پنجشنبه 16 مهر 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پارك‌‌هاى فضايى تا سال آينده در كشور تاسيس مى‌شوند، آي تي ايران

سازمان فضايى ايران به منظور آشنايى كودكان و نوجوانان با علوم فضايى و معرفى جايگاه فضا در زندگى آنها، تا سال آينده با همكارى شهردارى استان‌هاى كشور پارك فضايى تاسيس مى‌كند.

به گزارش خبرنگار <گروه كامپيوتر دنياى اقتصاد>، سيد حسن شفتى دبير شوراى عالى فضايى ايران در آستانه هفته جهانى فضا در يك نشست مطبوعاتى ضمن بيان اين مطلب گفت: مذاكراتى با وزارت آموزش و پرورش نيز انجام گرفته تا در متون كتب درسى و آموزشى دانش‌آموزان جايگاه فضا در سرنوشت و آينده آنها معرفى شود.

در اين نشست كه به منظور معرفى برنامه‌هاى سازمان فضايى ايران با حضور خبرنگاران برپا شد رييس سازمان فضايى ايران با اشاره به نقش علوم و فنون فضا در انقلاب اطلاعات، گفت: توسعه مبتنى بر دانايى نيازمند اطلاعات است كه بخشى از آن با امكانات فضايى مانند ماهواره‌ها كسب مى‌شود و امروز پيشرفت يك كشور در گرو اطلاعاتى است كه در اختيار آن كشور قرار دارد.

شفتى افزود: به منظور توسعه اقتصادى، فرهنگى و علمى شوراى عالى فضايى به رياست رييس‌جمهور و وزراى ذى‌ربط تشكيل شده تا از فناورى فضايى در كشور استفاده صلح‌آميز شود.

دبير شوراى عالى فضايى در ادامه گفت: به منظور تبيين مصوبات شوراى عالى فضايى، سازمان فضايى كشور تاسيس شد تا بتواند اين مصوبات را به اجرا گذاشته و متولى امور ماوراى جوى باشد.

وى همچنين گفت: علوم و فنون و بهره‌بردارى از آن براى توسعه كشور امرى غيرقابل اجتناب است و در اين ميان جامعه‌اى موفق است كه از اين علوم بهره‌بردارى مناسب كند.

معاون وزير اطلاعات و فناورى اطلاعات گفت: فضا و توسعه پايدار شعار امسال هفته جهانى فضا است، توسعه پايدار به منظور استفاده از منابع طبيعى بدون وارد كردن لطمه‌اى به آن براى نسل آينده است.

وى دستيابى به علوم و فناورى‌هاى فضايى در راستاى مقاصد صلح‌‌جويانه و متناسب با نيازهاى كشور را آرمان سازمان فضايى ايران عنوان كرد و گفت: سعى شده با حضور در مجامع بين‌المللى براى استفاده صلح‌آميز از فناورى فضايى تاكيد شود و در حال حاضر نگاه مثبتى بر فعاليت‌هاى فضايى ايران ديده مى‌شود.

رييس سازمان فضايى ايران در ادامه گفت: ماهواره چندمنظوره با همكارى ايران، چين و تايلند در حال طراحى است كه موجب انتقال دانش فنى و توان سنجش از راه دور مى‌شود. اين ماهواره توانايى پژوهشى و مخابراتى دارد كه با هزينه 44 ميليون دلار در سال 2006 به فضا پرتاب مى‌شود، سهم ايران در اين پروژه 18‌درصد (5/6 ميليون دلار) است.

وى با اشاره به طراحى و ساخت ماهواره مصباح در كشور گفت: اين ماهواره با همكارى وزارت علوم و وزارت ICT با صرف هزينه 10‌ميليون دلار در حال طراحى است كه اميدواريم تا سال آينده به فضا پرتاب شود.

شفتى در خصوص ماهواره زهره گفت: وقوع جنگ تحميلى، مسائل تحريم اقتصادى از جمله موانع موجود در خريد و پرتاب ماهواره زهره بوده‌اند كه با پيگيرى مسوولان و ادامه مذاكرات اميدواريم اين ماهواره نيز به فضا پرتاب شود اما هنوز تاريخ نهايى بهره‌بردارى از ماهواره زهره به سازمان فضايى اعلام نشده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وى از برگزارى سمينار بين‌المللى كاربرد فناورى فضا و ارتباطات در سنجش از راه دور در اين هفته خبر داد و گفت: با برگزارى سمينارمذكور در ميان كشورهاى عرب در منطقه در تلاش هستيم تا با همكارى كشورهاى منطقه و محوريت چين مجموعه و سازمان فضايى منطقه‌اى تشكيل دهيم كه در صورت تحقق بعد از سازمان فضايى اروپا، دومين سازمان منطقه‌اى فضايى را خواهيم داشت.

وى با اشاره به اينكه توسعه مبتنى بر دانايى نيازمند استفاده از داده‌هاى ماهواره‌اى در جامعه است، گفت: به همين منظور هفته جهانى فضا از سوى سازمان ملل متحد در سراسر دنيا از 13 تا 19 مهرماه برپا مى‌شود تا مردم دنيا با فضا و كاربرد فناورى فضا در زندگى خود آشنا شوند.





















Copyright: gooya.com 2016