده باشد و کسی را زخمی کرده باشد، می‌توان با او برخورد قانونی کرد، اما عمل او حکم محاربه ندارد". کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از رئيس قوه قضائيه درخواست کرده بود که در اين مورد مداخله و وليان را آزاد کند. همچنين اين کمپين توصيه کرده بود که فورا گروهی مرکب از متخصصين مستقل حقوقی اين پرونده را مورد بررسی قرار دهند؛ اما متاسفانه با تاييد حکم اعدام وی به نظر می‌رسد که اين درخواست‌ها اجرا نشده است.

ندای سبز آزادی اميدوار است با همراهی همراهان جنبش سبز با دهمين طرح هم‌صدايی سبز و اقدامات مسالمت‌آميز و قانونی سبزها در اعتراض به صدور اين حکم و شنيده شدن اين درخواست‌ها توسط مقامات عالی قضايی اين حکم غيرعادلانه، غيراسلامی و غيرقانونی تغيير کند و جان اين جوان اخلاقی و پايبند به قانون حفظ شود. در صورت تحقق چنين هدف انسان‌دوستانه،‌ اخلاقی و خداپسندانه‌ای، يکايک ايرانيانی که ما را در اجرای اين طرح همراهی کرده‌اند در نجات جان محمدامين وليان که هر لحظه امکان اجرای حکم اعدامش وجود دارد شريک‌ خواهند بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016