پنجشنبه 11 دی 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشي از نمايشگاه اله کامپ، علي پرند، شرق

رنگ ها تند تر شده اند ، طراحي غرفه ها پرپيچ وخم تر و نورپردازي ها رنگين تر ، هر چند امسال كمتر از آهنگ هاي بكوب بكوب استفاده مي شود اما گاه به گاه در گذر از غرفه ها مي توان جديدترين آهنگ هاي بي كلام را كه از بلندگوهاي پرقدرت پخش مي شوند شنيد. براي نمايشگاهي كه تا همين چند وقت قبل تكليف برگزاري اش معلوم نبود و جنگ بين شهرداري و وزارت بازرگاني وضعيت آن را نامشخص كرده بود اينك ديدن بخش هاي خصوصي سرحال و قبراق در ۱۷ هزار متر فضاي نمايشگاهي بيشتر به يك معجزه شبيه است و آن گونه كه مسئولان نمايشگاه با افتخار اعلام مي كنند اين نمايشگاه از لحاظ وسعت بزرگترين نمايشگاه تاريخ نه چندان كهن انفورماتيك ايران است.نهمين نمايشگاه الكامپ كه اختصار كلمات الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيك است طي روزهاي سوم تا هفتم دي ماه جاري در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار شد و در حقيقت گوشه اي از وضعيت انفورماتيك كشور را به نمايش گذاشت و همه آنچه امروز در مجموعه انفورماتيك كشور مي توان ديد را مي شد به نوعي در حجمي كوچك تر در اين نمايشگاه مشاهده كرد. از سي دي هاي قفل شكسته و آموزش هك و كرك گرفته تا نمايش سرورهاي سيسكو كه به علت تحريم عملاً حضور آنها در كشور شگفت انگيز مي نمايد، از كارت اينترنت و تلفن كه ديگر نقل هر مجلس است تا انواع و اقسام كيس و كيبورد كامپيوتر كه با تزئينات گوناگون و غرفه آرايي هاي ابتكاري كاملاً چشم نواز شده بودند.امسال با اضافه شدن چندين سالن ديگر به مجموعه سالن هاي نمايشگاهي اين نمايشگاه حداقل از نظر مساحت نمايشگاهي با جيتكس دبي كه به نوعي مهمترين نمايشگاه آي تي در منطقه به حساب مي آيد، برابري مي كند، هر چند حتي برگزاركنندگان آن نيز مي دانند هنوز خيلي مانده است تا از نظر كيفيت نيز الكامپ با اين نمايشگاه برابري كند اما به هر حال روند رو به رشد الكامپ اين اميد را ايجاد كرده كه بتوان به زودي و با توجه به رشد روز افزون علاقه مندان آي تي در داخل كشور به جايگاهي حتي در حد نمايشگاه CEBIT دست يافت.

- الكامپ بدون شاپر

تقريباً كسي شكي ندارد كه اساساً فروش، بخش مهمي از تجارت است و بسياري از شركت ها به اين دليل در نمايشگاه ها شركت مي كنند كه تا حد زيادي ميزان فروش خود را افزايش دهند.امسال اما شاپر يا فروشگاه نمايشگاه حذف شده بود با اين وجود شكل تجاري نمايشگاه عملاً بر شكل تكنولوژيك آن مي چربيد. خصوصاً از آن نظر كه به رغم افزايش قابل ملاحظه شركت هاي كامپيوتري در كشور و حضور هجوم گونه آنان در نمايشگاه محصول جديدي به معرفي يا به اصطلاح Lunch نشد و يا به دليل عدم حضور شركت هاي خارجي صرفاً محصولاتي توسط بعضي شركت ها عرضه مي شد كه اغلب آنان محصولات چندان جديدي نبودند و بعضي گاه محصولات سال هاي قبل را نيز در همين نمايشگاه يا نمايشگاه هايي مشابه به نمايش در آورده بودند. اين موضوع به آن بر مي گردد كه عدم وجود مبادلات تجاري با شركت هاي ايراني صرفاً بازار را به بازاري بدون پشتيباني تبديل كرده است.در همين رابطه يكي از غرفه داران مي گويد: ما پول مي دهيم و جنس ها را وارد مي كنيم و به دليل عدم ارتباط با شركت اصلي نه مي توانيم از تخفيف مناسب براي يك خريد عمده بهره بگيريم و نه از پشتيباني و گارانتي بهره مي بريم به همين علت است كه در هنگام حضور در نمايشگاه هم نمي توان انتظار داشت اتفاق قابل توجهي بيفتد. به هر حال با تمامي اين اتفاقات به سبب تقاضاي بسيار زياد براي محصولات كامپيوتري همچنان اين بازار نوظهور با رونق فراوان روبه رو است.

