شنبه 23 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: در انتخابات اگر رهبر هم به کسی تمایل داشت، مجازیم به فرد دیگر رای بدهیم، رادیو فردا

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس، بار دیگر با انتقاد تند از محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش، آنها را به گروه فرقان تشبیه کرد و اظهار داشت بسیاری از روحانیون تنها به دلیل ملاحظه رهبری از وی حمایت می‌کنند.

علی مطهری، در مصاحبه با هفته‌نامه سروش با اشاره به شرایط پس از انتخابات، تصریح کرد که بر کشور شرایط «نیمه خفقان» حاکم شده، به نحوی که حتی بسیاری از مطبوعات و سایت‌های موجود از بیم تعطیل شدن، مصاحبه‌های وی را کامل چاپ نمی‌کنند.

این نماینده اصولگرا همچنین به دوران انتخابات نیز پرداخته و با انتقاد از کسانی که دنبال نظر آیت الله خامنه‌ای در مورد کاندیداها بودند، تاکید کرده است اگر رهبر هم نظر به یکی از کاندیداها نظر داشته باشد، می‌توان به دیگر کاندیداها رای داد چرا که به گفته او انتخابات موضوعیت خود را از دست می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی مطهری مجلس هفتم و هشتم را، مجلسی «تاحدودی تحقیر» شده خوانده که قاطعانه در برابر دولت موضع نمی‌گیرد؛ وی همچنین خواستار «سئوال» از رئیس دولت در مجلس است تا به گفته وی «قانون‌گریزی‌»های محمود احمد‌ی‌نژاد کنترل شود.

اگر پدرم زنده بود این شرایط را نمی‌پذیرفت

علی مطهری با انتقاد از محدود ساختن آزادی بیان در شرایط کنونی کشور گفت: «اگر شما الان از مسئولان رده بالای دولت انتقاد صریح کنید چاپ نمی‌شود. هر روزنامه‌ای هم بخواهد این انتقادات را بنویسد توقیف می‌شود و یا اگر سایتی بخواهد این حرف‌ها را منتشر کند، برایش دردسر درست می‌کنند. الان چند ماهی است که مصاحبه‌هایی که با خود من انجام می‌شود کامل چاپ نمی‌شود.»

وی افزود: «هر جایی که احتمال می‌رود به رئیس‌جمهور یا دولت بر بخورد حذف می‌شود. می‌گوییم چرا حذف کردید؟ می‌گویند اگر چاپ کنیم روزنامه‌مان را می‌بندند. شما در این وضعیت می‌خواهید نهی از منکر کنیم؟ متأسفانه فضا را بسته‌اند. یک فضای نیمه‌خفقانی حاکم شده است. تا یک‌سال پیش حرف‌ها راحت گفته می‌شد، اما الان شرایط عوض شده است.»

این نماینده اصولگرا در ادامه تصریح کرده است که اگر پدرش زنده می‌ماند و شرایط کنونی ایران را می‌دید، «این وضعیت آزادی بیان را نمی‌پذیرفتند و راجع به رهاسازی فرهنگی هم حساسیت‌ نشان می‌دادند.»

گروه احمدی‌نژاد نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب

علی مطهری با بیان اینکه «گروه احمدی‌نژاد» را نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب می‌داند، گفت: «اینها نگاهی خاص به اسلام دارند؛ همین نگاهی که به مسائل فرهنگی دارند، آنها را از اصولگرایان جدا می‌کند. مشکل دیگر، نگاه آنها به روحانیت است و همچنین نگاهی که به ولایت فقیه دارند. این‌ها ظاهراً مقصودشان از ولایت، ولایت امام زمان (عج) است و کمتر به ولایت فقیه توجه دارند. تاکید بیش از حد آنها بر مسئله مهدویت، این احتمال را تقویت می‌کند.»

وی در توصیف «گروه احمدی‌نژاد» گفت: «اینها به نوعی خودکفایی در شناخت اسلام معتقدند، یعنی ما خودمان بدون واسطه می‌فهمیم. به همین دلیل اعتقاد چندانی به روحانیت و مراجع تقلید ندارند، لذا حرف مراجع برای آنها اهمیت چندانی ندارد.»

علی مطهری در پاسخ به این پرسش که چرا «اغلب روحانیون» از محمود احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند، اظهار داشت: «این به خاطر ملاحظه رهبری است، چون رهبر انقلاب فعلاً از دولت حمایت می‌کنند آنها هم حمایت می‌کنند.»

