دوشنبه 31 تیر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهريه ۴۰۰ ميليونی، مراسم ۴۰ ميليونی! رواج اشرافی گری در عروسی ها، فردا

«حلقه خانم نزديک سه تا چهار ميليون هزينه برداشت ولی حلقه خودم را چون مسجد می روم و وضو می گيرم نمی خواهم گران باشد که اگر گم شد مشکلی پيش نيايد؛ به همين دليل حلقه متوسطی را انتخاب کردم که حدود ۴۰۰ هزار تومان شد.»
هميشه و همه جا برای ازدواج جوان توصيه شده و همواره مد نظر همه از جمله مسئولان، رسانه ها، مطبوعات و صدا و سيما قرار داشته است.

بنابراين گزارش اما اين را همه می دانيم که اگر از جوانی بپرسيم چرا تا حالا ازدواج نکرده ای چه پاسخی خواهد داد، هميشه و همه جا جوانان با مشکلات مالی مواجهند، هزينه های سنگين برای ازدواج ، تهيه مسکن، وجود مهريه های سنگين و نظاير آن از جمله مشکلاتی است که جوانان در پاسخ به فرار از ازدواج مطرح می کنند و همه اين ها بعد از پيدا کردن يک همسر مناسب مطابق با معيارها و نظرات خانواده به وجود می آيد.

يکی از مواردی که هميشه در عروسی ها جلوه نمايی می کند لباس سفيد عروس است، معمولا عروس خانم ها برای انتخاب لباس سفيد عروسی وقت زيادی بايد صرف کنند. الف. م دختر ۲۷ ساله ای است که در اين رابطه می گويد: علاوه بر صرف وقت بايد هزينه زيادی نيز بپردازيم. اگر بخواهيم لباسی که تازه دوخته شده است را به عنوان نخستين نفر بپوشيم و به صورت کرايه ای نيز باشد نه خريد، بايد مقدار هزينه بيش تری پرداخت کنيم اما در مجموع قيمت های لباس از مزونی تا مزون ديگر متفاوت است. در حوالی خيابان ونک در يکی از فروشگاه های لباس عروس پايه قيمت های اجاره لباس عروس از ۸۰۰ هزار تومان شروع می شود، همچنين قيمت خريد همان لباس عروس نيز ۲ برابر است. ضمن اين که قيمت با مدل انتخابی ارتباط مستقيم دارد به عبارت ديگر قيمت لباس عروسی که انتخاب می شود بسته به نوع و مدل و طراحی آن بيش تر نيز می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته فروشنده مغازه، ابتدا مدل بايد انتخاب شود و با توجه به کار دست انجام شده روی لباس، قيمت ها نيز مختلف است اما پارچه هايی که اکثرا در اين فروشگاه استفاده می شوند خارجی هستند. اين خانم فروشنده می افزايد: برای دوخت لباس عروس بايد حداقل ۲ ماه زودتر از مراسم اقدام کنيد، تمام لباس های موجود دوخت خودمان است و تاج عروس نيز سر لباس است ، از ۳۰ هزار تومان تا ۸۰ هزار تومان هزينه کرايه تاج است. اين درحالی است که قيمت لباس عروس در يکی از ميدان های جنوب شرقی حدود ۱۵۰ هزار تومان و خريد آن نيز ۳۰۰ هزار تومان است.اين روزها هر کسی به نوبه خود سعی دارد که مراسم عروسی خوب و کم هزينه داشته باشد اما معمولا چشم و هم چشمی ها نمی گذارند. خوب می توانيم به ياد آوريم در طی سال های گذشته مراسم عروسی چگونه برگزار می شد؛ بزرگ تر ها سعی می کردند مراسم عروسی فرزند خود را در حياط خانه برگزار کنند و با يک برنامه ريزی دقيق هم مراسم خوبی برای فرزندانشان برگزار می کردند و هم اين که اسراف نمی کردند و خرج اضافی برای عروس و داماد نمی تراشيدند. ياد سال هايی به خير که فقط تعداد بخصوصی از مردم مراسم عروسی شان را در هتل ها و سالن های مجلل برگزار می کردند و عده بيش تری از مردم در منازل خود دور تا دور حوض آب خانه قديمی، صندلی می چيدند و چراغ های رنگارنگ روشن می کردند و بچه ها نيز دست می زدند و شادی می کردند، آن روز ها سعی می کردند دور و بر عروس و داماد را شلوغ کنند و با زدن حرف های قشنگ در شادی آن ها شريک شوند، اما حالا چطور رقابت در مجلل بودن مراسم عروسی باعث شده تا از يک نوع غذا به بی نهايت غذا برسيم و اينقدر بچينيم و هدر دهيم تا تحسين ديگران را بدرقه راه مان کنيم. مسئول تشريفات يکی از هتل های بزرگ تهران در رابطه با تعداد منوهای غذا و هزينه های آن ها گفت: ۴ منو غذا داريم که از ۱۶ هزار تومان شروع می شود و تا ۳۲ هزار تومان است، ضمن اين که حق ورود نمی گيريم ولی ۱۷ درصد سرويس و عوارض هتل است که بايد پرداخت شود. منو شماره يک شامل باقالی پلو ، زرشک پلو، رولت فرانسوی، جوجه کباب، يک نوع خورشت، انواع سالاد و انواع کيک ها؛ اين را مسئول تشريفات هتل می گويد و من فکر می کنم در کدام مراسم اين همه غذا يک جا خورده شده و چه اندازه يک نفر می تواند گرسنه باشد که فرصت کند در زمان يک ساعت از همه اين غذاها و ژله ها بخورد؟