- سخت افزار بيشتر نرم افزار كمتر
امسال حضور شركت هاي سخت افزاري نسبت به نرم افزار و اينترنت بيشتر بود، اين شايد از آنجا ناشي مي شود كه بازار سخت افزار طي يكي دو سال گذشته در كشور و خصوصاً در پايتخت به شكل عجيبي رشد كرده و بزرگ و بزرگتر شده است. اين درحالي است كه تا چند سال قبل بيشتر كارشناسان، پتانسيل ايران را از نظر رشد نرم افزاري و پيشرفت در اين زمينه مساعد مي دانستند اما اينك ظاهراً بازار به سمتي رفته است كه سخت افزار خودش را بر نمايشگاهي چون الكامپ هم تحميل مي كند.امروزه در بازارها و فروشگاه هاي بزرگ هم مي توان نشانه هايي از اين توجه را ديد. از هر ده، پانزده فروشگاه كامپيوتري فقط يكي به نرم افزار و بقيه به سخت افزار اختصاص يافته اند.رشد لوكس گرايي ديجيتالي هم عامل ديگري براي توجه به سخت افزار است. اين روزها وسايل غير ضروري و عجيب و غريب و تجملي ظاهراً بر لوازم اصلي كامپيوتر بيشتر ترجيح يافته اند به طوري كه در اكثر غرفه هايي كه چنين وسايلي را ارائه مي كردند به دليل عدم ارائه محصولات جديد با استقبال ويژه بازديدكنندگان روبه رو شده بود. البته امسال برخي غرفه دارها براي جلب بازديدكننده بيشتر به دور خود اقدام به اهداي جوايزي چون كلاه ، ماوس پد، تي شرت و ... كرده بودند كه البته قشر جوان بازديدكننده نمايشگاه خيلي خوب از اين غرفه ها استقبال مي كردند.

- براي نمايش

دور يك ميز نشسته با خنده غذا مي خورند و حرف مي زنند بي توجه به بازديدكنندگان كه از كنارشان رد مي شوند و نگاهشان مي كنند، شايد فكر مي كنند بازديدكنندگان بايد خودشان را نگاه كنند نه محصولشان را . يك مشكل عمده كه تقريباً درد مشترك همه نمايشگاه هاي ما نيز هست ميزان اندك توجه غرفه داران به مشتريان است. در بسياري از نمايشگاه هاي معتبر حضور يك نفر در يك نمايشگاه مصادف است با اشتياق عجيب و غريب غرفه داران براي معرفي محصول و ارائه تصويري از آن در حالي كه در نمونه هاي ايراني معمولاً حتي سئوال شما از غرفه داران هم با دشواري پاسخ داده مي شود.ميزها و صندلي هايي كه معمولاً در غرفه ها به كار مي رود بيشتر توسط خود افراد غرفه و دوستان و آشنايان پر مي شود تا توسط بازديدكنندگان و علاقه مندان. چنين شكلي از غرفه داري گاه هم با غذاخوري و شيريني خوران اشتباه گرفته مي شود چنانكه گويي غرفه را براي اين ساخته اند كه دور هم بنشينند و غذايي نوش جان كنند.خوشبختانه اين روزها بيماري كاتالوگ كه پيشتر با ورود افراد به نمايشگاه به همه سرايت مي كرد در حال رخت بربستن است اما بيماري هاي واگيردار از نوع هجوم براي دريافت كيسه پلاستيكي و ... همچنان در حال گسترش است.

- رسانه ها را تحويل گرفتند
امسال براي نخستين بار به رسانه ها در نمايشگاه توجه شد، چه اين موضوع از نمايشگاه هاي خارجي كپي برداري شده باشد و يا افزايش رسانه هاي آي تي نويس اين ضرورت را براي مسئولان نمايشگاه ايجاد كرده باشد فرقي نمي كند . هر رويدادي از نوع نمايشگاه الكامپ برگزاركنندگان را به توجه به تبليغات و اطلاع رساني از آن ترغيب مي كرد و بسياري از مسئولان اين گونه رويدادها به خوبي نتايج آگاهي بخشي و تبليغات غيرمستقيم را بر نمايشگاه و فروش محصولات مي دانند. طي سال هاي گذشته چنين نمايشگاه هايي عملاً روزنامه نگاران را در فضاي نمايشگاه به حال خود رها مي كردند. در برخي موارد به جهت لطف يك خط تلفن و يا با ارفاق يك خط فاكس بزرگترين كاري بود كه مي شد براي روزنامه نگاران انجام داد، اما تجربه حضور در نمايشگاه هايي چون جيتكس دبي عملاً براي برگزاركنندگان الكامپ اين فايده را داشته است كه با نوع برخورد با رسانه ها و بازخورد ناشي از آن روبه رو شده اند.امسال در الكامپ چند دستگاه كامپيوتر، فاكس ، تلفن و ديگر وسايل ارسال و تهيه خبر را آماده كرده بودند، هر چند اين جايگاه هنوز بسيار كوچك و در حداقل بود اما برگزاركنندگان قطعاً در طول نمايشگاه و بعد از آن بازخورد آن را ديده و خواهند ديد. با اين حال مسئولان نمايشگاه در مورد توزيع غرفه رايگان براي رسانه ها به گونه اي عمل كردند كه انتقادهاي مطبوعات را برانگيخت. سالن اختصاص داده شده به مطبوعات سالن دولت الكترونيك بود كه به نوعي اين موضوع را تداعي مي كرد كه گويي مطبوعات همگي جزو دولت هستند و از طرف ديگر اين سالن بسيار خلوت و آرام بود و هيجان و داغي سالن هاي ديگر را نداشت ضمن اين كه امكانات اوليه مثل بخاري و خصوصاً اينترنت حتي تا پايان روز دوم هم مهيا نشده بود و مسئولان سالن هم پاسخ مشخصي به اعتراض شركت كنندگان نمي دادند.

