دوشنبه 12 آبان 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نسخه جديد Office رسيد، سيد محمد رضا رشي، جام جم

اگر شما هم يكی از ميليون‌ها استفاده كننده از مجموعه نرم‌افزار Office شركت مايكروسافت باشيد، می‌دانيد كه Office متشكل است از چند نرم‌افزار از جمله word, Excel, powerpoint و ... هر يك از شما ممكن است با يك يا چند نرم‌افزار از مجموعه Office كار كرده باشيد و با آن آشنا باشيد و به نوعی كاربر اين مجموعه به شمار بياييد. در اين صورت بد نيست بدانيد كه جديدترين نسخه Office پس از چند ماه تست وارد بازار شد. Office 2003 كه نزديك به 6 ماه در حال تست بود، بالاخره روز 21 اكتبر (29 مهر) ارائه شد. ما هم لازم دانستيم تا شما را با ويژگی‌های اين نسخه جديد آشنا كنيم تا بتوانيد براحتی برای لزوم نصب آن تصميم گيری كنيد.

قبل از هر چيز اشاره كنيم كه Office 2003 يك بسته نرم‌افزاری است كه بيشتر با هدف رساندن خدمات و سرويس‌های بيشتر و كامل‌تر به سازمان‌ها، ادارات و مجموعه‌هايی كه به صورت گروهی از اين محصول استفاده می‌كنند. طراحی و ساخته شده است. مايكروسافت سعی كرده است با ارائه تركيبی از ابزارها و سرورها در اين بسته، كار را برای كاربران گروهی اين مجموعه نرم‌افزار ساده‌تر كند. در واقع اين نسخه جديد ديگر مجموعه‌ای از ابزارهای مجزا از هم نيست. بلكه بخشی از يك بستر يكپارچه جهت تسهيل ارائه خدمات آنلاين است. برای مثال به كار گيری ابزارهای آشنای Office با wiondows share point services امكان ايجاد محيط‌های كاری مشترك را برای شما پديد می‌آورد كه افراد می‌توانند به كار مشترك روی مستندات بپردازند. كاربران می‌توانند يك متن word يا يك جدول Excel را به اشتراك بگذارند و از تغييرات ايجاد شده در آن آگاه شوند و آنها را ببينند. برای استفاده از اين نوع امكانات و خدمات جديد Office، بايد نسخه‌ای از آن را خريداری كرد كه برنامه‌ها و سرورها را با هم به شما عرضه كند؛ اما كاربران ساده و انفرادی Office نيز می‌توانند خدمات جديدی را در اين نسخه بيايند.

مهم‌ترين تغييرات در نرم‌افزار outlook رخ داده است و اين تغييرات تسهيلات خوبی را برای مرتب كردن صندوق پست الكترونيكی شما در اختيارتان می‌گذارد. اولين تغيير كه در outlook به چشم می‌آيد، ارائه ايميل‌ها و محتوای آنها در پنجره‌های عمودی است. در واقع به جای دو پنجره كه به شكل افقی از هم جدا بودند و بالايی ايميل‌های موجود در فلدر انتخابی و پايينی محتوای ايميل انتخاب شده را نمايش می‌داد، حالا اين دو پنجره به شكل عمودی از هم جدا شده اند. شايد در نگاه اول اين تغيير مهمی به شما نيايد. اما اين تغيير باعث شده شما تعداد بيشتری از ايميل ها را در هر لحظه ببينيد و ايميل‌های با بدنه طولانی را نيز بدون scroll مشاهده كنيد. از امكانات ديگر نسخه جديد outlook، امكان گروه بندی پيغام بندی‌ها و نامه‌ها بر اساس زمان رسيدن است كه outlook آنها را با برچسب‌های امروز، ديروز، هفته گذشته و ... مشخص می‌كند. امكان فيلتر كردن outlook نيز بسيار بهبود يافته است و شما را از شر نامه‌های تبليغاتی خلاص می‌كند. همچنين اين نسخه از outlook مراقب است نامه‌های رسيده اطلاعات و تصاوير مختلف را از صفحات مختلف وب بدون اجازه شما درياقت نكنند و بدين سريق ارتباط نامه‌ها را با دنيای اينترنت كنترل می‌كند تا كد خطرناكی به رايانه شما منتقل نشود. يكی از ويژگی‌های جديد Office كه شايد در روزهای اخير بيش از همه تبليغ آن را ديده‌ايم، استفاده از IRM يا Information Right Management است. با كمك اين فناوری مايكروسافت به كاربران امكان كنترل بيشتری روی مستنداتشان را می‌دهد. برای مثال كاربران می‌توانند ايميل‌هايی بفرستند كه در زمان تعيين شده از بين بروند. همچنين مايكروسافت ادعا دارد كه كاربران با استفاده از نسخه جديد می‌توانند تعين كنند كه چه كسانی امكان خواندن ايميل را داشته باشند و حتی از ارسال مجدد نامه به ديگران (Forwarding) يا چاپ آن جلوگيری به عمل آورند. مايكروسافت سعی دارد با استفاده از IRM يا مديريت حقوق اطلاعاتی، امنيت بيشتری روی نرم‌افزارهايش حكمفرما كند و از درز كردن اطلاعات حساس جلوگيری نمايد.

البته IRM تنها برای outlook مورد استفاده قرار نگرفته است، بلكه شما می‌توانيد مستندات خود را در محيط‌های powerpoint يا Excel نيز با كمك اين فناوری نسخه جديد Office محافظت كنيد. در صورتی كه فردی فايل‌های حفاظت شده با IRM را دريافت كند. تنها در صورتی می‌تواند آنها را مشاهده كند كه Office 2003 داشته باشد و يا از viewer جديدی كه قرار است مايكروسافت به همين منظور ارائه كند، استفاده كند.

ساير برنامه‌های Office 2003 تغيير چندانی برای كاربران منفرد نداشته است. در محيط word 2003 شما امكان مطالعه و مشاهده ستون را به صفحات روبرو در قالب يك كتاب خواهيد داشت و با ورق زدن به دو صفحه بعدی منتقل خواهيد شد. اين ويژگی جديد، خواندن متون را برای شما تسهيل می‌كند.

همچنين نسخه جديد word تصاوير كوچكی (thumbnail) از تمامی صفحات را در گوشه سمت چپ صفحه نمايش، نشان می‌دهد.

Office 2003 در 6 بسته بندی برای 6 گروه كاربر خانگی و تجاری طراحی و ارائه شده است و شما می‌توانيد بسته به نياز خود از يكی از اين مجموعه‌ها بهره برداری كنيد؛ اما اگر يك كاربر منفرد Office هستيد كه مثلا روی رايانه خود در منزل از آن استفاده می‌كنيد، توصيه می‌كنيم تنها outlook خود را به روز كنيد و مابقی نرم‌افزار Office 2003 را نصب نكنيد و از همان نسخه xp يا 2000 استفاده كنيد.

[لينک مطلب]




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016