پنجشنبه 3 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجانی: حق ولايت بالاترين حق است، نظام مدنی ما، بهترين تصميمات را می‌گيرد، گرايش اصلاحات کج راهه بزرگ سياسی در کشور بود، ايسنا

-در جريان انتخابات گذشته، نفاق به اوج خود رسيد


محمدجواد لاريجانی ضمن اين‌که گرايش اصلاحات را کج راهه بزرگ سياسی در کشورمان خواند، گفت: فتنه‌ای که سال گذشته پشت سر گذاشتيم از جنگ تحميلی عظيم‌تر و پيچيده‌تر بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدجواد لاريجانی در نهمين کنگره جامعه اسلامی مهندسين که صبح امروز- پنج‌شنبه - در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، حق و مفهوم آن را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز مفهوم حق، مرکز تهاجمات سکولار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اينکه امروز ادبيات بسيار خطرناکی در کشور ما رايج است، افزود: ادبياتی که روشنفکران ما مدعی آنند به ادبيات سکولار و مبارزه با مفهوم حق آلوده است.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌که در دنيای امروز عقلانيت ليبرال که مبتنی بر تفکر مادی است ادعای جهان‌گشايی دارد، گفت: عقلانيت ليبرال وسيع‌ترين شبکه تاثيرگذاری را دارد و در اين راستا دست مارکسيست‌ها را هم بسته است. بنابراين لازم است تا ما چنين روندی را بشناسيم و آنچه بايد را در فعاليت‌های جمعی و زندگی سياسی‌مان بکار گيريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که ما بايد توجه کنيم که مارگزيده هستيم، اظهار کرد: زمانی مارکسيست‌ها، مجاهدين خلق و منافقين مدهوش عقلانيت رايج آن زمان مارکسيست شدند و کارشان به نفاق کشيد و در مقابل امام(ره) ايستادند. در سال گذشته نيز در جريان انتخابات غافلگير و دوباره از همين روزنه غافلگير شديم که اين مساله بسيار مهمی است.

مشاور رئيس قوه قضاييه افزود: در اين راستا ماها هم خراب شديم، حال اين خرابی از کره مريخ نيامد. بلکه از همين سلک سياسيون و جناح‌های سياسی انحراف پيدا شد. بايد ديد چه شد، جمعی که خود را پيروان راه امام می‌دانستند آرام آرام به تفکر ليبرال گرايش پيدا کردند.

لاريجانی هم‌چنين گرايش اصلاحات را کج راهه بزرگ سياسی در کشورمان خواند و خاطرنشان کرد: عنوان مهم نيست معنا مهم است. انحراف اين جريان از جايی بود که گفت اسلام و دين امر خصوصی است و زندگی جمعی بايد برمبنای سکولار تنظيم شود. اين در حالی است که چنين نگاهی با عقلانيت اسلام در تضاد است.

وی اضافه کرد: اين کج‌راهه آرام آرام رشد کرد و رسيد به جايی که مصمم شد تا نظام را هر طور که هست به دست بگيرد.

وی با بيان اين که در جريان انتخابات گذشته نفاق به اوج خود رسيد اظهار کرد: حال بايد پرسيد که آيا ما در مقابل چنين صدمه‌ای ديگر بيمه و واکسينه شده‌ايم؟ پاسخ اين است که نه چنين چيزی نيست. چرا که ما در مقابل آزمايشات ديگری هستيم. اين فتنه را کج راهه اصلاحات به ما نشان داد و ما بايد با ملاک عمل کنيم تا شانس در امان بودن‌مان بالا رود.

وی توجه به عقلانيت اسلامی را در اين راستا ضروری دانست و تصريح کرد: اگر چه دستاوردهايی مثل انرژی هسته‌يی و ساخت موشک‌ها داشته‌ايم اما بايد بدانيم که اين‌ها تنها دستاوردهای انقلاب ما نيستند. ويژگی و دستاورد بزرگ انقلاب ما اين است که ما نظامی مدنی و سياسی را براساس تفکرات اسلامی بنا کرديم که اين در دنيا وجود ندارد و غرب با آن مشکل دارد.