علی مطهری، در بخشی دیگر از این مصاحبه گفته است که هم‌اکنون بسیاری از اصولگرایان،«ائمه جمعه» و «اکثر مراجع عظام تقلید» به این نتیجه رسیده‌اند که عقاید گروه احمدی‌نژاد از با اصولگرایی سازگاری ندارد.

گروه احمدی‌نژاد به گروه فرقان شبیه است

علی مطهری در ادامه این مصاحبه احمدی‌نژاد و نزدیکانش را به گروه فرقان تشبیه کرده است؛ گروهی که مسئولیت ترور مرتضی مطهری را بر عهده گرفت.

علی مطهری گفت: «من چند سال پیش در مصاحبه‌ای گفتم که اینها از حیث احساس خودکفایی در شناخت اسلام، به گروه فرقان شباهت دارند، از نظر نادیده گرفتن روحانیت و احساس استغنا شبیه این گروه هستند.»

به تازگی، مرتضی نبوی، از چهره‌های سرشناس اصولگرا و مدیر مسئول روزنامه رسالت، در مصاحبه‌ای، ابراز نگرانی کرده است که طیفی از اصولگرایان به دنبال اسلام منهای روحانیت هستند.

مرتضی نبوی در این باره تصریح کرده است که «این طیف از اصولگرایان طرفدار كنار گذاشتن نقش روحانیت در جامعه در همه امور دینی، فقهی و سیاسی هستند. اینها به ولایت فقیهی كه حضرت امام راحل تبیین كرده و ما به آن معتقدیم، اعتقادی ندارند.»

در انتخابات اگر رهبر هم به کسی تمایل داشت، مجازیم به فرد دیگر رای بدهیم

علی مطهری همچنین با انتقاد از برخی تفسیرهای موجود از ولایت فقیه، به دوران انتخابات پرداخت و گفت: «باید به طور دقیق روشن شود که التزام به ولایت فقیه یعنی چه؟ مثلا اگر در زمان انتخابات، ما به این نتیجه رسیدیم که نظر ولی فقیه به یک نامزد است، آیا ما مجاز هستیم فرد دیگری را معرفی کنیم یا به او رأی دهیم؟ این مشکلی است که در انتخابات اخیر هم داشتیم. امثال ما می‌گفتیم آقای احمدی‌نژاد ایرادهایی دارد و باید فرد دیگری معرفی شود. آقای ولایتی را معرفی کردیم و تلاش کردیم نامزد شود، ولی نشد، چون همه می‌گفتند ما احساس می‌کنیم تمایل قلبی آقا به آقای احمدی‌نژاد است؛ با اینکه ایشان اصلاً به زبان نیاورده بودند.»

علی مطهری تصریح کرد: «من بالاتر از آن می‌گویم. حتی اگر ایشان به زبان بیاورند، آیا ما مجاز هستیم به سراغ فرد دیگری برویم یا نه؟ من می‌گویم مجازیم. اصلاً انتخابات یعنی همین؛ یعنی رقابت.»

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: «طبیعت انتخابات یعنی اینکه آزاد باشد و رقابتی. اگر شما گفتید ما برویم تمایل رهبری را به نامزدها کشف بکنیم ـ با اینکه ایشان خودشان مایل نیستند روشن شود ـ یا به لطایف‌الحیل برویم کشف کنیم آقای الف در فلان روز در ملاقاتی با آقا اینطور استنباط کرده که نظر ایشان به فلانی است و بعد همه نامزدها کنار بکشند، من می‌گویم این غلط است. این اصولگرایی و پیروی از ولایت فقیه نیست.»

برخی در مجلس دنبال کشف نظر رهبر هستند

علی مطهری همچنین با انتقاد از برخی نمایندگان، که به دنبال «کشف نظر» رهبری جمهوری اسلامی هستند، گفت: «مجلس باید کار خودش را انجام دهد، رهبری هم هرجا صلاح دانستند تذکر می‌دهند یا جلوی کاری را می‌گیرند، مثل سئوال از رئیس جمهور در دوره قبل و درباره حرف‌های آقای مشایی. امضا برای سؤال از رئیس‌جمهور جمع شده بود، بعداً رهبری ضمن انتقاد از سخنان آقای مشایی گفتند دو طرف به موضوع خاتمه دهند و ما هم تمام کردیم. حداکثر این‌گونه می‌شود. رهبری گفتند صلاح نیست، ما هم گفتیم ادامه نمی‌دهیم. ولایت‌پذیری یعنی همین. در تاریخ ثبت شد که مجلس به وظیفه خود عمل کرد اما رهبری صلاح ندانست و مجلس تمکین کرد.»

