دوشنبه 12 آبان 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين تلاش‌ها براي ‌ابقا يا‌عزل‌ وزير پست، مينو مومني، دنياي اقتصاد


فردا وزير پست و تلگراف و تلفن در مجلس حاضر مي شود تا در جلسه استيضاح شركت كند در طي دو روزي كه از اعلام استيضاح معتمدي مي‌گذرد اظهار نظرهاي متعددي درباره عملكرد وزير از يك سو و كمبودها و نقص‌ها از سوي ديگر از طريق رسانه‌ها منتشر شده است و...

به هر حال آن چه مشخص است اين است كه استيضاح اگر هيچ نتيجه مثبتي هم نداشته باشد همين كه مسائل حوزه آي تي را در جامعه برجسته مي‌كند جاي اميدواري دارد.

منتقدان چه مي گويند؟

تقريبا همه چيزهايي كه نمايندگان استيضاح‌كننده و يا منتقدان طي روزهاي اخير به آن اشاره كردند توسط بخش‌هايي از وزارت پست پاسخ داده شده و يا سعي شده با سرعت دادن به امور به نوعي نقاط مثبت عملكرد افزايش يابد، مهمترين آنها شايد موضوع اپراتور دوم مخابرات است كه مقدمات انجام مناقصه آن چند هفته قبل در ژنو و در حاشيه نمايشگاه تله‌كوم به بحث گذاشته شد.

براساس قانون برنامه سوم وزارت پست موظف است با برگزاري مناقصه اپراتور دوم و واگذاري آن به بخش كاملا خصوصي 300 ميليون دلار تا آخر امسال و 300 ميليون دلار تا سال آينده براي دولت درآمد ايجاد كند اما از اين مناقصه و مراحل انجام آن تا دو سه هفته قبل خبري نبود و شايد اگر موضوع استيضاح نبود همچنان برگزاري اين مناقصه به تاخير مي‌افتاد.

با آمدن اپراتور دوم و ايجاد يك مركز مخابراتي مستقل از شركت مخابرات زمينه براي شكستن انحصار دولتي مخابرات فراهم مي‌آيد. شكستن انحصار مخابرات به نوعي زمينه را براي كاهش قيمت مخابرات و ديتا و همچنين افزايش كيفيت مكالمات مهيا مي‌كند.

با اين حال شايد تاخير در انجام اين مناقصه بيشتر از آن كه نظر وزارتخانه باشد به بدنه مخابرات و مقاومت هاي آن بر مي گردد به طور طبيعي ايجاد يك مخابرات مستقل باعث ايجاد فضاي رقابتي مي شود چيزي كه شايد هم اكنون در مخابرات خيلي‌ها به آن خوشبين نيستند.

موضوع ديگر كه طي چند روز اخير مورد توجه قرار گرفته مساله آيين‌نامه PAP و يا واگذاري خطوط پر سرعت به كاربران انتهايي است.

درست طي هفته گذشته و با سرعت موضوع اين آئين در دستور كار وزارت پست قرار گرفت و طي يك مصاحبه مطبوعاتي به اطلاع همگان رسيد. چند روز قبل نيز روابط عمومي وزارت پست خبر از اعطاي موافقت نامه اصولي و اعطاي مجوز به دو شركت داد.

با اين وجود برخي معتقدند وزارت پست شرايط سختي را براي واگذاري مجوز بهره برداري PAD به بخش خصوصي معين كرد كه از عهده هيچ شركتي بر نمي‌آيد با اعطاي مجوز PAD موضوع اپراتور دوم در زمينه ديتا و اينترنت تكرار مي‌شود و به نوعي ديگر انحصار ديتا منحصر به ديتاي مخابرات نخواهد بود.

استيضاح قبل از انجام خود بركات ديگري را نيز بر عـــــهده داشت از جمله موضوع اهداي مجوز به ICP‌ها، مورد پر مناقشه‌اي است كه طي يكي دو سال اخير شركت‌هاي خدمات دهنده اينترنت و وزارت پست را به خود مشغول كرده است در حالي‌كه از يك سو شركت هاي خدمات‌دهنده معتقد به اعطاي مجوز ICP (خدمات‌دهندگان پر ظرفيت) به ISP هاي بيشتري است وزارت پست صرفا به اعطاي مجوز به چند ICP محدود اكتفا كرده است.

حالا درست در زماني كه چند روز بيشتر به استيضاح باقي نمانده وزارت پست طي مذاكراتي با انجمن صنفي كارفرمايان اينترنتي به طور ضمني با اعطاي مجوز به چند ISP ديگر موافقت كرده است.

مشكلات ديگري نيز طي يكي دو هفته اخير مورد توجه قرار گرفته است از جمله حل مشكلات تلفن همراه و سامان دهي به وضعيت تلفن ثابت و غيره.