لاريجانی در ادامه با بيان اين‌که ما در فهم بنای يک زندگی و نظام مدنی و اسلامی، هم‌چنين در شکوفايی آن تعلل کرده‌ايم، اظهار کرد: نظام اسلامی ما بايد کارآمد باشد. حال ما چقدر دغدغه کارآمدی داريم؟ تشکل‌های سياسی ما بايد کارآمد باشند، در حال حاضر چقدر اين امر تحقق يافته است و چقدر به اين قضيه توجه کرده‌ايم؟

وی خودمحوری ، لذت‌گرايی و قرار دادن چارچوب‌ها و فرم‌های رفتاری را سه محور عقلانيت ليبرال عنوان و در مقابل آن مساله بيداری، استقلال و حق مداری را سه محور اساسی در عقلانيت اسلامی عنوان کرد.

وی گفت: مسلمان بيدار در طراز حکومت اسلامی مسلمانی نيست که راجع به فضای هستی‌اش بی‌تفاوت باشد و در واقع اگر هستی بی‌معنا شد، معنويت تنها يک کاريکاتور است.

به گزارش ايسنا، وی با بيان اين‌که امروز نياز ما برای کشف حقيقت بيشتر از ديروز احساس می‌شود، گفت: اگر ديروز تنها مشکل دسترسی وجود داشت امروز مشکل‌ ابرهای متراکم شبهه، تزوير و اغوا وجود دارد.

مشاور رئيس قوه قضاييه ادامه داد: آنهايی که فکر می‌کنند با دسترسی به اطلاعات در فضای اينترنتی توانسته‌اند مستقل فکر کنند اشتباه فکر می‌کنند، چرا که استقلالی که در عقلانيت اسلامی است خيره سری نيست.

لاريجانی درهمين راستا افزود: در جريان فتنه‌ی پس از انتخابات به سراغ يکی از دوستان عزيز خودمان رفتم و به او گفتم که از حق دفاع کن. او مطالبی گفت، من به او گفتم اين مطالب را از کجا آوردی که او به من گفت شما مگر از سايت‌ها خبر نداريد. من به او گفتم مگر می‌شود من خبر نداشته باشم. اصلا من اينترنت را خودم به اين کشور آوردم. اين سايت‌ها گول‌زنک است.

وی با بيان اين‌که استقلال ما براساس بصيرت بايد مورد توجه قرار بگيرد و راه اسلام نيز همين است، در بحث حق‌مداری حق ولايت را بالاترين حقوق عنوان و تاکيد کرد: عدم رعايت حق ولايت انحراف از حق‌مداری قلمداد می‌شود.

وی هم‌چنين اسلام را دارای فضای عقلانيت خواند و گفت: عقلانيت اسلامی هم فعاليت سياستمداران و احزاب و هم فعاليت انسان را در زندگی شهری‌اش پوشش می‌دهد و اين دقيقا در مقابل تفکری است که می‌گويد اسلام فقط در حوزه خصوصی قرار دارد.

لاريجانی در ادامه با طرح اين سوال که چرا مهم است روی چنين طرازهايی تعمق داشته باشيم گفت: ضرورت توجه به اين طرازها زمانی معلوم می‌شود که ما در معرض فتنه قرار می‌گيريم، بايد دانست که يک سر فتنه عامل مثبت و سر ديگر آن عوامل آن هستند. حال سوی مثبت ميدان امتحان است. هم‌چنين سياست آزمايش سابقه‌دار است تا طی آن معلوم شود چه کسی صادق و چه کسی غير از اين شناخته می‌شود.

وی در ادامه با بيان اين‌که ما در دورانی که امروز در آن هستيم بايد وضعيت خود را به خوبی بشناسيم، گفت: زمان جنگ تحميلی تجمع عظيمی عليه ما بود، جنگ که تمام شد غرب اين برداشت را داشت که ايران اسلامی مخروبه‌ای به تمام معنا خواهد شد اما بعد از مدت کوتاهی ديدند که ما قوی‌ترين نيروی دفاعی در منطقه و پيشرفته‌ترين کشور در علم و فناوری هستيم.

