پنجشنبه 27 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبری گفت: پذيرش ابطال انتخابات يعنی اين‌که بزنم تو دهن چهل ميليون! روايت سخنگوی شورای نگهبان از جلسه نمايندگان کانديداها با رهبری، تابناک

عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان در بيان ناگفته‌های خود از جلسه نمايندگان کانديدهای انتخابات رياست جمهوری ۸۸ با رهبرمعظم انقلاب در گفتاری که در پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر نشر آثار رهبر انقلاب منتشر شده است، گفت: بعد از اتمام جلسه، رهبر انقلاب فرمودند که اگر باز هم مطلب ديگری هست، مطرح کنيد. آقای آخوندی از ستاد آقای موسوی وقت گرفتند که تا آن‌موقع هم صحبتی نداشتند.

به گزارش "تابناک" وی در ادامه می افزايد: آقای آخوندی خطاب به رهبر انقلاب گفتند که «ما می‌دانيم اگر تمام صندوق‌ها را بازشماری کنيد، تخلف عمده‌ای به دست نمی‌آيد، ولی مشکل و مسئله عمده‌ ما آقای احمدی‌نژاد است.» باز رهبری فرمودند «اين يک امر ديگری است. شما اگر نسبت به صندوق‌های آراء بحث داريد، مطرح بکنيد، ولی بحث صلاحيت در جای ديگری بررسی شده و در زمانی ديگری می‌شود به آن پرداخت.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کدخدايی در ادامه افزود: آقای رسول منتجب‌نيا، نماينده‌ ستاد آقای کروبی هم پيشنهاد کرد، برای اين‌که هم رسيدگی توسط مرجع قانونی (شورای نگهبان) انجام شود و هم اعتماد نامزدها تأمين شود، در جلسه‌ای که موضوع بررسی و يا بازشماری انجام می‌شود، نمايندگان نامزدها به‌عنوان ناظر حضور داشته باشند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای ضمن تأييد اين پيشنهاد، از ما به‌عنوان نماينده‌ شورای نگهبان خواستند که امکان حضور و نظارت نمايندگان نامزدها را برای رسيدگی و حتی بازشماری فراهم کنيم و فرمودند: «نامزدها اگر شکايتی درباره‌ آراء صندوق خاصی دارند، همان صندوق و صندوق‌های مورد شکايت بازشماری شود و حتی می‌توان تصادفی تعدادی از صندوق‌ها را بازشماری کرد تا هيچ شبهه‌ای باقی نماند.»

کدخدايی در خصوص فضای حاکم بر آن جلسه گفت: افراد حاضر در جلسه، افراد ناشناخته‌ای نبودند، بلکه برخی از آنها زمانی از وزرای جمهوری اسلامی بودند و سال‌ها در پست‌های مهم مسئوليت داشتند. حتی برخی از آنها در زمان رياست‌جمهوری رهبر انقلاب از وزرا و همکاران ايشان بودند. يک فضای کاملاً صميمی بود. ثانياً در بيان مطالب هيچ‌کس رو دربايستی نداشت. مثلاً يکی از آقايان مانند کسانی صحبت می‌کرد که گويی ضد نظام است؛ گويی ديگر اين حکومت از دست رفته و هيچ اعتباری ندارد، مگر اين‌که انتخابات را ابطال کنيد تا درست شود.

وی افزود: رهبر انقلاب وقتی وارد جلسه شدند، ابتدا فرمودند که «در اين جلسه هيچ‌گونه محدوديتی در صحبت نيست و هر کسی هر چه می‌خواهد بگويد. تنها محدوديت، وقت جلسه است که زمان را رعايت کنيد تا نوبت به همه برسد و همه بتوانند صحبت کنند.» اين اعلام آمادگی رهبری در ابتدای جلسه، درواقع خيلی‌ها را غافلگير کرد که مثلاً انتظار داشتند يک جلسه‌ رسمی باشد و در آن صحبت‌های رسمی مطرح شود....

ابطال يعنی بزنم توی دهن چهل ميليون رأی!

کدخدايی در بخش ديگری نوشته است: صحبت‌ها که تمام شد و تقريباً جلسه رو به اتمام بود، نمايندگان دو کانديدای معترض اصرار بر ابطال انتخابات داشتند. اين را بايد بگويم که آقايان به‌صورت مصداقی وارد بحث نشدند، بلکه عمده‌ی بحث آنها روی مناظرات و نيز اقدامات دولت قبل از برگزاری انتخابات بود. برخی آقايان می‌گفتند که چون آقای احمدی‌نژاد در مناظره صحبت کرده، صلاحيت ندارد. رهبری پاسخ فرمودند که «صلاحيت امر ديگری است و در جاهای ديگر بايد تعيين بشود.»

رهبری فرمودند: «اين صحبت‌های شما هيچ مبنای قانونی ندارد. اگر تخلفی صورت گرفته، که شورای نگهبان اين‌جا هست، وزارت کشور هم هست که بايد برخورد بکند. اگر شما ادعايی داريد، برويد از طريق شورای نگهبان پيگيری بکنيد و شورای نگهبان هم مکلف است به شکايت‌های شما رسيدگی بکند. وزارت کشور هم به همين صورت. بازشماری و بررسی کنيد؛ تا هر زمانی که فکر می‌کنيد اين مسئله می‌تواند مشکل شما را حل بکند. ما هم به شورای نگهبان و وزارت کشور می‌گوييم که موضوع را تعقيب بکنند تا برای شما اطمينان ايجاد بشود، ولی اين‌که می‌گوييد ابطال بشود، اين حرف خلاف قانون است، اين را کسی نمی‌تواند بپذيرد. پذيرش ابطال انتخابات يعنی اين‌که بزنم توی دهن چهل ميليون!»

اين دفاع محکم رهبری بود از حقوق و آراء مردم. يعنی رهبر انقلاب اين‌ بار در کسوت دفاع از آراء مردم و دفاع از جمهوريت وارد ميدان شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016