جمعه 1 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

٢٢ زندانی سياسی زن با بيش از ١١٠ سال حکم زندان در اوين، رهانا

٢٢ و زندانی سياسی زن در حالی در بند عمومی زندان اوين به سر می‌برند که بيش از ١١٠ سال حکم زندان برای آن‌ها صادر شده است.

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
از ۲۲ زندانی سياسی زن در زندان اوين چهار تن از آنان، شيوا نظرآهاری، کبری زاغه‌دوست، فرح وازهام و فاطمه خرمجو در بلاتکليفی هستند و مابقی با حکم‌های سنگين در زندان به سر می‌برند.

به گزارش رهانا، در سلول‌های انفرادی اوين و بندهای ديگر زندانيان سياسی زن ديگری نيز وجود دارند که در وضعيت دشواری به سر می‌برند. زهرا جباری شهروند ايرانی ـ هلندی است که در روز عاشورا بازداشت شده و همچنان با گذشت هفت ماه در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می‌برد، از جمله اين زندانيان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهاره هدايت ۹ سال و نيم
بهاره هدايت فعال دانشجويی در تاريخ ۱۰ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه بهاره هدايت را به ۹ سال و نيم حبس تعزيری محکوم کرده است.
رای بهاره هدايت شش ماه به خاطر توهين به رئيس‌جمهوری، دو سال به خاطر توهين به رهبری و به دليل تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت از طريق تبانی و تجمع مجموعا پنج سال‬ حکم صادر شده است. وی در کل به ۷ سال و نيم زندان بابت اين اتهامات محکوم شده است. هم‌چنين حکم دو سال حبس تعليقی بهاره هدايت به اتهام اقدام عليه امنيت از طريق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵‬ نيز به اجرا درآمده و به اين حکم اضافه شده است.


مطهره بهرامی حقيقی ۱۰ سال

مظهره بهرامی حقيقی روز عاشورا، ششم دی‌ماه ۱۳۸۸ همراه با شوهر و فرزندش محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم در منزل بازداشت. وی در دادگاه بدوی به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. در دادگاه تجديدنظر حکم وی به ۱۰ سال همراه با تبعيد به زندان رجايی‌شهر کاهش يافت.

ريحانه حاج ابراهيم دباغ ۱۵ سال
ريحانه حاج ابراهيم دباغ روز عاشورا، ششم دی‌ماه ۱۳۸۸ همراه با مطهره بهرامی و شوهر و فرزندش محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم در منزل آنان بازداشت و در ابتدا به اعدام محکوم شد. در دادگاه تجديدنظر حکم وی به ۱۵ سال همراه با تبعيد به زندان رجايی‌شهر کاهش يافت.

مريم اکبری منفرد ۱۵ سال
مريم اکبری منفرد در ۱۰ دی ماه سال گذشته در جريان حوادث عاشورا در منزلش بازداشت شد. دادگاه وی در ۱۶ لرديبهشت ماه ۸۹ برگزار شد. وی را به اتهام محاربه ازطريق ارتباط با سازمان مخالف نظام درشرايطی کاملا غير قانونی در زندان نگه داشته‌اند.
اکبری منفرد، سه فرزند خردسال دارد و خانه‌دار است. اين حکم به اتهام «محاربه» صادر شده، در حالی که اين زندانی سياسی بارها اتهامات وارده را رد کرده است.

فاطمه ضيايی آزاد دو سال
از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات است که به دو سال زندان محکوم شده است. (نيازمند اطلاعات بيش‌تر)


هنگامه شهيدی ۶ سال
هنگامه شهيدی روزنامه‌نگار و مشاور دبير کل و عضو حزب اعتماد ملی، در تاريخ ششم اسفند ماه ۱۳۸۸ در پی احضار به دفتر پيگيری وزارات اطلاعات جهت اجرای حکم شش سال زندان خود بازداشت شد. وی در تاريخ ۱۰ آبان سال گذشته با قرار وثيقه‌ی ۹۰ ميليون تومانی بعد از ۴ ماه بازداشت از زندان اوين آزاد شده بود. شهيدی در حالی اکنون در زندان به سر می‌برد که از وضعيت جسمی خوبی برخوردار نيست.
شهيدی به اتهام تبليغ عليه نظام به يک سال حبس تعزيری و به اتهام اجتماع و اقدام عليه امنيت کشور به پنج سال حبس تعزيری و به اتهام توهين به رييس‌ دولت به ۹۱ روز حبس تعزيری محکوم شده بود که اين حکم در دادگاه تجديد نظر به ۶ سال حبس تعزيری تقليل يافت.