به گزارش فارس موسوی در پاسخ به اين که آيا اين منو کباب بره دارد يا خير می گويد، نفری ۳۲ هزار تومان می دهيد توقع داريد کباب بره هم داشته باشد! منو ديگری داريم که نفری ۶۲ هزار تومان است و در آن کباب بره و هر چيزی که شما بخواهيد روی ميز شما وجود دارد. اين مسئول تشريفات هتل گفت: ماشين قديمی هم داريم که شبی ۳۰۰ هزار تومان است و هر رنگی را که بخواهيد می توانيم تهيه کنيم. موسوی با اطمينان کامل می گويد: هرکاری که برای برگزاری يک مراسم خوب لازم باشد انجام می دهيم. مسئول تشريفات هتل ديگری در شمال شهر در رابطه با وضعيت رزرو اين هتل و قيمت های موجود گفت: با منوی ۴۰ هزار تومانی دنيايی از غذاهای رنگين بر روی ميز شام چيده می شود از قبيل ۸۰ درصد جوجه کباب ، باقالی پلو با گوشت بره، ژيگو بره، لازانيا، خورش، ته چين، ماهی سفيد، آلبالو پلو و غيره. اين مرد جوان می گويد: زمانی مشتری های ما افراد خاصی بودند و افراد متمول و پولدار تنها برای برگزاری مراسم عروسی فرزندان شان اقدام می کردند اما در حال حاضر چشم و هم چشمی باعث شده تا افراد معمولی هم چنين مراسمی را انتخاب کنند. با تمام هزينه های بالا جالب است که اگر فردی بخواهد شبی را در اين هتل انتخاب کند تا مراسم عروسی خود را در آن برگزار کند بايد تا آبان ماه صبر کند، می دانيد چرا؟ چون تا آبان تمام روزها و مناسبت ها رزرو است و اين مسئله جای تعجب دارد با اين قيمت های سنگين بايد اين نوع سالن ها خالی باشند اما ؟!

اين روزها بازار کرايه ماشين های قديمی و به موازات آن ماشين های مدل ۲۰۰۸ برای برگزاری مراسم عروسی نيز گرفته و طوری است که عروس خانم و آقا دامادها برای تهيه ماشين عروس شيک و مدرن سعی می کنند تا يکی از اين ماشين های جديد را کرايه کنند. يکی از اين آژانس های کرايه ماشين می گويد: جديدترين بنز مدل ۲۰۰۸ کرايه آن شبی ۷۰۰ هزار تومان است که برای اجاره اين ماشين يک سند به همراه يک فقره چک برای ضمانت دريافت می شود. البته اگر با راننده باشد ديگر اين مسائل نيازی نيست. به گفته اين مرد ماشين های کمری و سانتافه و يا ديگر مدل ها نيز وجود دارد و قيمت آن ها نيز فرق می کند. البته ماشين های قديمی نيز در رنگ ها و طرح های متنوع نيز وجود دارند که کرايه آن ها متفاوت است.

سری به جنوب شهر می زنيم. در يکی از مزون های لباس عروس در ميدان های جنوب شرقی تهران متوجه شديم با صرف هزينه کمی به نسبت شمال شهر می توانيد لباس عروسی را که هم زيبا باشد و هم به روز انتخاب کنيد . خانم فروشنده جوان می گويد: «هر کدام از لباس های عروسی که پسنديده شود، دوخته می شود با توجه به اينکه ديگر لازم نيست شما حتماً اين لباس را بخريد و می توانيد به صورت اجاره برداريد و معمولاً شيک ترين لباس عروسی که در مغازه وجود دارد نهايتاً ۲۰۰ هزار تومان تمام می شود و خريد همان لباس نيز حدود ۳۰۰ هزار تومان است.» ۱۵۰ هزار تومان کرايه لباس عروس در جنوب شهر کجا و ۸۰۰ هزار تومان قيمت پايه برای کرايه در مزون های شمال شهر کجا؟





















Copyright: gooya.com 2016