جمعه 10 مهر 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ماموريت شهر الكترونيك مشهد براى تعامل:شهر، شهروند و IT، آي تي ايران

9 مهر 1383 - آى تى ايران - مشهد - مدير عامل سازمان آمار، اطلاعات و خدمات كامپيوترى شهردارى مشهد در حاشيه اله سيت 2004 با شركت در كنفرانس مطبوعاتى ماموريت شهر الكترونيك مشهد را براى دست يابى به مفاهيم شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك و شهردارى الكترونيك تشريح كرد.

اولين نمايشگاه فناورى اطلاعات، نرم افزار و شهرالكترونيك (elecit 2004 ) از 4 لغايت 8 مهرماه در محل دايمى نمايشگاه بين المللى مشهد برگزار مى شود.

مهندس" امير عليخانزاده" با تعريف فناورى اطلاعات به عنوان عمده ترين محور تحول و توسعه در جهان گفت: با توجه به شاخصه هاى پيشرفت در عصر ارتباطات، وجود شهرهاى نمونه الكترونيكى و اينترنتى در هر كشورى مى تواند زمينه حضور تدريجى، منطقى، علمى و اقتصادى اين پديده ارزشمند را فراهم نمايد كه در حال حاضر معيار سنجش توان علمى و قدرت كشورها براى توليد، توزيع و استفاده از دانش است.

وى افزود: هر كشور متناسب با موقعيت هاى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى خود اهداف خاصى را در رابطه با ايجاد شهرهاى الكترونيكى مد نظر قرار مى دهد. براين اساس همه شهرهاى الكترونيكى جهان الزاماً داراى اهداف مشابهى نيستند و ممكن است در برخى زمينه ها با يكديگر داراى تفاوت باشند.

وى توسعه اقتصاد پايدار و قابل رقابت، ترفيع مديريت شهرى، اجراى طرح جامع شهر، بهبود بخشيدن به كيفيت خدمات و بالابردن استانداردهاى زندگى شهروندان همراه با حفظ هويت فرهنگى، افزايش نرخ حضور شهروندان در تصميم گيرى ها، آماده كردن شهروندان براى زندگى در جامعه دانش محور، ارايه خدمات شهردارى ها به صورت بر خط، بدون تعطيلى و در همه اوقات شبانه روز و بدون محدوديت مكانى را بخشى از اهداف شهرهاى الكترونيكى عنوان كرد.
رييس ستاد برگزارى اله سيت همچنين توسعه امكانات خدماتى، فرهنگى، آموزشى، تجارى، فنى و تخصصى به صورت يكسان به همه شهروندان را نمايان گر بخش ديگرى از اهداف يك شهر الكترونيكى ذكر كرد.

وى افزود: از آن جا كه در حال حاضر با توجه به محدوديت هاى بودجه اى و كمبود تجربيات ملى و بين المللى امكان ايجاد شهرهاى الكترونيكى و اينترنتى به صورت گسترده در همه شهرهاى كشور ايران مقدور نيست، و از طرفى استقرار و دست يابى به آن نيز امرى لازم و ضرورى است در اين راستا پيشنهاد شهر الكترونيك مشهد با محوريت شهردارى مورد توجه قرار گرفت.

مهندسى عليخانزاده گفت: شهر الكترونيك مشهد با چشم انـداز شهروندسالارى در مديـريت شهـرى، دسترسى به خدمـات شهردارى بدون محدوديت زمانى و مكانى و ارتقا سازمان هاى شهردارى براى ارايه خدمات مطلوب، سريع و كم هزينه به شهروندان متولد شد و دوران تكاملى خود را طى مى كند.

وى تحقق برنامه هاى پيش بينى شده اين پروژه را سبب ساز ايجاد فضاى فرهنگى لازم براى اجراى كليه امور ادارى، اقتصادى، آموزشى، فرهنگى، بهداشتى، امنيتى و ساير امور زندگى روزمره مردم به صورت الكترونيكى عنوان كرد.

وى افزود: به اين ترتيب شهر الكترونيك مشهد به عنوان يك شهر الكترونيك در ايران زمينه اجراى دولت الكترونيك در سطح كلان را در كشور تسهيل مى بخشد و امكان دسترسى شهروندان ايرانى را به كليه حقوق خود در هر سطحى فراهم مى سازد و اين قابليت را ايجاد مى كند تا نه تنها آنان بتوانند از خدمات شهردارى الكترونيكى استفاده نمايند بلكه در رقابت هاى اقتصادى جهان نيز شركت نمايند و از امكانات بالقوه آن بهره مند گردند.

مدير عامل سازمان IT شهردارى مشهد در تشريح تاثيرات اقتصادى برپايى شهر الكترونيك مشهد گفت: توسعه تجارت الكترونيكى، بانكدارى الكترونيكى، گسترش استفاده از كارت هاى اعتبارى، كاهش كاغذبازى، كاهش هزينه ارايه خدمات و ايجاد زمينه براى سرمايه گذارى داخلى و خارجى و ارتباط تجارى مشهد با كشورهاى همسايه و ساير نقاط جهان بخشى از اين تاثيرات خواهد بود.

وى افزود: خدمات on line به شهروندان و زائرين در هر جا، هر وقت و به هر شخص، افزايش رضايت مندى شهروندان در دسترسى به خدمات دولتى و بخش خصوصى، امكان تشكيل گروه هـاى اجتمـاعى بر خط، راى گيرى بر خط، امكان توزيع عادلانه امكانات به طور يكسان در ميان شهروندان و ايجاد زمينه استفاده از نظرات شهروندان در مديريت شهر از جمله اثرات اجتماعى اجراى اين پروژه در مشهد خواهد بود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وى همچنين شفاف سازى، اطلاع رسانى، آموزش مجازى شهروندان در موضوعات عمومى و اختصاصى در همه جا و در هر زمان دلخواه، امكان انتشار رسانه هاى ديجيتالى براى شهروندان، استفاده از كتابخانه هاى ديجيتالى مشهد و ساير نقاط كشور و جهان، انتشار اخبار و اطلاعات به هنگام در مورد مشهد و زيارت بر خط را از جمله تاثيرات فرهنگى و رهاورد شهر الكترونيك مشهد عنوان كرد.

مدير عامل سازمان آمار، اطلاعات و خدمات كامپيوترى شهردارى مشهد گفت: شهر الكترونيك مشهد براى دست يابى به مفهوم شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك و شهردارى الكترونيك با www.e-mashhad.ir آغاز شده است و در مسير توسعه و تكامل قرار دارد.

مهندس عليخانزاده افزود: شهر الكترونيك مشهد در روند تكاملى خود موجد ايجاد زمينه هاى مناسب اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى در رويكرد مديريت شهرى خواهد شد. همچنان كه در عمر كوتاه خود نقش اطلاعات و تاثير آن در تصميم گيرى را به مخاطبان خود يادآور شده است.





















Copyright: gooya.com 2016