جمعه 12 تیر 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون ديتا:وجود يك آيين‌نامه‌ي شفاف درحوزه‌ي اينترنت ضروري است؛رئيس انجمن ISPها:نحوه‌ي برخوردهاي اخير ديتا منطقي نبوده است،ايسنا

عدم اطلاع رساني شفاف طي ماه‌هاي اخير در حوزه‌ي اينترنت، بعضا به ايجاد شبهاتي در اين حوزه منجر شده و بعضا روند حركت سازمان‌هاي متولي و ارگان‌هاي دست‌اندركار در عرصه‌ي اينترنت مطابق با اصول تعريف شده‌اي نبوده است؛ در اين راستا اهميت مقوله‌ي اينترنت ايجاب مي‌كند تا در راستاي ارائه‌ي خدمات مناسب به متقاضيان، با انجام اطلاع رساني شفاف و عمل به قانون، از برخوردهاي سليقه‌اي در اين حوزه جلوگيري شود.

”مهندس سعيد مهديون“ معاون گسترش فناوري اطلاعات شركت ديتا در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات ايسنا، اظهار داشت: وجود يك آيين‌نامه‌ي شفاف براي مباحث مختلف فني، اجتماعي و فرهنگي در حوزه‌ي اينترنت ضروري است و اين صنعت مانند ساير صنايع به يك فضاي صاف و سالم نياز دارد تا خيال مصرف كنندگان از بابت رعايت حقوقشان راحت شود.
وي، ياد آوري كرد: اين آيين‌نامه بايد به صورت واضح در اختيار همه قرار گيرد، تا با عمل بر طبق آن به گونه‌اي رفتار كنيم كه خدايي ناكرده وجود عوامل محدوديتي، باعث نشود تا مورد استفاده‌ي جناح يا گروه خاص قرار گرفته و يا زمينه‌ آنقدر باز باشد كه هر كسي به راحتي بتواند حقوق مردم را تضييع كند.
وي، افزود: در راستاي اطلاع رساني شفاف در اين حوزه، تنها مدرك مكتوب اعلام شده در مورد اينترنت همان ضوابط شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه مي‌توان آن را به عنوان اولين قدم به حساب آورد، اما اولين قدم هميشه بهترين نيست.
مهديون، تصريح كرد: در راستاي اطلاع رساني شفاف براي عموم مردم در حوزه‌ي اينترنت تقريبا كار خاصي انجام نگرفته و جاي موارد بسياري از جمله ارائه‌ي آموزش در جهت آگاهي دادن به آن‌ها خالي است.

هم‌چنين ”مهندس مصطفي محمدي” رئيس انجمن صنفي كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي با اشاره به جوان و فراگير بودن مبحث اينترنت در كشور، اظهار داشت: لازم است تا مسؤولان و دست‌اندركاران در اين صنعت به صورت شفاف در زمينه‌ي تصميمات و سياست‌هاي اخذ شده به مردم آگاهي دهند.
وي، ادامه داد: اين صنعت جوان است و به اين دليل كه در حال شكل‌دهي مقررات مربوط به آن هستيم و تجربه‌ي اين كار در كشور نيز مدت زمان زيادي به طول نيانجاميده است، ممكن است كمي تصميمات پختگي لازم را نداشته باشد، لذا ضروري است تا قبل از تصميم‌گيري نهايي و شكل‌گيري آيين‌نامه يا قانون، اطلاع رساني عمومي با نظر همه‌ي كارشناسان با ارجاع به بخش‌هاي مختلف صنفي و كارشناسي انجام شود تا موارد نقاط ضعف و قوت آن شناخته شده تا تصميم گيري نهايي پختگي لازم را داشته باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي، ياد آوري كرد: در بخش ديتا تقريبا سعي شده تا كار به همين شكل انجام شود به اين معني كه همفكري با بخش خصوصي بيشتر شده و لازم است براي تصميم‌گيري‌هاي عمومي در آينده همكاري نزديكتري انجام شود.
وي، با اشاره به برخوردهاي اخير با شركت‌هاي ISP و اينكه نحوه‌ي برخوردها صحيح و منطقي نبوده، اذعان داشت: اگر در اين ماجرا اطلاع رساني به صورت صحيح انجام مي‌گرفت و مستندات لازم در مورد خلاف قانون بودن فعاليت شركت‌ها در اختيارشان قرار مي‌گرفت، شركت‌ها قطعا كار خود را اصلاح مي‌كردند.
وي، ادامه داد: اين دلايل در مذاكرات حضوري بعضا مطرح مي‌شود، اما به صورت مكتوب و يكجا اعلام نشده است.

همچنين ”عباس اوطاد العجم” استاد دانشگاه هوايي شهيد ستاري و مشاور سيستم‌هاي نرم‌افزاري شركت ايزايران در اين رابطه به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: براي آنكه اقدامات در حوزه‌ي اينترنت سليقه‌اي نشده و كارها به صورت شفاف انجام شود، به تمهيدات و اطلاع رساني شفاف در بخش‌هاي مختلف اين حوزه نياز داريم تا كارها راحت‌تر انجام شوند، اما اين كار ساده نيست و بايد صاحبنظران مختلفي، اين مقوله را از ابعاد مختلف بررسي كنند،تا نهايتا آيين نامه‌ي پالايش شده‌اي ارائه شود.
وي، ياد آور شد: معمولا برخوردهايي كه با مقولات مختلفي مانند اينترنت و يا ماهواره در كشور انجام گرفته، تقريبا سليقه‌اي و شبيه به هم است كه به طور معمول نتيجه بخش نبوده و به بد فهمي منجر مي‌شوند.
وي، تصريح كرد: اطلاع رساني شفاف، مانند آيين نامه‌اي است كه چارچوب‌هاي فكري افراد را مشخص كرده و علت فعاليت‌هاي آن‌ها را مشخص خواهد كرد.





















Copyright: gooya.com 2016