- يخبندان در سالن دولت الكترونيكي
براي نخستين بار امسال يك غرفه هم به دولت اختصاص داده شده بود تا فعاليت هاي خود را در عرصه آي سي تي به نمايش بگذارند. موضوع عرضه فعاليت هاي آي سي تي وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي از آنجا نشات مي گيرد كه حدود يك سال و نيم از توزيع بودجه طرح توسعه و كاربري فناوري اطلاعات (تكفا ) در اين مراكز مي گذرد و در حقيقت بايد در مكاني مشخص مي شده كه طي اين مدت سازمان هاي دولتي چه كرده اند. سالن دولت الكترونيك بر خلاف سالن هاي ديگر اما سرد نشان مي داد . اين سردي بيش از آن كه به خاموش بودن بخاري سالن مربوط باشد به بي تفاوتي شركت كنندگان در ارائه مطالب و كاركردهاي نهادها و سازمان ها در زمينه آي تي بر مي گشت.بازديد از اين سالن هم بسيار سرد انجام مي گرفت و به دليل دور افتادن آن از سالن هاي ديگر عملاً با توجه چنداني از سوي استقبال كنندگان روبه رو نمي شد. همچنين عدم ارائه چيز قابل توجهي در غرفه هاي دولتي عملاً بازديدكنندگان را با پشيماني هم روبه رو مي كرد.اين موضوع حتي به نوعي از طرف دكتر حبيبي معاون اول سابق رئيس جمهور هم بيان شد كه گفت: همگان بر بازديد از همه غرفه ها اصرار داشتيم تا بدانيم كه چه ميزان اطلاعات در طرح ها وجود دارد كه در برخي از غرفه ها اطلاعات وجود داشت ولي در برخي ديگر هيچ اطلاعاتي وجود نداشت.امسال همچنين ويژه نامه اي نيز در طول نمايشگاه در زمينه همين نمايشگاه و دولت الكترونيكي توزيع شد كه به نظر مي رسيد بيشتر به نيم تاي پايين صفحات (همان آگهي ها) توجه شده بود چرا كه روي انتخاب مطالب دقت چنداني صورت نگرفته بود.

- الكامپ برگزاري
الكامپ هر قدر هم كه از نام هاي خارجي و پرزرق وبرق ، آشنا و غيرآشنا پر باشد در حقيقت از حضور شركت كنندگان خارجي تقريباً خالي است. هر چند مسئولان نمايشگاه معتقد بودند كه امسال ۱۰ درصد غرفه ها به شركت كنندگان خارجي اختصاص دارند اما در حقيقت منظور آنها از آن ۱۰ درصد اين بود كه نمايندگان تقريباً واقعي برخي شركت هاي بزرگ بود كه ديگر نمي توانند چشم شان را به روي بازار مستعد ايران ببندند. با اين وجود همه مي دانند كه بدون حضور شركت هاي خارجي نه مي توان الكامپ را بين المللي دانست و نه مي توان به آينده رو به رشد آن چندان اميد بست.به گفته امير حسين سعيدي رئيس هيأت مديره انجمن شركت هاي انفورماتيك كه برگزاري نمايشگاه را بر عهده داشت حضور شركت هاي خارجي در چنين نمايشگاهي وابسته به چندين چيز است از جمله بهبود وضعيت تعرفه هاي نمايشگاهي و همچنين ايجاد تسهيلات از سوي وزارت بازرگاني و در موارد بعدي بهبود وضعيت تروريستي كشور.با اين حال سعيدي تاكيد مي كند كه براي سال آينده چندين شركت از هم اكنون آمادگي خود را براي شركت در اين نمايشگاه اعلام كرده اند. به جز همه اينها الكامپ امسال به خاطر نوع برگزاري در ميان نمايشگاه هايي از اين دست شاخص تر است. تابلوهاي راهنماي مسير در اين نمايشگاه بهتر و كامل تر و تابلوهاي غرفه ها نيز دقيق تر و دم دست تر نصب شده اند.

همچنين اطلاع رساني نيز به وسيله غرفه هاي اطلاع رساني به خوبي انجام مي گرفت. سايت اينترنتي نمايشگاه الكامپ نيز از مدت ها پيش شروع به اطلاع رساني و همچنين فروش فضاي نمايشگاهي كرده بود هر چند اين سايت چندان خوب طراحي نشده بود اما به هر حال اطلاعات مربوط به نمايشگاه را به خوبي به بازديدكنندگان انعكاس مي داد چيزي كه سال گذشته اساساً وجود نداشت. الكامپ هر چند ظرفيت هاي كل انفورماتيك را به نمايش نمي گذارد اما در حقيقت ويتريني از فعاليت هاي اين عرصه است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016