یکشنبه 28 مرداد 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون وزير بهداشت: نظام سلامت فعلی کشور مثل بازار شام است، مهر

معاون سلامت وزارت بهداشت، از افزايش هزينه ها به عنوان چالش نظام سلامت ياد کرد و اظهار داشت: مشکلاتی که هم اکنون در نظام سلامت با آنها مواجه هستيم، ۲۰ سال قبل خيلی از کشورهای دنيا با آنها روبرو بوده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سيد مويد علويان در نشست خبری که صبح امروز در آستانه روز پزشک (اول شهريور) برگزار شد، گفت: بايد نگاه کلان به مقوله سلامت داشته باشيم و تکليف مردم در سلامت و بيماری معلوم شود.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده و اهميت آن در ارتقاء نظام سلامت کشور، تصريح کرد: اين نگاه که پزشک به ازای ويزيت بيشتر بيمار، پول بيشتری بگيرد، در طرح پزشک خانواده تغيير کرده و عکس اين موضوع عمل می شود.

به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، در صورت وجود چنين نگاهی در نظام سلامت (ويزيت زياد، درآمد بيشتر برای پزشک)، شاهد همان چالشی خواهيم بود که بيمه ها با آن مواجه شدند و آن افزايش خدمات درمانی تکراری به مردم است.

علويان با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده از ابتدای سال ۸۴، تصريح کرد: طرح پزشک خانواده تنها مختص کشور ما نيست و بيش از ۵۶ کشور دنيا، دستيار پزشک خانواده دارند و قطعا برای استقرار کامل برنامه های اين طرح، حداقل ۱۰ سال زمان نياز است.

وی ادامه داد: قرار است پزشک خانواده علاوه بر درمان، در غربالگری نيز وارد شود و همين امر سبب می شود، تشخيص بيماريها زودتر صورت بگيرد و هزينه های درمان کاهش يابد.

معاون سلامت وزارت بهداشت تاکيد کرد: کمتر پزشکی است که به ابعاد اجتماعی و مالی بيمار خود توجه کند، در صورتی که پزشک خانواده تمام ابعاد روانی، اجتماعی، اقتصادی و موثر بر سلامت را مورد توجه قرار می دهد.

علويان در خصوص اهميت پزشک خانواده در ارتقای نظام سلامت، به مبارزه با بيماريهای سخت اشاره کرد و افزود: ما نمی توانيم بدون پزشک خانواده با معضل ايدز مبارزه کنيم.

وی از دگرگون شدن پرداخت ها در طرح پزشک خانواده خبر داد و گفت: نحوه پرداخت به پزشک خانواده ، به ازای مراقبتی که انجام می شود، همراه با پاداش و توبيخ خواهد بود.

علويان همچنين از کاهش هزينه های ناشی از خدمات تکراری ، افزايش پاسخگويی به بيمار، تشکيل پرونده سلامت، کنترل خدمات و...، به عنوان نتايج مثبت طرح پزشک خانواده نام برد و افزود: نظام سلامت فعلی مثل بازار شام است که درهم ريخته بوده و هيچ ثباتی در دريافتی های پزشکان وجود ندارد.

وی، تنها راهکار جلوگيری از بی انضباطی در قيمت گذاری، ارائه خدمات و کيفيت ارائه خدمات را، وجود پزشک خانواده و تشکيل پرونده سلامت برای هر فرد ايرانی دانست.

معاون سلامت در ادامه اين نشست که با حضور معاون مديرعامل سازمان بيمه خدمات درمانی برگزار شد، به نتايج اجرای طرح پزشک خانواده در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۸۳، فقط ۱۳۵۰ پزشک برای ۲۴ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر روستايی و شهری وجود داشت که اين تعداد در حال حاضر به ۵۸۰۰ پزشک رسيده است که ۴۵۰۰ نفر آن از بخش آزاد جامعه جذب شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته علويان، قبل از اجرای طرح پزشک خانواده، فقط ۸۶۸ نفر ماما برای اين تعداد خدمات ارائه می دادند که در حال حاضر بيش از ۴۵۶۰ ماما مشغول ارائه خدمات به افراد مشمول اين طرح هستند.

وی از افزايش سه برابری مراجعات به پزشک خانواده خبر داد و افزود: در نيمه دوم سال ۸۴ ، ۵ ميليون و ۹۰۰ هزار بار مراجعه به پزشک خانواده داشته ايم که اين تعداد در نيمه دوم سال ۸۵ به ۱۴۰ ميليون بار مراجعه برای ۲۴ ميليون نفر، رسيد.

علويان از کسانی که با اجرای اين طرح مخالفت می کنند، به عنوان گروههای منفعت طلب نام برد که فقط به فکر جيب و درآمد خود هستند.





















Copyright: gooya.com 2016