جمعه 24 بهمن 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افشای سورس كد ويندوز ، ايتـنا

به گزارش سرويس خبر خارجی ايتنا، در ساعات پايانی ديروز به وقت محلی, فايلی تحت عنوان سورس کد ويندوز 2000 به سرعت در شبکه‌های IRC وFile Sharing P2P در حال مبادله شدن بود!

حجم اين فايل بصورت فشرده 230 MB و 650 MB به صورت Expand شده است. در تماس‌های اوليه شرکت مايکروسافت جوابی ارائه نداشت تا اين که Tom Pilla از مايکروسافت با تاييد موضوع اعلام کرد که بخش‌هايی از سورس‌کد ويندوز 2000 و NT4 به صورت غيرقانونی روی شبکه اينترنت توزيع شده است.

انتشار اين خبر باعث نگراني فراوان استفاده کنندگان مهم اين سيستم عامل (ارگان‌های دولتی و مراکز نظامی و حساس) شده است، زيرا با بررسی کد سورس، به راحتی می‌توان نقاط ضعف امنيتی کشف نشده يا پنهان نگاه‌داشته شده اين سيستم عامل را برملا نمود.

طی آخرين خبر، شركت مايكروسافت اعلام نموده كه در حال پيگيری برای پيدا كردن چگونگی افشای اين كدها می‌باشد.

اهميت مسئله در چيست؟

مايكروسافت در حال حاضر، بزرگ‌ترين نام در دنيای نرم‌افزار، به ويژه در سيستم‌عامل است، به گونه‌ای كه موضوع انحصار آن در اين زمينه، مدت‌هاست به يك چالش بزرگ تبديل شده است. شايد وجه تمايز مهم ويندوز(سيستم‌عامل شركت مايكروسافت) با رقبايش(و در صدر آن لينوكس) موضوع آزاد نبودن سورس‌كدهای آن است، يعنی مسئله‌ای كه چندی پيش به موضوع نگران كننده دولت‌های چندين كشور تبديل شد. اكنون با اين موضوع، در واقع نقطه اصلی اين چالش، يعنی مخفی بودن كدهای آن مورد حمله قرار گرفته است.

اين كدها چه چيزهايی را نشان می‌دهد؟

بهرنگ فولادی كارشناس شبكه از شركت hat-squad اين كدها را نشان دهنده كذب ادعای شركت مايكروسافت می‌داند و به ايتنا می‌گويد: «به عنوان مثال، در اين سورس‌كد ديده می‌شود كه شركت مايكروسافت در زمينه پروتكل TCP/IP از BSD استفاده كرده است، و اين چيزی است كه همواره آن را انكار می‌كرد»

چطور اين كدها لو رفته است؟

اين موضوع هنوز كاملاً روشن نيست. به نظر فولادی:«ممكن است اين موضوع در طی واگذاری سورس‌كد ويندوز به دولت‌ها كه از مدتی پيش مطرح شده، پيش آماده باشد.»


در اين زمينه:
توضيحات رسمی مايكروسافت




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016