چهارشنبه 2 دی 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاخير و تنگ‌نظري در تصميم‌گيري‌ها و صدور مجوزها در حوزه IT، جهانگرد دبير شورايعالي اطلاع‌رساني، ايتينا

دبير شورايعالي اطلاع‌رساني در همايش دو روزه نقش مركز داده در توسعه فناوري ارتباطات و اطلاعات گفت: بايد تاسيس مراكز DC با هدف ايجاد ذخاير اطلاعات ملي و بين‌المللي در كشور به عنوان يك پايه و استراتژي تسريع شود.
به گزارش ايسنا جهانگرد اظهار داشت: ايجاد بستر ارتقاء ظرفيت مراكز در حال گسترش اطلاعات، توسعه سيستم‌هاي مجازي و ايجاد پايگاه‌هاي ثانوي، برپايي ارتباط پايگاه‌هاي دانش و اطلاعات در محيط وب، تعميم مديريت‌هاي راهبردي براي عموم كاربران و ارائه خدمات ديتا به نقاطي كه به اطلاعات دست‌يابي خوبي نداشته‌اند از ضرورت‌ها و مباحث مهم در زمينه ايجاد ديتاسنتر در كشور است.

جهانگرد با بيان اينكه مهمترين متقاضيان دسترسي به مراكز اطلاعاتي حوزه‌هاي علمي كشور هستند، اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامي به دليل برخورد با دانشگاه‌ها با افت توليد علمي روبرو شديم، ولي خوشبختانه در 7 سال اخير از نقطه‌نظر توليد علم رشد خوبي داشتيم.
وي بر نياز شديد كشور به ديتاسنترها و مراكز ذخيره، بازيابي و توزيع اطلاعات در كشور تاكيد كرد.
جهانگرد، افزود: در حوزه داخلي كشورمان در زمينه زيرساخت مخابراتي برنامه‌ريزي و شتاب مناسبي داشتيم اما هنوز از تقاضا عقب هستيم.

وي با بيان اينكه رشد و پيشرفت مناسبي در حوزه‌هاي مختلف از جمله حوزه مخابرات در كشور داشتيم، افزود: در حال حاضر در كشورمان در حدود 33 هزار كيلومتر فيبرنوري داريم و مي‌توانم بگويم كه تقريبا تمام مراكز مخابراتي در كشور روي شبكه فيبرنوري قرار دارند، كه اين موضوع جاي اميدواري است.
دبير شورايعالي اطلاع‌رساني درباره چالش‌هايي كه در مسير تاسيس DC با آن مواجه‌ايم، گفت: در اين حوزه در تصميم‌گيري‌ها و صدور مجوز با تاخير مواجه هستيم و از طرف ديگر تنگ‌نظري‌هايي در اجرا و ارائه خدمات نيز وجود دارد.

جهانگرد كمبود سرمايه و تجربه و اصرار بر اختراع در داخل، محدوديت در دسترسي به منابع جهاني، امنيت، تزاحم با مسائل مالكيت معنوي و نحوه تعرفه‌گذاري در خدمات را از ديگر چالش‌ها‌ي اين زمينه عنوان كرد و اظهار اميدواري كرد: با حمايت و تصميمات مناسبي كه در وزارتخانه گرفته مي‌شود همه اين چالش‌هاي به فرصت تبديل شود.
دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني بر اين موضوع كه نحوه صدور مجوز براي DCها و تمهيدات به فضاي ارتباط بين‌المللي و داخلي از همين حالا بايد مشخص شده و بررسي شود تاكيد كرد.
وي، با تاكيد بر اينكه در اين مسير نبايد از تجربه بين‌المللي غافل بود اظهار داشت: از جنبه‌هاي مختلفي تهديد مي‌شويم و از اين موضوع نگران هستم كه تاخير ما در اين موضوع باعث شود كه بحث‌هايي در دنيا درحوزه DC مزاحم دسترسي ما به آن بشود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جهانگرد درباره اين موضوع كه چه كساني و در چه قلمروهايي مي‌توانند DC را به وجود آوردند، اظهار داشت: من خود شخصا با عدم دادن مجوز براي فعاليت در اين حوزه مخالف هستم ولي به اين معتقدم كه بايد در اين زمينه بررسي و دقت بيشتري صورت بگيرد و از طرف ديگر نحوه حمايت دولت براي سرمايه‌گذاري و همچنين بحث ريسك و بيمه در سرمايه‌گذاري نيز ديده شود.
دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني در پايان ابراز داشت: اميدوارم با تعامل بخش دولتي و خصوصي هرچه زودتر شاهد خدماتي در اين بخش باشيم و بايد اين تعامل نيز به خوبي صورت بگيرد چون مانعي را در اين حوزه نمي‌بينم و مطمئنا همكاران من نيز در وزارت ارتباطات و فناروي اطلاعات با من هم عقيده هستند.





















Copyright: gooya.com 2016