شايد اگر استيضاح كمي بيشتر طول مي‌كشيد بسياري از مشكلات شبكه مخابراتي كشور به همين ترتيب سرعت مي‌گرفت و حل و فصل مي‌شد.

موافقان چه مي‌گويند؟

مسعود مقدس معاون پارلماني وزير پست كه اين روزها فعالترين فرد در اردو وزارتخانه است به طور تلويحي خاطر نشان كرده است كه هم اكنون حدود 4 نماينده طرح استيضاح را امضا كرده‌اند، از آن جا كه خود او به خوبي مي‌داند پس گرفتن امضاهاي بيشتر و رساندن ميزان امضاها به كمتر از 15 نفر شدني نيست طي يك مصاحبه ابراز اميدواري كرده است كه در مدت باقي مانده به استيضاح تعداد بيشتري از نمايندگان امضا خود را از طرح استيضاح پس بگيرند و به نوعي از ميزان فشار كنوني كاسته شود.

وزارت پست طي روزهاي اخير كليه شبهاتي كه در مورد اين وزارتخانه وجود داشته را به نوعي پاسخ گفته است از جمله آنها موضوع شنود‌هاي تلفني و پارازيت‌هاي ماهواره‌اي است كه هر كدام براي مدت زماني ذهن افكار عمومي را به خود جلب كرده بود.

اما اينك در آستانه استيضاح، وزارت پست هر گونه ارتباط خود با شنودهاي تلفني و پارازيت‌هاي ماهواره‌اي را تكذيب كرده است.

همچنين مثبت نشان دادن عملكرد وزارت پست نيز جزو دستور كار كاركنان اين مجموعه است از ميان بيروني‌ها شايد صحبت‌هاي سخنگوي دولت به نوعي قابل توجه‌تر باشد.

رمضان زاده در حالي به دفاع از عملكرد وزارت پست پرداخته كه بيش از اين شنيده مي‌شد تلاش‌هاي زيادي براي كشاندن رئيس جمهور به جلسه استيضاح و حمايت از وزير پست صورت گرفته است.

رئيس جمهور در طي سه استيضاح قبلي وزراي خود حاضر به شركت در جلسات استيضاح نشد هر چند هيچ كدام از سه وزير قبلي دچار مشكل نشده‌اند و راي اعتماد گرفته‌اند.

رمضان زاده اما در صحبت‌هاي اخير خود به نوعي سخن گفته كه به نظر مي رسد رئيس جمهور در اين جلسه نيز شركت نخواهد كرد هر چند به گفته او در جلسه هيات وزيران به تفضيل در دفاع از معتمدي سخن گفته، سخنگوي دولت تاكيد مي كند اين وزارتخانه از وزارتخانه‌هاي موفق دولت محسوب مي شود و آقاي معتمدي نيز از همكاران خوب دولت هستند.

شايد نامناسب‌ترين اظهار نظري كه طي چند روز اخير بيان شده گفته‌هاي مشاور معاونت حقوقي وزارت پست باشد كه در گفت‌وگو با ايسنا خاطر نشان كرده براي ايجاد سايت نياز به اخذ مجوز اســــــــت و سايت‌هاي فعال فعلي كه براي كسب مجوز اقدام نكنند حتي اگر غير اخلاقي نباشند مسدود خواهند شد.

هر چند نصرت نادم حرف‌هاي خود را در دفاع از عملكرد وزارت پست بيان كرده اما در حقيقت روي موضوعي دست گذاشته بود كه در حد معاون حقوقي هم نبود چه برسد به مشاور معاون حقوقي.

سخنان او در حقيقت بحث دامنه دار و پر مناقشه‌اي را باز مي كرد كه در شرايط فعلي تنها به ضرر وزير و گشوده شدن جبهه جديدي در عرصه استيضاح بود چيزي كه استيضاح كنندگان نيز از آن دوري جسته بودند.

نصرت نادم خيلي زود حرف هاي خود را تكذيب كرد و گفت كه منظور وي از مجوز براي سايت‌ها مجوز براي ISP ها بوده است، البته تكذيبيه او زماني منتشر شد كه همه روزنامه‌ها سخنان او را با تيتر «سايت‌ها با يد مجوز بگيرند» منتشر كرده بودند.

پايان راه چيست ؟

اظهار نظرها و رايزني‌ها در لحظه آخر و حتي هنگام راي‌گيري استيضاح ادامه خواهد يافت اما در نهايت فردا بعدازظهر مشخص خواهد شد كه معتمدي همچنان مي تواند براي چند ماه باقي مانده از عمر دولت همچنان ساكن طبقه ششم ساختمان شماره يك وزارت پست باشد و يا نمايندگان مجلس براي او تقدير ديگري را رقم مي‌زنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016