مشاور رئيس قوه قضاييه در ادامه ضمن اين‌که جنگ را يک فتنه خواند گفت: فتنه‌ای که سال گذشته پشت سر گذاشتيم از جنگ عظيم‌تر و پيچيده‌تر بود و حتی می‌توان گفت از لحاظ به کارگيری نيروها و امکانات با جنگ قابل مقايسه نبود. اين فتنه آن‌قدر تو در تو بود که بزرگان نظام متوجه نشدند و اگر خداوند متعال لطفش نصيب حال ما نشده بود و يک سيد با دانش و فرزانه جليل القدر همچون مقام معظم رهبری نبود همه ما لغزيده بوديم. آن کسی که پرده برداشت و برای بصيرت و روشن کردن اوضاع کمک و فتنه را ناکام کرد(مقام معظم رهبری) بود.

لاريجانی در ادامه گفت: حال بعد از اين فتنه بايد از يک ايران قدرتمند درنظام مدنی که برای کل جهان اسلام به عنوان الگو و ام‌القرا است پرده‌برداری شود.

وی گفت: بايد ديد آنها چرا انتخابات ما را هدف قرار دادند، اين به اين علت است که انتخابات پرجاذبه‌ترين بخش تجربه مدنی اسلامی ما است. کشورهای غربی در تمام پروژه‌های تحميل دموکراسی ليبرال در جهان اسلام بدون استثنا شکست خورده‌اند که مفتضح‌ترين آن در ترکيه رخ داد. امروز دولتمردان اسلام گرای ترکيه از سرمايه‌ی عرق دينی مردم استفاده می‌کنند. در اين راستا ايران هم می‌گويد احکام شرع را انجام می‌دهيم حال حقوق بشر جيغ بزند يا نه، ايران می‌گويد ما به اين احکام شرع‌مان افتخار می‌کنيم.

لاريجانی با بيان اين‌که بنای ۳۰ ساله ما دشمنان ما را به هراس انداخته‌ است، گفت: حال غربی‌ها مدت‌هاست که روی اسلام کار می‌کنند و به خاطر همين اسلام طالبانی درست کرده‌اند و طالبان اصلا پروژه CIA است تا رقيب اسلام ناب حضرت امام و اسلام ناب محمدی شوند.

اين استاد دانشگاه گفت: اين‌که درخيابان‌های قاهره مردم عنوان می‌کنند احمدی‌نژاد را دوست دارند به خاطر تجربه بزرگی است که در ايران پشت سر گذاشتيم، حال خاک بر سر روشنفکران ما که مدعيان روشنفکری‌اند ولی اين سرمايه عظيم را رها کرده‌اند، و نشخوار هزار بار جويده غربی را به عنوان ژست روشنفکری برای خود لباس کرده‌اند.

وی با مورد توجه قرار دادن بحث ولايتمداری گفت: ولايتمداری يعنی اين‌که هرجا ولی امر لازم ديد همه فرياد بکشند و هر جا که ايشان به مصلحت نمی‌بينند همه ساکت باشند.

لاريجانی هم‌چنين گفت: به خدا قسم امروز برای دشمنان ما هيچ چيزی شيرين‌تراز اين نيست که ما اصولگرايان در داخل بر سر و کله هم بزنيم. البته من طرفدار ان شا‌ءالله اين طرفی و ما شاءالله آن طرفی نيستم چرا که اصلا راه اسلام ان شاءالله و ما شاءالله نيست. راه ولايت بسيار روشن است و ما بايد حول آن متحد باشيم. حال وقت اين است که نشان دهيم نظام مدنی ما چه عظمتی دارد. بايد بدانيم نظام مدنی ما بهترين تصميمات را می‌گيرد و بهترين مجرای مصلحت‌انديشی و حساب و کتاب را دارد.

وی هم‌چنين گفت: بايد بدانيم کارهای ما در تهران مثل کارهای هر کسی در هر پايتختی نيست. کوچکترين کار ما می‌تواند انعکاس وسيع داشته باشد و اصلا ام القرا بودن يعنی همين. يعنی اين‌که تمام حرکات و سکنات شما معيار می‌شود و شکست شما شکست اسلام و پيروزی اسلام پيروزی اسلام خواهد بود.

لاريجانی هم‌چنين افزود که ما در فتنه‌ای پيروز شديم که اين پيروزی برای اسلام نيز يک پيروزی به حساب می‌آيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016