پنجشنبه 13 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض دو روزه ايرانيان به وزير دولت کودتائی احمدی نژاد در بروکسل، گزارش از علی صمد

منوچهر متکی، وزير امور خارجه حکومت جمهوری اسلامی ايران، در تاريخ اول و دوم ژوئن برای ديدار و مذاکره با مقامات اتحاديه اروپا به بروکسل آمد. در روز سه شنبه توسط کميسيون امور خارجه پارلمان اروپا، جلسه ای برای بحث و گفتگو با وزير خارجه دولت کودتائی احمدی نژاد گذاشته شد. نمايندگانی از پارلمان اروپا بعنوان اعتراض به حضور ايشان با در دست گرفتن عکس هايی از ندا آقا سلطان به حضور او در پارلمان اروپا اعتراض کردند و نيز بشدت نقض خشن حقوق بشر را در ايران بصورت علنی محکوم کردند. در بيرون پارلمان اروپا توسط دو تشکل ايرانی (اروپرس و بيان) در اعتراض به دعوت کنندگان، و حضور منوچهر متکی در مرکز اروپا و نيز نسبت به نقض شديد حقوق بشر در ايران تظاهراتی در برابر پارلمان اروپا سازمان داده شده بود. تعدادی از دوستان کانون زندانيان سياسی در شهر کلن آلمان برای اعتراض به حضور وزير امور خارجه ايران به بروکسل آمدند و در آکسيون ايرانيان در بروکسل شرکت کردند.

کانال های تلويزيونی بلژيکی، انگليسی از آکسيون اعتراضی ايرانيان خبر و گزارش تهيه کردند و مصاحبه هايی با شرکت کنندگان انجام دادند. تلويزيون "ارونيوز"، به تظاهرات ايرانيان را بازتاب داد. در اين تجمع خانم "ايزابل دوران" معاون پارلمان اروپا بصورت کوتاه سخنرانی و بدين ترتيب با خواسته های ايرانيان اعلام همبستگی کردند. چند روز قبل از حضور متکی در پارلمان اروپا خانم ايزابل دوران يک بيانيه مطبوعاتی در رابطه با حضور منوچهر متکی در اتحاديه اروپا انتشار دادند. ايشان در بيانيه خود اعلام کردند که :" به عنوان معاون پارلمان اروپا و يکی از اعضای فعال در گروه نمايندگان پارلمان اروپا در امور ايران و اروپا، مايلم پيش از اين ديدار، برای روشن شدن مسائل، نکاتی را ذکر کنم و همچنين بر دفاع از ارزش های انسانی و دمکراتيک رايج در پارلمان اروپا تاکيد کنم". ايشان در بخشی ديگر از بيانيه خود متذکر شدند که حضور متکی در پارلمان اروپا را به عنوان فرصتی قلمداد کردند و از اين طريق قطعنامه ۱۰ فوريه ۲۰۱۰ پارلمان اروپا در باره ايران را به ايشان تحويل دادند. در آخر بيانيه معاون پارلمان اروپا آمده است که :" آمدن متکی به پارلمان اروپا تنها يک ديدار اداری ساده است...". تظاهرات با دادن شعارهايی در جهت دفاع از خواسته های مردم ايران، آزادی زندانيان سياسی، لغو اعدام و محکوميت حکومت جمهوری اسلامی ايران به پايان رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روز دوم حضور وزير امور خارجه ايران" در بروکسل، "مرکز اروپائی مطالعات سياسی" که بعنوان يکی از جريانات لوبی اروپائی محسوب می شود در روز چهارشنبه دوم ژوئن ساعت هشت صبح جلسه ای را در "هتل استانوپ" بروکسل، با آقای منوچهر متکی، سازماندهی کرد. جمعيت دفاع از جبهه جمهوری و دمکراسی در ايران- بلژيک، برای همبستگی با مبارزين داخل کشور و برای اعتراض به ديکتاتوری، اختناق و نقض شديد حقوق بشر در ايران اطلاعيه ای را بدين منظور به دو زبان فارسی و فرانسه صادر کرد و از ايرانيان مقيم بلژيک خواست که با تجمع در برابر هتل استانوپ بصورت مشترک خواهان قطع اعدام ها، آزادی تمام زندانيان سياسی، قطع شکنجه و آزار و اذيت فعالين سياسی و مدنی در ايران شوند. ده ها نفر از ايرانيان در تظاهرات اعتراضی جمعيت شرکت کردند و با دادن شعارهايی به حمايت از خواسته های جنبش اعتراضی و دمکراتيک مردم ايران پرداختند. چندين کانال تلويزيونی عربی، ترکی، بلژيکی، و انگليسی از تظاهرات کنندگان خبر و گزارش تهيه کردند. جمعيت دفاع از جبهه جمهوری و دمکراسی در ايران- بلژيک، پيشتر نيز يک نامه اعتراضی را به زبان انگليسی، آلمانی و فرانسه، خطاب به مديران "مرکز اروپائی مطالعات سياسی" و هتل استانوپ تهيه و در سطح وسيعی در سايت های اينترنتی و گروه های ايميلی پخش کرده بود. دو مراکز مربوطه توسط ايرانيان، بلژيکی ها و اروپائيان بمباران ای-ميلی شدند. در آن نامه اعتراضی به مسئولين دو مرکز آمده بود :" شما حتماً آگاه هستيد که نامبرده(متکی) نمايندگی دولتی را به عهده دارد که از طريق يک انتخابات تقلبی غيردمکراتيک و غيرآزاد، بقدرت رسيده است. در واقع آنها از طريق يک کودتای انتخاباتی در تاريخ ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹، بر سر کار آمده اند و بالطبع چنين حکومتی از نظر مردم ايران کاملاً غيرمشروع است". در بخشی ديگر از اين نامه اعتراضی می خوانيم :" از ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ تا امروز، چندين هزار نفر در ايران دستگير شده اند؛ در حدود صد نفر از معترضين در جريان تظاهرات مسالمت آميز به قتل رسيده اند؛ صدها نفر در جريان دادگاه های کوتاه نمايشی به زندان محکوم شده اند. علاوه بر موارد فوق بايد به اعدام های بيشمار، حبس زندانيان سياسی و ديگر موارد نقض حقوق بشر که از چندين سال قبل در ايران روی داده اند، نيز توجه داشت. متاسفانه حکومت ايران به لحاظ اجرای حکم اعدام نسبت به جمعيت کشور از رکورد بسيار بالايی در جهان برخوردار است".