رفتار احمدی‌نژاد با مجلس پدیده زشت و نوظهوری است

این نماینده اصولگرا، دولت محمود احمدی‌نژاد را به «قانون‌گریزی» و شخص رئیس دولت را به «تک‌روی» متهم کرد و در عین حال عملکرد مجلس شورای اسلامی را در برابر مجلس ضعیف دانست.

علی مطهری گفت: «اینکه رئیس جمهور خیلی راحت بیاید بگوید من این قانون را قبول ندارم و اجرا نمی‌کنم، پدیده بسیار زشت و نوظهوری است. این نشانه استبداد است.»

وی افزود: «این یک واقعیت است که میل به تکروی در آقای احمدی‌نژاد وجود دارد و قابل کتمان نیست. الان چند ماه است که ایشان قانون تسهیلات ارزی به مترو را اجرا نمی‌کند. با اینکه قانون کشور است می‌گوید اجرا نمی‌کنم، این یعنی چه؟ یا اینکه اکنون چند ماه است برخلاف قانون اساسی مصوبات دولت به مجلس ارسال نمی‌شود، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟»

علی مطهری با بیان اینکه «مجلس باید از خودش استقلال نشان دهد» ، تصریح کرد که «مجلس» در این مدت «تاحدودی تحقیر شده» و خواستار «سئوال» از محمود احمدی‌نژاد شد.

وی گفت: «یک مقدار از رفتار آقای احمدی‌نژاد به دلیل عملکرد مجلس هفتم و ضعف آن مجلس و روحیات آقای حدادعادل است که راه را برای رفتارهای آقای احمدی‌نژاد باز گذاشت. مجلس هشتم مقداری بهتر شد، ولی باز هم آنچه باید باشد نیست و استقلال لازم را ندارد. همچنین ثبات قدم ندارد. گاهی خودی نشان داده ولی بعداً متزلزل ظاهر شده است.»

اصولگرایان باید به حوادث مغایر با حقوق بشر اعتراض کنند

این نماینده اصولگرا همچنین جریاناتی را که آزادی بیان را به خاطر قوی نشدن اصلاح‌طلبان، محدود کرده‌اند، به باد انتقاد گرفت و گفت: «آزادی بیان یکی از اصول مهم است. ببینید، یکی از مهم‌ترین مشکلات ما، نگاهی است که به اصلاح‌طلبان داریم. یک وحشت بی‌جایی از اصلاح‌طلبان در اصولگرایان وجود دارد و یک دیوار ضخیمی میان خود ایجاد کرده‌اند، بعد فکر می‌کنند هر انتقادی باعث تقویت آن‌ها می‌شود و بهتر است در برابر هر اشتباهی سکوت کنیم و هیچ نگوییم تا وحدت از بین نرود. این خیلی غلط است. من معتقدم اگر مشکلی مثل کهریزک ایجاد می‌شود یا حادثه‌ای مغایر حقوق بشر در کشور رخ می ‌دهد، ما باید اولین نفری باشیم که اعتراض می‌کنیم. قبل از اینکه دیگران بگویند اصولگرایان باید بگویند.»

انتقادات علی مطهری از دولت و اصولگرایان در حالی مطرح شده است که هم‌اکنون رابطه مجلس و دولت به مجادله لفظی دو طرف کشیده شده به طوری که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته است که این دو نهاد حاضر نیستند به نقطه مشترکی برسند.

به تازگی احمد تولکی، دیگر نماینده اصولگرا، از اینکه دولت محمود احمدی‌نژاد چندین مصوبه خود را به مجلس ابلاغ نکرده و در عین حال از اجرای مصوبات مجلس خودداری کرده، به شدت گلایه کرد و این رفتار دولت را «سرکشانه» خواند.

پیشتر نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس ، تهدید کرده بود، چنانچه روند عدم اجرای مصوبات مجلس توسط دولت ادامه یابد، مجلس نیز از «ابزارهای نظارتی» خود استفاده خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016