جمعه 25 دی 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستاوردهاي كامپيوتر در خدمت موزه‌‏ها، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

به كمك شبكه‌‏هاي كامپيوتري, محافظان موزه‌‏ها مي‌‏توانند كوچكترين تحولات در وضعيت آثار قديمي را كنترل كنند.
به گزارش ايلنا, هنگامي كه از فناوري بحث مي‌‏شود كمتر كسي به كاربرد آن در موزه‌‏ها فكر مي‌‏كند، اما كارشناسان ايتاليا معتقدند كه فناوري‌‏پيشرفته نقشي حياتي در زنده كردن تاريخ ايفا مي‌‏كند.
درحال حاضر كشور ايتاليا داراي مراكز تاريخي بي‌‏شماري است كه كنترل و حفاظت آنها كار پيچيده‌‏اي است، سئوالي كه در چنين مواردي مطرح مي‌‏شود اين است كه چگونه مي‌‏توان مجموعه‌‏اي گسترده از آثار باستاني را حفظ كرد و درعين حال به افراد اجازه داد از آنها بازديد كنند.
درچنين وضعيتي فناوري مدرن مي‌‏تواند حلال مشكلات باشد.
درحال حاض متخصصان ايتاليايي با نصب حساس‌‏گرهايي در بدنه اتاقك شيشه‌‏اي تابلوهايي نظير شام آخر داوينچي و در ديوار ساختمان‌‏هاي كهن و وصل آن به يك شبكه كامپيوتري، كوچكترين تحولات را كنترل مي‌‏كنند، به طوري كه حتي تهويه هواي محفظه آثار نيز بر پايه محاسبات كامپيوتري صورت مي‌‏گيرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حساسگرها تعبيه شده در بدنه محفظه‌‏هاي آثار قديمي و ديوار ساختمان‌‏هاي كهن طوري طراحي شده كه با كوچكترين تغيير وضعيت اين آثار باستاني پيام‌‏هايي را به كامپيوتر مركزي ارسال مي‌‏كنند و در صورت جدي بودن تغييرات كامپيوتر مادر هشدارهايي را براي محافظان موزه ارسال مي‌‏كند.
روش ديگري كه فناوري از طريق آن به كمك موزه‌‏ها آمده، عكس‌‏برداري به وسيله دوربين‌‏هاي مادون قرمز است.
به كمك اين دوربين‌‏ها, متخصصان مي‌‏توانند تغييرات ايجاد شده دريافت آثار قديمي را تشخيص دهند و راه‌‏حل‌‏هايي براي جلوگيري از فساد تدريجي اين آثار پيدا كنند.





















Copyright: gooya.com 2016