مهديه گلرو سه سال و چهار ماه
مهديه گلرو فعال دانشجويی در تاريخ ۱۲ آبان ماه بازداشت شد. دادگاه مهديه گلرو روز يکشنبه ۱۵ فروردين، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پيرعباسی برگزار شد. مهديه گلرو عضو شورای حق تحصيل در اين دادگاه به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزيری محکوم شد.
قاضی پيرعباسی با تبديل قرار بازداشت گلرو به وثيقه ۷۰۰ ميليون تومانی موافقت کرد. اين مبلغ وثيقه از توان خانواده او خارج بود و وی تاکنون در زندان به سر می‌برد. در زمان بازداشت، حکم پيشين وی نيز که به صورت تعليقی بود به اجرا درآمده است و وی در حالی که از بيماری رنج می‌برد در زندان به سر اوين است.

عاليه اقدام دوست سه سال
عاليه اقدام‌دوست، فعال حقوق زنان در تاريخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ برای گذارندن ۳ سال محکوميت خود به زندان اوين منتقل شد. وی که بيش از ۶۰ سال سن دارد،اکنون در بند عمومی زندان اوين است. وی به دليل شرکت تجمع ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ در دفاع از حقوق زنان بازداشت شده بود.

کبری زاغه دوست يک سال بلاتکليف
کبری زاغه دوست در مراسم چهلم شهدای حوادث پس از انتخابات دستگير شد. با گذشت نزديک به يک سال از زمان بازداشت، زاغه دوست همچنان در بلاتکليفی به سر برده و به پرونده او رسيدگی نشده است.

زهرا جباری چهار سال
زهرا جباری در تاريخ ۲۷ شهريور ماه ۱۳۸۸ در تظاهرات اعتراضی روز قدس بازداشت. وی به مدت هفت ماه در بلاتکليفی به سر برد و با وجود بيماری از ديدار با فرزند خود نيز محروم بوده است. وی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس تعزيری محکوم شده است.
دادگاه وی در روز ۱۶ ارديبهشت ماه برگزار شده بود. اين حکم در حالی صادر شد که وکيل وی پيش‌تر اعلام کرده بود در پرونده‌ وی سندی دال بر مجرميت وجود ندارد.


کفايت ملک محمدی ۵ سال
کفايت ملک محمدی در عصر روز عاشورا همراه همسرش بازداشت شده که او نيز همينک در بند ۳۵۰ زندان اوين بلاتکليف در بازداشت قرار دارد. کفايت ملک محمدی به اتهام همکاری با سازمان مجاهدين به ۵ سال زندان محکوم شده است.

فاطمه رهنما ۱۰ سال
فاطمه رهنما هفتم مرداد ماه سال گذشته بازداشت شد. وی در رابطه با پرونده شاپور کاظمی بازداشت شد و رسانه‌های دولتی و حاميان دولت از او به عنوان «معشوقه» شاپور کاظمی برادر زهرا رهنورد ياد کردند. همچنين رهنما در اين پرونده که بيش‌تر به يک سناريو شباهت دارد از او به عنوان يک منافق (عضو سازمان مجاهدين) که هشت سال سابقه محکوميت دارند، سخن گفته‌اند. وی تمامی اين اتهامات را رد می‌کند.
فاطمه رهنما يک زن ۴۸ سال با افسردگی شديد است که هم اکنون از سرطان سينه رنج می‌برد. وضعيت جسمی و روحی وی در زندان به شدت وخيم است و تداوم نگه داشتن وی در زندان باعث تأسف شديد همبنديان وی شده است.
فاطمه رهنما بابت اين اتهامات به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.
ده سال يک زن ۴۸ ساله شديدا مريض، سرطان سينه دارد،‌افسردگی شديد دارد. هفتم مرداد ماه سال گذشته بازداشت شد.

فرح وازهام (وازحام؟) بلاتکليف
فرح وازهام دو روز بعد از حوادث روز عاشورا در منزل خود بازداشت شده است. گذشت هفت ماه از بازداشت به پرونده‌اش رسيدگی نشده است.

