شنبه 23 اسفند 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفتگوبا نويد خادمي طراح نرم افزار اسپ سوار، سوارکاری با اسپ اینترنتی، مصطفی قوانلو قاجار

وقتي وبلاگ محمدعلي ابطحي راه اندازي شد، شكل و شمايل وبلاگش مورد توجه قرار گرفت. وبلاگي كرم رنگ با نقطه هايي قرمز، شايد همه منتظر بودند تا وبلاگ معاون حقوقي پارلماني رئيس جمهور با سيستم مووبيل تايپ راه اندازي شود، اما دوستان وبلاگي ابطحي او را بر اسپ سوار كردند


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




www.ghajar.ws

اشاره: وقتي وبلاگ محمد علي ابطحي راه اندازي شد، شكل وشمايل وبلاگش مورد توجه قرار گرفت.وبلاگي كرم رنگ با نقطه هايي قرمز، شايد همه منتظر بودند تا وبلاگ معاون حقوقي پارلماني رئيس جمهور با سيستم مووبيل تايپ راه اندازي شود، اما دوستان وبلاگي ابطحي او را بر اسپ سوار كردند.اسبي كه هر روز پروارتر وپر سرعت تر مي شود. اسپ سوار يك سيستم ساخت ايران است كه هم نامش باستاني است وهم طراح آن يك جوان ايراني است. نويد خادم طراح سيستم مديريت محتواي عاشق اسب است او از اسپ سوار مي گويد واز حرف هايي كه در دلش مانده وهيچ گاه بيان نشده،او سيستمي ساخته كه امتحانش را پس داده اما حتي يك شركت داخلي نيز به حمايت از او بلند نشده.كاش آن روزهايي كه در خبرگزاري هاي خارجي نامي از «وب نوشت» به عنوان وبلاگ يك مسئول سياسي مي آمد كمي هم به این نرم افزار ايراني اش توجه مي شد واي كاش هر ايراني به داشته هايش افتخار كند و به اسبی که بر آن سوار است.

دست پنهان و قلم بين خط گذار اسپ در جولان و ناپيدا سوار

سيستم اسب سوار چگونه به وجود آمد؟
حقيقتش را بخواهيد، زماني که نگارش 1.0 اسپ سوار را مینوشتم هنوز نمي دانستم اصولا وبلاگ چيست! فقط يکي از دوستان (خسرو نقيبي، نويسنده وبلاگ يادداشت های سينمايی) از من خواست نرم افزاری برای وبلاگش بنويسم و با توضيحاتي که همکارم، دامون مقصودي درباره وبلاگ به من داد، اولين نگارش اسپ سوار را نوشتم. شايد اصلا قرار نبود از اولش اسپ سوار به يک چنين جايي برسد. بعد از خسرو نقيبي، دامون و خودم اين سيستم را برای وبلاگ هايمان نصب کرديم. کمي بعد به ذهنم رسيد که برنامه را براي دان لود بگذارم تا ديگران هم از آن استفاده کنند. بعد کم کم با وبلاگ بيشتر آشنا شدم و می توانم بگويم کم کم دستم آمد که وبلاگ چگونه محيطي است. اين شد که هر روز چيزي می ديدم و می خواستم روی اين سيستم اضافه کنم. و همين کار را هم کردم.

ويژگي هاي اين سيستم چيست؟

مهم ترين ويژگي اين سيستم، به نظر من، فارسي بودنش است. اسپ سوار صد درصد فارسی است و همه کدهايش هم در ايران و توسط يک ايرانی نوشته شده است. .از ويژگی های ديگر اسپ سوار می شود به آسانی کار با آن يا اصطلاحاً User-friendlyبودن آن اشاره کرد. خيلی از امکاناتی که امروزه وبلاگ نويس های ايرانی از آن استفاده می کنند مانند لينکدونی يا لينک های ثابت يا يادداشت هايی درباره وبلاگ نويس و... را می توان به راحتی از طريق پنل مديريت اسپ سوار مديريت کرد.اسپ سوار قابليت تغيير و حتی استفاده همزمان از چند قالب برای صفحات وبلاگ را دارد و سيستم نظرخواهی اش هم خيلی انعطاف پذير است و امکاناتی مثل پاسخ گويی به تک تک نظرات و ارسال ايميلی برای مطلع کردن فردی که به نظرش پاسخ داده شده را دارد.از طرف ديگر از آن جايی که سورس برنامه باز است، هر کسی که آشنايی کمی با ASP داشته باشد به آسانی می تواند تغييرات زيادی در وبلاگ خودش ايجاد کند و آن را به هر شکلی که می خواهد درآورد.

