چهارشنبه 25 شهریور 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يك دانشجوي ايراني براي نخستين بار در جهان موفق به ساخت دستگاه «عدسي متغير» شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس پژوهشي

نخستين دستگاه «عدسي متغير» با قابليت ايجاد طيف نامحدودي از عدسي‌ها به همت يك دانشجوي ايراني طراحي و ساخته شد.

علي زيوري لشكاجاني، دانشجوي رشته نرم‌افزار دانشگاه جامع علمي كاربردي صنايع و معادن بيرجند درباره ويژگي‌هاي اختراع خود به خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: ‌دستگاه عدسي متغير، ‌دستگاهي است كه به ما اين امكان را مي‌دهد تا در مدتي كمتر از چند ثانيه عدسي دلخواه خود را ساخته و از آن استفاده كنيم.

وي افزود: به كمك اين دستگاه ما قادر خواهيم بود مجوعه‌اي از انواع عدسي با شماره‌هاي متفاوت را كه در صورت عدم استفاده از اين دستگاه فضايي به اندازه يك قفسه بزرگ را اشغال مي‌كند در حجمي بسيار كوچك همراه خود داشته باشيم و هر زمان كه نياز به عدسي خاصي داشتيم، دقيقا همان عدسي را در كمترين زمان ممكن، توسط اين دستگاه ايجاد كنيم.

مخترع دستگاه عدسي متغير با اشاره به اينكه به دليل تدريجي و پيوسته بودن درجات تغييرات عدسيها هيچگونه محدوديتي در ساخت عدسي با قطرها و شماره‌هاي مختلف وجود ندارد، خاطرنشان كرد: با بهره‌گيري از اين دستگاه مي‌توان انواع عدسي‌ها را مي‌توان با فاصله‌هاي كانوني مختلف و با قطر‌هاي بسيار كم يا بسيار زياد ايجاد كرد؛ با توجه به اين‌كه با تغييرات جزئي عدسي مي‌توان شماره دقيق آنرا بر روي بدنه دستگاه خواند، اين دستگاه را مي‌توان تقريبا در هر جايي كه از عدسي استفاده مي‌شود بكار برد.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه دستگاه ابداعي در قالب دو اختراع به ثبت رسيده است، خاطرنشان كرد: در مرحله اول دو مدل ابتدايي دستگاه و در مرحله بعد دو مدل پيشرفته تر ثبت شد و به طور كلي مي‌توان گفت كه دستگاه داراي چهار مدل است كه هر مدل آن در چهار رنج مختلف طراحي شده به طوري كه قادر است در هر رنج، نوعي از عدسي را در دو وضعيت مقعر و محدب، با شماره‌هاي متفاوت ايجاد كند.

زيوري لشكاجاني تصريح كرد: با استفاده از ‌اين دستگاه مي‌توان نمره عينك بيماران را با اختلاف چند صدم ديوپتر بدست آورد كه بدون آن، اين عمل تقريبا غير ممكن است. اين دستگاه همچنين قادر به ساخت عدسي‌هاي ويژه‌اي است كه در تحقيقات مهم و دقيق اپتيكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با اشاره به اين كه اين دستگاه با الهام از ساختار چشم انسان طراحي شده، اظهار داشت: ‌استفاده از دستگاه عدسي متغير در مطبهاي چشم پزشكي و اپتومتري به منظور تست و تعيين دقيق نمره عينك بيماران، ‌استفاده در مراكز آزمايشگاهي و تحقيقات جهت دسترسي آسان به عدسيهاي مختلف و حتي دست نيافتني، استفاده در دستگاه‌هاي مختلف اپتيكي به منظور بالا بردن قابليت آنها، ايجاد جلوه‌هاي ويژه تصويري جهت استفاده در مراكز عكاسي و فيلمبرداري و استفاده از آن به جاي عينكهاي تدريجي در آينده امكان‌پذير خواهد بود.

زيوري لشكاجاني در پايان هدف اصلي از اختراع اين دستگاه را فراهم كردن امكان تشخيص سريع، دقيق و آسان نمره عينك بيماران عنوان و تصريح كرد: عدسي متغير با وجود قابليتها و مزاياي فراواني كه دارد در صورت رسيدن به مرحله توليد انبوه با قيمت بسيار ناچيزي قابل عرضه به مصرف‌كنندگان خواهد بود.





















Copyright: gooya.com 2016