سه شنبه 30 دی 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبير كميته‌ي مبارزه با جرائم رايانه‌يي: تخلفات در نقض قانون كپي رايت، با وجود شاكي خصوصي قابل پيگيري است، ايسنا

وجود تخلفات در نقض قانون كپي رايت، تنها در صورتي قابل پيگيري است كه شاكي خصوصي داشته باشد.
رضا پرويزي، دبير كميته‌ي مبارزه با جرائم رايانه‌يي، در گفت و گو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، در خصوص استفاده از اخبار نشريات الكترونيك بدون ذكر منبع، اظهار داشت: مسلما مسؤوليت ناشي از استفاده خبر بدون ذكر منبع به عهده‌ي شخص استفاده كننده است.
وي، افزود: اگر خبر را به نوعي اثر تلقي كنيم، شامل قانون حمايت از مولفان است چرا كه در تهيه و توليد اخبار به نحوي هزينه و انرژي صرف مي‌شود و با استفاده از آن بدون ذكر منبع به نحوي قانوني كپي رايت نقض شده است.
وي، افزود: البته قانون مربوط به كپي رايت مسايل پيچيده‌يي دارد. براي مثال در نمونه‌ي ذكر شده، اگر بهره برداري آموزشي مد نظر باشد، غير قانوني محسوب نمي‌شود و موارد تجاري ممكن است نوع استفاده، غيرقانوني تلفي شود، لذا بستگي به نوع بهره‌برداري اشخاص دارد و در صورت منتفع شدن افراد در درج اخبار و مشخص شدن وجود هدف مالي، در صورت شكايت قابل پيگيري است.
وي، تصريح كرد: اكنون با توجه با قانون حقوق مولفان و پديد آورندگان آثار صوتي و تصويري و كپي رايت نرم افزار، تخلفات در صورتي قابل پيگيري است كه شاكي خصوصي وجود داشته باشد و در صورت نبودن شاكي خصوصي، مورد به هيچ عنوان قابل پيگيري نيست.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016