معصومه ياوری هفت سال
معصومه ياوری در تاريخ ۸۸/۶/۲۷ که از گلپايگان به قصد شرکت در راهپيمايی به تهران می‌آيند که بازداشت موقت بازداشت می‌شود و متهم می‌شود به اين که با سازمان مجاهدين خلق ارتباط داشته و اتهام محاربه به وی تفهيم می‌شود. معصومه ياوری، زن خانه داری است که به محاربه متهم شده بود و نماينده دادستان تهران تقاضای حکم اعدام برای او کرده بود. با اين حال وی به هفت سال زندان محوم شده است آن هم در حالی که هيچ‌گونه سابقه فعاليت سياسی نداشته است.

شبنم مددزاده ۵ سال
شبنم مددزاده در تاريخ ۲ اسفند ماه ۱۳۸۷ بازداشت شده است. پس از اين که چندين بار دادگاه مددزاده نايب رئيس شورای تهران دفتر تحکيم وحدت و دبير سياسی انجمن دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران به تعويق افتاد، وی به اتهام محاربه و اقدام عليه امنيت ملی به ۵ سال زندان توام با تبعيد به زندان رجايی‌شهر محکوم شد.

شيوا نظرآهاری بلاتکليف
شيوانظر آهاری فعال حقوق بشر و فعال حقوق زنان، از تاريخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۸۸ برای دومين بار در طول سال گذشته بازداشت و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد.
با وجود گذشت هشت ماه از بازداشت نظرآهاری همچنان به صورت بلاتکليف زندانی است و دادگاه وی تشکيل نشده است.

فامطه خرم‌جو بلاتکليف
فاطمه خرم جو در تاريخ ۱۷ دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. اتهام وی ارتباط با بيگانگان اعلام شده است، اما همچنان بلاتکليف و با وضعيت پرونده‌ای نامشخص در هفتمين ماه بازداشت قرار دارد.


پروين جوادزاده هشت سال و نيم
پروين جوادزاده يکی ديگر از زنان زندانی بند نسوان اوين است .که در شرايط بسيار دشواری به سر می برد.جواد زاده ۲۲ ساله عصر عاشورا توسط نيروهای سپاه هنگام تردد در خيابان بازداشت شد.
وی که اکنون جوانترين زندانی سياسی زن بند نسوان اوين است، سه ماه اول بازداشت خود را به صورت کامل در يکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه محبوس بوده است که اين موضوع موجب لطمه‌های شديد روحی و جسمی به او شده است.
جواد زاده ۲۲ ساله نيز عصر عاشورا توسط نيروهای سپاه هنگام تردد در خيابان بازداشت. جوادزاده وبلاگ‌نويسی بود که اخبار مربوط به جنبش اعتراضی مردم ايران، جنبش سبز را در وبلاگ‌اش منتشر و به اطلاع‌رسانی می‌پرداخته است.
در ابتدا اتهام وی محاربه بود که در دادگاه از اين اتهام تبرئه و به هشت سال و نيم زندان محکوم شده است.

وی که اکنون جوانترين زندانی سياسی زن بند نسوان اوين است .سه ماه اول بازداشت خود را به صورت کامل در يکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه محبوس بوده است که اين موضوع موجب لطمه های شديد روحی و جسمی به او شده است .طبق اخباری که از بند نسوان زندان اوين می رسد اتهام اين دختر جوان نيز محاربه است و به تازگی پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است.

تبيانيان يک سال و نيم
سوسون تبيانيان شهروند بهايی است که به يک سال و نيم زندان محکوم شده است. وی در تاريخ ۱۷ خرداد ماه ۸۹ دوره محکوميت خود را آغاز کرده است.
منيژه نصرالهی سه سال و چهار ماه
منيژه نصرالهی ديگر شهروند بهايی است که در بند زنان زندان اوين بابت محکوميت سه سال و چهار ماهه خود زندانی است. نصرالهی پيش‌تر در تاريخ ۲۷ خرداد ماه سال گذشته بازداشت شده و دو هفته بعد آزاد شده بود. وی در تاريخ ۸ اسفند ماه ۱۳۸۸ جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.

صهبا رضوانی سه سال
صهبا رضوانی از هم‌وطنان بهايی است که در ۲۵ آذر ماه سال ۱۳۸۷ بازداشت و به ۳ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است. وی ابتدا در زندان سمنان بود اما بعد برای طی مدتی دوران محکوميت به زندان اوين منتقل شد و در حال حاضر هم در زندان اوين است.

عاطفه نبوی سه سال
عاطفه نبوی در تاريخ ۲۵ خرداد همراه پسر عمويش ضياالدين نبوی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد. نبوی مدت سه ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوين سپری کرد و در دادگاه به چهار سال زندان محکوم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016