گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
21 فروردین» بسياری از اتهامات هواداران انقلاب به آمريکا بیاساس است، گفتوگوی آفتاب با صادق زيباکلام17 فروردین» حکم اخراج مرتضی مرديها از دانشگاه، به وی ابلاغ شد، فرارو 21 اسفند» کامران دانشجو: اساتيدی که دغدغه دين ندارند جذب نمیکنيم، اجازه ترويج سکولاريسم را در دانشگاهها نمیدهيم، مهر 7 بهمن» وزيرعلوم: موجی از بازنشستگی اساتيد در کار نيست؛ تنها يک استاد دانشگاه علامه طباطبايی بازنشسته شده نه ۱۲ نفر، ايسنا 4 بهمن» اخراج عباس کاظمی، استاد دانشگاه تهران به دليل شرکت در تشييع پيکر آيت الله منتظری! کلمه
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! صادق زيباکلام: با اخراج اساتيد از دانشگاهها کرسیهای آزادانديشی چه مفهومی دارد؟ کلمهطی روزهای گذشته مردیها، از اساتيد دانشگاه علامه طباطبايی و عليرضا بهشتی نيز از دانشگاه تربيتمدرس اخراج شدند و سپس دادگاه تجديدنظر عبدالله رمضانزاده عضو هيات علمی دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران برگزار شد که در اين دادگاه وی به ۵ سال زندان محکوم شد.من نمیدانم در اين شرايط کرسیهای آزاد انديشی چه مفهومی دارد؟ در دانشگاه علامه طباطبايی شماری از برجستهترين اقتصاددانان و اساتيد که در نامههای سرگشادهای به سياستهای اقتصادی دولت نهم و دهم اشکال گرفتهاند بازنشسته و يا کنار گذاشته شدهاند.
صادق زيبا کلام عضو هيات علمی دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران در مراسم افتتاحيه کرسیهای آزادانديشی که در تالار شيخ انصاری اين دانشکده برگزار شد، با اشاره به اينکه کسی دقيقا نمیداند کرسیهای آزادانديشی چه بوده و برنامههای آن چيست؟ گفت: بايد نکته دردآلودی را مطرح کنم و آن اين است که اکنون صحبت از کرسیهای آزادانديشی در زمانی صورت میگيرد که از جهت ديگری شاهد عکس جريان آزادانديشی در بعضی از دانشگاهها هستيم. وی افزود: طی روزهای گذشته مردیها، از اساتيد دانشگاه علامه طباطبايی و عليرضا بهشتی نيز از دانشگاه تربيتمدرس اخراج شدند و سپس دادگاه تجديدنظر عبدالله رمضانزاده عضو هيات علمی دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران برگزار شد که در اين دادگاه وی به ۵ سال زندان محکوم شد و من نمیدانم در اين شرايط کرسیهای آزاد انديشی چه مفهومی دارد.
زيبا کلام با اشاره به اينکه انجمن اسلامی دانشگاه تهران و ساير دانشگاهها تعطيل و يا در شرف تعطيلی است در ادامه تصريح کرد: آنچه که اکنون مشاهده میکنيم اين است که گفتهها با آنچه عمل میشود در جامعه همخوانی ندارد. استاد علوم سياسی دانشگاه تهران در ادامه بيان داشت: تا آنجا که اطلاع دارم برنامهای در خصوص حذف و کنار گذاشتن اساتيد دگرانديش به جز چند مورد بخصوص در دانشگاههای علامه طباطبايی و تربيت مدرس نبوده است. وی افزود: در دانشگاه تهران، شهيد بهشتی، و ساير دانشگاهها اساتيد تسويه يا اخراج نشدند. در دانشگاه علامه طباطبايی شماری از برجستهترين اقتصاددانان و اساتيد که در نامههای سرگشادهای به سياستهای اقتصادی دولت نهم و دهم اشکال گرفتهاند بازنشسته و يا کنار گذاشته شدهاند. زيباکلام در ادامه تاکيد کرد: سياست کلی نظام در خصوص اساتيد دگرانديش ومنتقد نبايد حذف آنها باشد و بايد اعلام کنم که کنار گذاشتن اين اساتيد در برخی دانشگاهها با سياست مديران اين دانشگاهها انجام میشود. و اين امر به سياست کلی نظام بازنمیگردد. استاد علوم سياسی دانشگاه تهران با طرح اين سوال که آيا مسئولان يک دانشگاه میتواند اساتيد آن دانشگاه را به دلايل سياسی اخراج کند خاطرنشان کرد: وزارت علوم که مدعی است بخشهای علوم کشور را زير نظر دارد، آيا نمیخواهد در اين امر دخالت کند؟ به يقين میتوان گفت وزارت علوم از اخراج اساتيد در دانشگاههای علامه طباطبايی و تربيت مدرس حمايت کرده و آن را تائيد میکند، پس از اين وزارتخانه انتظار نمیرود که به اين مشکل رسيدگی کند. اما از سوی ديگر از مجلس شورای اسلامی انتظار میرود که نسبت به اتفاقات پيش آمده در اين دو دانشگاه اعتراض کرده و بخصوص کميسيون فرهنگی بايد به اين امر رسيدگی کند. وی افزود: دفاع از حقوق شهروندان از وظايف مجلس هشتم است و نمايندگان مجلسی که سوگند ياد میکنند تا از حقوق شهروندان و وکلای خود دفاع کنند چرا نسبت به اين امور پيگيری نمیکنند و امثال اساتيدی چون بهشتی و مردیها و ديگر اساتيد از دانشگاهها اخراج میشوند. زيبا کلام با اشاره به اينکه متاسفانه هيچ حرکتی در اين خصوص از مجلس مشاهده نکردهايم، در ادامه تصريح کرد: در اين شرايط صحبت از کرسیهای آزادانديشی میشود و من در اين جا کلياتی را در خصوص علوم انسانی بيان میکنم. استاد علوم سياسی دانشگاه تهران در ادامه بيان داشت: پس از حوادث تلخ و ناگوار ۲۲ خرداد ماه سال ۸۸ مسئله علوم انسانی مطرح شد و علوم انسانی به عنوان متهم پيش آمدن اين حوادث مورد بازخواست قرار گرفت. زيبا کلام گفت: با توجه به کسر قابل توجهی از دانشجويان، قريب به يک ميليون و ۸۰۰ هزار دانشجو در رشتههای علوم انسانی تحصيل میکنند و اين دانشجويانی هستند که موجبات اعتراض را پديد آوردند. وی افزود: از اواسط تابستان گذشته مسائلی مطرح شد مبنی بر اينکه علوم انسانی چگونه بايد اصلاح شود و محصول آن اين باشد که دانشجويان اين رشته به دولت انتقاد نکنند. زيبا کلام درادامه تصريح کرد: برخی افراد اساتيد اين رشته را متهم کردند که دانشجويان علوم انسانی را بیدين بار آوردند و من معتقدم که احضار علوم انسانی به عنوان متهم به دادگاه موجب حوادث پس از خرداد ۸۸ شده است. اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ای کاش اين موارد و حوادث بر گردن علوم انسانی بود چون میتوانستيم با اين شيوه دانشگاهها و دانشکدههای علوم انسانی را تعطيل کنيم اما من به کسانی که علوم انسانی را نسبت به حوادث سال ۸۸ متهم میکنم سوالی را مطرح میکنم؛ مگر اين علوم انسانی در زمان محمدرضا پهلوی در اين دانشگاهها تدريس نمیشد؟ وی افزود: اين علوم انسانی در رژيم گذشته نيز در دانشگاه تهران و ساير دانشگاهها تدريس میشد و چرا آن موقع اين رشته دانشجويان را بیدين بار نياورده است بلکه بالعکس بخش عمده اين دانشجويان اسلامگرا شدهاند. اگر محتوای اين علوم موجب بیدينی و زوال دانشجويان میشود چرا در زمان طاغوت اين اتفاق نيفتاده است؟ زيباکلام در ادامه بيان داشت: ما عکسهای شهدای دانشجوی حقوق و علوم انسانی را در راهروی همين دانشکده نصب کرده و هر روز نظارهگر آنها هستيم. حال بايد پرسيد آيا اين دانشجويان در همين رشته درس نخواندهاند و شايد از نظر شما آنها در نجف و امثال آن درس خوانده باشند پس چطور شده است به خواسته خودشان در جبهههای جنگ روی مين رفتند. وی با اشاره به اينکه اشکال اساسی علوم انسانی در جامعه ما اين است که اين رشته فوق العاده عقب مانده است خاطرنشان کرد: عقب ماندگی در علوم از لحاظ کاربردی نيز بايد ملاحظه شود و اين در حالی است که در شرايط کنونی محصولات ايران وارد بازارهای جهانی نمیشوند. زيباکلام با تاکيد بر اينکه عقب ماندگی در حوزه علوم انسانی را مستقيما نمیتوان ديد خاطرنشان کرد: اگر کرسیهای آزاد انديشی ادامه پيدا کند میتوانيم مفصلتر در خصوص علوم انسانی بحث کنيم و اعلام کنيم که اشکال اصلی اين علوم در جامعه ما چيست. استاد علوم سياسی دانشگاه تهران در ادامه بيان داشت: پس از حوادث ۲۲ خرداد سال ۸۸ مسئله اسلامی کردن علوم انسانی به صورت جدی مطرح شده است و اگر اين سلسله جلسات ادامه پيدا کند بايد به صورت خيلی جدی به اين امر بپردازيم که آيا واقعا علوم سياسی و علوم انسانی اسلامی داشتهايم يا خير؟ وی افزود: من معتقدم علوم انسانی غربی، شرقی، مسيحی، بودايی و زرتشتی هم نداريم. ما آنچه در علوم انسانی داريم نظر و انديشه انسانهای مختلف است. اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نگاه به انسان در حوزه علوم انسانی در دانشگاههای کشور ما يک نگاه غربی است و بايد نگاه اسلامی را در خصوص انسان در دانشگاههای خود پيدا کنيم. زيباکلام در پايان خاطرنشان کرد: من معتقدم کرسیهای آزاد انديشی را بايد به صورت مفهومی ادامه دهيم و نبايد امثال اساتيدی چون بهشتیها و مردیها از دانشگاهها اخراج شوند. Copyright: gooya.com 2016
|