دوشنبه 4 تیر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کارشناس سازمان ملل: ‪ ۲/۸‬درصد ايرانی ها پارسال يک بار موادمخدر مصرف کردند، ايرنا

تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۰۴/۰۴‬

کارشناس ارشد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: ‪۲/۸‬ درصد از ايرانيان سال گذشته حداقل يک بار مواد افيونی مصرف کردند.

" گلاره مستشاری " روز دوشنبه در نشستی به مناسبت روزجهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق که در سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد، افزود در ايران بعضا گرايش مثبت به مصرف مواد مخدر وجود دارد و به اشتباه آن را داروی بسياری دردها می‌دانند.

وی با اشاره به بيشتر بودن کشفيات ترياک در ايران در مقايسه با ساير کشورهای آسيايی، گفت: عوامل محيطی بروز، مسائلی چون عدم وجود افقی روشن برای آينده، دسترسی آسان به مواد مخدر، نقصان نظام مندی اجتماعی، نقصان مرجع قدرت متمرکز در جامعه، موقعيت نامطلوب اجتماعی و اقتصادی از جمله عواملی است که افراد را در جامعه به سمت اعتياد سوق می‌دهد.

مستشاری از ايران به عنوان کشوری ياد کرد که سوء مصرف مواد افيونی در آن بالا است و تاکيد کرد که علت اصلی اين مشکل نيز همسايگی با کشور افغانستان است.

وی گفت: مواد افيونی مثل ترياک و هرويين بيشتر در آسيا و اروپا استفاده می‌شود.

کارشناس سازمان ملل تصريح کرد: در آمريکای شمالی و جنوبی، کوکايين و مشتقات آن بيشتر مصرف می‌شود و آمفتامين‌ها در همه کشورها موجود است اما در آفريقا بيشتر حشيش استفاده می‌شود.

وی از سيگار نيز به عنوان مواد اعتيار آور ياد کرد و اظهار داشت: ‪۲۸‬ درصد جمعيت جهان حداقل يک بار تنباکو مصرف کرده‌اند ، چهار درصد از جمعيت جهان نيز حداقل يک بار حشيش يا ماری جوانا را تجربه کردند.

اين کارشناس وابستگی به مواد مخدر را به دو نوع جسمانی و روانی تقسيم و از بيکاری ، کناره‌گيری از جامعه ، افت وضعيت جامعه ، اختلال در روابط با همسر و خانواده ، کودک آزاری ، افزايش خشونت خانگی ، مشکلات اقتصادی ، ارتکاب جرم ، ابتلا به جرم، ابتلا به بيماريهای عفونی به عنوان بخشی از آسيب‌های اجتماعی مرتبط با اعتياد ياد کرد.

مستشاری گفت:با آگاهسازی ، آموزش عواقب مصرف ، مهارت آموزی ، آموزش مشکلات روانی و راهکارهای آن و تغيير نگرش نسبت به مواد مخدر می‌توان از ابتلای افراد جامعه به اعتياد جلوگيری کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




"کامبيز محضری "، کارشناس مسوول دفتر پيشگيری و امور اعتياد سازمان بهزيستی نيز در اين نشست گفت:ما در بهزيستی در حوزه کاهش عوارض اعتياد بيشتر از سازمان‌های غير دولتی استفاده کرديم و تعدادی از سازمانهای غيردولتی در اين زمينه فعال شدند.

وی بااشاره به برنامه‌های اجتماع محور بهزيستی افزود: حدود ‪ ۹۰۰‬تيم شهری ‪ ۳۰۰‬تيم روستايی و ‪ ۹۰۰‬تيم در محيطهای کار تشکيل شده است که کارشناسان بهزيستی تنها نقش تسهيل گر را ايفاء می‌کنند.

وی ترک مواد افيونی را سهل تر از مواد صناعی و جديد دانست و هشدار داد:
اگر تمايل به سوی مواد صناعی و جديد به همين شکل فعلی ادامه يابد، در آينده مشکلات جدی برای ترک افراد مبتلابه اين معضل دامن کشور را خواهد گرفت.





















Copyright: gooya.com 2016