جمعه 17 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضيافت شام ايران در نيويورک برگزار شد؛ "حرفی از تحريم به ميان نيامد"، راديو فردا

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی شامگاه پنج‌شنبه ضيافت شام خود را در نيويورک در محل اقامت سفير ايران در سازمان ملل بدون حضور سفرای چهار عضو دائم شورای امنيت برگزار کرد. به گفته سفير ژاپن، در اين ضيافت «هيچ حرفی از تحريم‌های تازه [عليه ايران] به ميان نيامد».

روز پنج‌شنبه خبری منتشر شد حاکی از اين که منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، نمايندگان تمام اعضای شورای امنيت سازمان ملل را به ضيافت شام در محل اقامت سفير ايران در سازمان ملل در نيويورک دعوت کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حالی که اغلب خبرگزاری‌ها از اين عمل ايران به عنوان «حرکتی نادر» ياد کرده‌اند، خبرگزاری آسوشيتدپرس آن را «تازه‌ترين تلاش جمهوری اسلامی در سطح بالا برای فرار از دور تازه تحريم‌های اقتصادی» توصيف کرده است.

خبرگزاری رويترز نيز از قول يک مقام آمريکايی شام روز پنج‌شنبه را يکی ديگر از تلاش‌های ايران دانسته است.

به گفته اين مقام آمريکايی، «آنها [مقامات ايرانی] آشکارا فهميده‌اند که تلاش‌های فعلی در شورای امنيت و جاهای ديگر دارد آنها را منزوی می‌کند».

بيش از يک ماه است که گفت‌وگوها در ميان اعضای گروه پنج به علاوه يک متشکل از آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان برای آماده کردن پيش‌نويس قطعنامه دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران به دليل فعاليت‌های اتمی جمهوری اسلامی در جريان است.

از ميان پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل، تنها سفير چين در اين سازمان در ضيافت شام آقای متکی شرکت کرد و چهار عضو ديگر از جمله ايالات متحده معاونان سفير را به اين ميهمانی فرستادند.

اما ديگر اعضای شورای امنيت از جمله کشور ژاپن در سطح سفير به دعوت منوچهر متکی، رئيس دستگاه ديپلماسی محمود احمدی‌نژاد، پاسخ گفتند.

يوکيو تاکاسو، سفير ژاپن در سازمان ملل، با اشاره به اين که اين ضيافت «هيچ نتيجه ملموس و عينی» نداشته گفت: «هيچ حرفی از تحريم‌ها به ميان نيامد. مهم اين است که بيشتر اعضای شورای امنيت اينجا هستند.»

به گفته آقای تاکاسو، منوچهر متکی در اين ضيافت بار ديگر بر موضع ايران مبنی بر اين که «استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای حق ماست» تاکيد کرده است.

واشينگتن و متحدان غربی‌اش بر اين اعتقادند که جمهوری اسلامی به دنبال توليد تسليحات هسته‌ای است، اتهامی که تهران همواره رد کرده و آن را مخالف اعتقادات اخلاقی و مذهبی خود توصيف کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016