جمعيت دفاع از جبهه جمهوری و دمکراسی در ايران- بلژيک به مديران مراکز مربوطه اعلام کرد که:" طبعاً شما مجازيد که حق آزادی بيان را برای آقای منوچهر متکی فراهم کنيد، حقی که رژيم ايران از شهروندان ايرانی دريغ کرده است. اما به اين ترتيب شما، به عنوان تريبونی معتبر و عمومی، دست به انتخابی برای معامله با بخش توتاليتر حکومت ايران نيز زده ايد. مضافأ اين که در اين ميان هيچ امکانی را برای نمايندگان اپوزيسيون دمکراتيک ايرانی فراهم نکرده ايد". در آخر نامه اعتراضی ذکر شده بود که :" ايرانيان تبعيدی در بلژيک مطمئناً از حق آزادی بيان خود برای تظاهرات عمومی در برابر هتلی که برنامه در آنجا برگزار خواهد شد، بهره خواهند گرفت". و بدين طريق ايرانيان از ساعت هشت صبح با دادن شعارهايی بزبان فرانسه و فارسی از آقای منوچهر متکی پذيرائی کردند و بدين طريق نشان دادند که هر جا که نمايندگان حکومت جمهوری اسلامی ايران در خارج حضور يابند صدای ايرانيان دمکرات و آزاديخواه به عنوان اعتراض به صدا در خواهد آمد و از اين طريق صدای مردم ايران را بگوش افکار عمومی بلژيکی و اروپائی رسانده خواهد شد.

حضور منوچهر متکی در بروکسل فرصتی برای ايرانيان ايجاد کرد که مجدداً در ميان اروپائی ها و بلژيکی موضوع نقض شديد حقوق بشر و وجود ديکتاتوری در ايران را برجسته کنند و با حضور گسترده وسايل ارتباط جمعی بلژيکی و اروپائی حاضر در آکسيون های اعتراضی در اول و دوم ژوئن بشکلی حساسيت افکار عمومی بلژيک و اروپا نسبت به مسئله اختناق و سرکوب در ايران جلب شد.

گزارشگر: علی صمد از بروکسل


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016