به ایرانی بودنش افتخار می کنی؟
کمی بحث را ناسيوناليستی کنم، راستش هر وقت می بينم افرادی می آيند و نرم افزارهای موجود را فارسي می کنند ناراحت می شوم. ببينيد، بزرگترين پروژه ايرانی که الان دارد انجام مي شود فارسي کردن لينوکس است! جالب است که ما هميشه بايد کارهای ديگران را به شکل خودمان درآوريم. هيچ وقت نخواسته ايم خودمان امتحان کنيم، در صورتي که از لحاظ نيروی انسانی متخصص ما هيچ چيزي کمتر از ديگران نداريم. فکر می کنم که کمی از بحث خارج شدم، ولی خيلی دلم می خواست از اين مسايل هم چيزی بگويم

مشکل امنيتي که در کنترل پنل اسب سوار به وجود آمد وباعث هک شدن سايت ابطحي شد آيا نشان از نبودن امنيت در اين سيستم دارد؟

خير. من چند جاي ديگر هم با مثال اين مسئله را بازگو کردم. ببينيد، زماني که شما برای در خانه خودتان قفل می گذاريد، اگر در را قفل نکرده باز بگذاريد و برويد و دزدی به خانه تان بيايد، آيا مشکل از قفل ساز است؟ شما اول بايد درب را قفل کنيد، بعد اگر کسی وارد خانه شد تازه يکی از حدس ها می تواند قفل ساز باشد. چرا که شايد مشکل از در و يا چيز ديگری باشد.

پس اسپ سوار مشکل امنیتی ندارد؟
همانطور که قبلا هم گفتم مشکلی که پيش آمد و به نظرم حتی بی دليل اين همه بزرگ شد ـ از نصب اين سيستم بود. آن هم نه به اين علت که اسپ سوار اشتباه نصب شده بود، بلکه تنها به اين خاطر که کار سايت وب نوشت در شرايط فشرده زمانی انجام شد و فرصتی برای چک کردن همه روزنه های ورود باقی نماند. برگرديم به همان مثال؛ قفل ساز داشت آخرين پيچ قفل در را می بست که صاحب خانه گفت "نمی خواهد ببندي اش. زود کار را تمام کن که مهمان ها آمدند!"

مووبيل تايپ را به اسپ سوار ترجيح مي دهي ؟
خوب کمی کار به جاهای باريک کشيد! ام تی يکي از قوی ترين سيستم های مديريت محتواست. امکانات زيادی هم دارد. برنامه نويس های زيادی هم برای بهتر شدنش کار کرده اند. ولی داستان اسپ سوار چيز ديگری است.اين نرم افزار را به تنهايی نوشته ام و به دلايل اقتصادی امکان آن را نداشته ام که تمام وقتم را روی آن بگذارم. با اين همه اطمينان دارم برای وبلاگ نويس فارسی زبان نرم افزار بهتری است. هم نصبش آسانتر است، هم فارسي است و تاريخ صددرصد فارسی را پشتيبانی می کند؛ با آرشيو ماهانه فارسی. فکر می کنم تقريبا هر امکان مهمی که مووبل تايپ در اختيار می گذارد را با اسپ سوار هم می شود ايجاد کرد.يکي از امکانات اسپ سوار امکان ارسال به آينده است که من تا به حال اين قابليت را ـ به اين شکل ـ روی سيستم ديگری نديده ام. در ضمن اسپ سوار يک پشتيبان ايرانی و فارسی زبان دارد که برای خيلی ها شايد مهم ترين حسنش باشد.

