شنبه 1 آذر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضدويروس مايكروسافت چقدر كارايي دارد؟، دنياي اقتصاد


ترجمه: شهين علايي Business week

اينك زمان خوبي است كه وارد تجارت آنتي‌ويروس شويد. در ماه اوت گذشته دو عيب فني جداگانه منجر به از كار افتادن ميليون‌ها كامپيوترهاي شخصي در سراسر دنيا شد و تقريبا حدود 2 ميليارد خسارت به بار آورد. هر دوي اين اشكال‌ها آسيب‌پذيري سيستم‌هاي عامل ويندوز كمپاني مايكروسافت را نشان داد. در دهم ماه سپتامبر، مايكروسافت در مورد يك روزنه امنيتي ديگر در ويندوز هشدار داد كه مي‌توانست ايرادات فني ديگر را موجب شود. همه اينها موجب شد تا ميزان فروش نرم‌افزار آنتي ويروس بالا رود. حالا در چنين وضعيتي كدام كمپاني از افزايش تقاضا براي نرم‌افزار ضد ويروس سود مي‌برد؟ درست است: مايكروسافت

غول نرم‌افزار، اخيرا قراردادي منعقد كرده است كه به تسلط آن بر بازار مشتريان نرم‌افزار ضدويروس كمك مي‌كند. در سوم سپتامبر، كمپاني مايكروسافت تكنولوژي نرم‌افزار GECAD را كه يك كمپاني رومانيايي و سازنده نرم‌افزار است، تصاحب كرد.

تحليل‌گران انتظار دارند كه مايكروسافت نرم‌افزار GECAD را در آب‌نمك بخيساند براي وقتي كه قرار است نسخه جديد ويندوز را در سال 2005 عرضه كند. چيزي كه مي‌تواند نهايتا رقابت را در بازار مصرف نرم‌افزار آنتي‌ويروس كه در حال حاضر در تصرف كمپاني سيمانتك است را از ميان ببرد. لورا كواتزل، پژوهشگر كمپاني فورستر مي‌گويد: مايكروسافت، سرانجام اين تجارت را هم انحصاري خواهد كرد.

در اين گفته، كنايه زيادي وجود دارد مدت‌هاست كه منتقدان مايكروسافت را در شيوع ويروس‌ها مقصر مي‌داند و بحث مي‌كنند كه اين كمپاني بيشتر نگران عرضه محصولات جديد به بازار است تا نگران امنيت. به دليل آسيب‌پذيري برنامه‌هاي word proccessery و spread shoet است كه ويندوز هدف حملات ويروس‌هاي قرار مي‌گيرد. منتقدان معتقدند، اگر مايكروسافت نرم‌افزار بهتري بنويسد، مشكل تا حد زيادي رفع خواهد شد.

اولين چيزي كه در يك نگاه بدبينانه درباره تصميم مايكروسافت به ساختن آنتي‌ويروس به ذهن متبادر مي‌شود چشم‌انداز پول درآوردن از عيوب و نقايص خود در اين صنعت است.

سروبس اشنايدر، مدير تكنولوژي كمپاني Counterpane Internet security در اين‌باره مي‌گويد: مساله و مشكل اين است شما حفاظت و پاسداري از مرغداني را به روباه بسپاريد.

پشت اين حركت مايكروسافت چه چيزي نهفته است؟ پشت اين مساله پول نيست. 2/2 ميليارد دلار درآمد تجارت آنتي‌ويروس براي كمپاني كه سال گذشته 2/32 ميليارد دلار درآمد داشته است، پول ناچيزي است.

در واقع مايكروسافت مي‌خواهد از شهرت خود در درب و داغان كردن ويروس‌ها به طور ناجوري حفاظت كند. مايكروسافت تا به حال توانسته كاربران خود را متقاعد كند كه از نرم‌افزار ضد ويروس ان (مجاني) استفاده كنند و به طور منظم آن را دان‌لود كنند. براساس يك تحقيق توسط اين كمپاني 63 درصد كامپيوترهاي شخصي يا نرم‌افزار ضدويروس ندارند و يا از برنامه‌هاي قديمي و كهنه استفاده مي‌‌كنند. مايك ناش، مشاور واحد امنيت مايكروسافت مي‌‌گويد: تمركز ما بر آن تعدادي از مردم است كه در برابر ويروس محافظت نمي‌شوند.

مايكروسافت درباره استراتژي ضد ويروس خود، اطلاعات اندكي ارائه داده است. اما تحليل‌گران انتظار دارند كه اين كمپاني مدل صنعتي موجود را دنبال كند. فروش آبونه به نحوي كه به مصرف كنندگان اجازه دهد تا آنتي ويروس حفاظتي‌شان در مقابل كدها و انواع جديدي از ويروس‌ها به روز شود. ناش مي‌‌گويد: قطعاً اين چيزي كه ما به آن فكر مي‌‌كنيم.

البته رقبا بازار مصرف كنندگان آنتي ويروس را بدون يك جنگ به مايكروسافت واگذار نخواهند كرد. اما آنها آنقدر هم واقع‌بين هستند كه بدانند بهترين قمارشان در بازار Corporder قرار دارد، جايي كه مايكروسافت تهديد كمتري به حساب مي‌‌آيد. سرورهاي همكار و زنجيره‌اي اغلب از سيستم‌هاي عامل غير ويندوز استفاده مي‌‌كنند و مايكروسافت هيچ طرحي ندارد و براي اينكه نرم‌افزار ضد ويروس آن با محصولات رقيب كار كند. علاوه بر اين، بسياري از خريداران اين كورپودشن‌ها به مهندسي مايكروسافت اطمينان ندارند.

جين مونستر، تحليل‌گر و رئيس بخش تحقيقات در مؤسسه U.S.Bancorp piper Jaffry مي‌‌گويد. پاسخ عمومي در دنياي همكاري اين است هيچكس به سيستم امنيتي مايكروسافت اطمينان ندارد.

در عوض در بازار مصرف، نرم‌افزاري كه سهل‌تر و آسان‌تر است، بهترين است، حتي اگر به لحاظ تكنيكي بهترين نباشد، به لحاظ مصرفي گوي سبقت را از ديگران مي‌‌ربايد و وقتي محصولات مايكروسافت در ويندوز بسته‌بندي و عرضه شوند، بهره و امتياز بزرگ نصيب آن خواهد شد. بعضي معتقدند كه اگر نرم‌افزار آنتي‌ويروس با سيستم عامل ويندوز ارائه شود، احتمال دارد قوانين ضدتراست را در ايالات متحده تشديد كند. آنچه كه در حال حاضر رقباي بالقوه مايكروسافت از آن هراس دارند، اين است كه اين كمپاني از قسمت خود در بازار براي كنار زدن آنها استفاده خواهد كرد. سئوال اين است كه آيا آنها به يك رقابت منصفانه دست خواهند زد يا از موقعيت انحصاري كه در حال حاضر از آن برخوردارند سوء استفاده خواهند كرد؟

جان دبليو تامسپون از كمپاني سيمانتل و ديگر رقبا نيك مي‌‌دانند كه آنها در حال حاضر با قدرت مخرب‌تر از هر ويروس ديگري مواجه هستند. وقتي مايكروسافت وارد يك صنعت مي‌‌شود و به نرم‌افزار ويندوز چيزهايي را اضافه مي‌‌كند، بخش‌ها و كمپاني‌هاي كوچك‌تر نابود مي‌‌شوند. به قول استيوچانگ از يكي از كمپاني‌هاي سازنده آنتي‌ويروس، اين درسي است كه صنعت نرم‌افزار آن را خوب فرا گرفته است.





تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016