استقبال از اسب سوار را چگونه ارزيابي مي کني؟
اگر در جريان باشيد هنوز اسپ سوار براي دريافت روي اينترنت گذاشته نشده است. با اين حال، توسط اسپ سوارهايي که دست به دست بين کاربران چرخيده است، هم اکنون چيزي حدود 50 وبلاگ از اين سيستم استفاده می کنند. اگر روزی بالاخره کسی پيدا بشود که يک راهنمای کامل برای اسپ سوار بنويسد، حتما نرم افزار را برای دانلود روی وب خواهم گذاشت و آن موقع دقيق تر می شود از اسپ سواران آمار ارائه داد.يادم هست زمانی نگارش 1.0 (بتا) را برای دانلود گذاشته بودم که در همان روزهای اول چيزی حدود 500 مرتبه دريافت شد.

از نزديکي دو اسم Asp rider و اسب سوار بگو، با توجه به اين که اسپ سوار است و نه اسب سوار!!
نه، اتفاقا همان اسپ سوار است. کلمه اسپ در فارسی باستان و در ادبيات کهن ايران به جای اسب زياد به چشم می خورد:
دست پنهان و قلم بين خط گذار اسپ در جولان و نا پيدا سوار
کم کم معرب اسپ يعنی اسب جای آن را در فارسی گرفت ولی همچنان وقتی بگوييم «اسپ» همه به ياد «اسب» می افتند و کلمه ناآشنايی نيست.هدف من از انتخاب اين اسم چيز ديگري بود. زماني که من وبلاگم را راه اندازی کردم هنوز اسپ سواری وجود نداشت و من به دنبال اسمی براي وبلاگ خودم می گشتم. وقتي با دامون در اين باره مشورت می کرديم به «اسپ سوار» رسيديم. راستش را بخواهيد من عاشق اسب هستم (دليلش هم خود داستاني دارد) و می خواستم اسمی انتخاب کنم که به نحوی به اسب مربوط شود. تصادفا به اين نکته رسيديم که موضوعي که براي وبلاگم انتخاب کردم، يعني استاندارد ASP، خيلی شبيه کلمه اسب (Asb) است. اين شد که به پيشنهاد دامون نام اسپ سوار را انتخاب کردم. بعدها که اين سيستم به صورت مستقل ايجاد شد اين نام هم برايش ماند.

و حرف آخر...

می خواهم کمی درد و دل کنم. از ابتدای معرفی اسپ سوار به کاربران، خيلی ها از آن استفاده کرده اند، خيلی ها به آن علاقه نشان داده اند و بعضی ها هم از آن اشکالاتی گرفته اند. اما هيچ حمايتی به صورت عملی از اسپ سوار نشده است. البته پيشنهادهايی برای خريد نرم افزار (بعضا از خارج از کشور) شده است، اما هيچ کدامشان شکل حمايتی نداشته اند.من از ابتدا قصد داشتم اسپ سوار را رايگان نگه دارم تا کمکی به وبلاگ نويسانی باشد که می خواهند با نرم افزاری فارسی به آسانی کار کنند. تنها، پس از مدتی (برای اينکه بخشی از هزيته زمانی و انسانی که برای نوشتن و به روز کردن اسپ سوار اختصاص دادم جبران شود) نگارش حرفه ای آن را با نام ASP-Rider Pro آماده کردم که تا به حال چند نسخه ای از آن را فروخته ايم. امکاناتی که در نگارش حرفه ای اسپ سوار هست آن را از نمونه های موجود CMS متمايز می کند. با اين حال قيمت آن چيزی حدود يک دهم بسياری از نمونه های مشابه است. با اين وجود، هنوز هم هيچ برنامه ای برای فروختن نگارش های مخصوص وبلاگ ندارم و می خواهم تا انتها اين برنامه را برای استفاده وبلاگ نويسان رايگان نگه دارم. اما همچنان اميدوارم کسی از نظر مالی اسپانسر اسپ سوار شود و بتوانيم با وقت و نيروی انسانی بيشتر آن را به برنامه ای بی نظير و بی عيب ونقص تبديل کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016