جمعه 25 دی 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميزگرد اهميت وبلاگ‌ها و حقوق وبلاگ‌نويسان برگزار شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس نگاهي به وبلاگ‌ها

ميزگرد اهميت وبلاگ‌ها و حقوق وبلاگ‌نويسان با حضور ”رضا پارسا” دبير انجمن صنفي كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي،”مهدي بوترابي” مدير پرشين‌بلاگ، ”محمود اروج‌زاده” مدير سايت ايتنا، ”شهاب مباشري” مديرمسؤول نشريه‌ي فروغ و ”مصطفي قوانلوقاجار” دبير سرويس كامپيوتر روزنامه‌ي صبح اقتصاد در محل خبرگزاري دانشجويان ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس ”نگاهي به وبلاگ‌ها”ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ”رضا پارسا” دبير انجمن صنفي كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي با بيان اينكه متاسفانه در اين صنف تعداد معدودي هستند كه با يكسري تخلفات صنفي ممكن است باعث بدنامي آن شوند، اظهار داشت: بنابراين تنها راهكار ما ايجاد انسجام در اين شركت‌ها بوده و مكانيزم قانوني آن هم طبق قانون نظام جامع صنفي تشكيل يك اتحاديه است كه مرجعي براي انجام نظارت بر صنف باشد تا اگر حقي از هر كسي در هر حوزه‌اي چه بحث دسترسي به اينترنت، تلفن اينترنتي و مواردي از اين قبيل ضايع شود براي آن‌ها راهكار مناسبي ارائه شود.

پارسا، گفت: از همان ابتدا در اساسنامه‌ي ما براي كمك به نهادهاي قانونگذار براي تدوين آيين‌نامه‌هايي در اين حوزه مباحثي مطرح شده و اگر انجمن در حال حاضر حضور فعالي در كميسيون‌هاي مجلس دارد و يا اگر با كميته‌ي جرائم رايانه‌يي قوه‌ي قضائيه و وزارت ICT تعامل خوبي داشته و در آن‌جا نيز نماينده‌اي دارد در راستاي تدوين قوانيني است كه به نفع كاربران و شركت‌ها و در نهايت جامعه خواهد بود.

وي، ادامه داد: در حال حاضر حقوق كابران تنها بحثي است كه مغفول مانده و انجمن در اين راستا از حدود يك سال گذشته موضوع تبديل شدن انجمن به اتحاديه را براي حفظ حقوق كاربران مطرح كرده است.

دبير انجمن صنفي كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي، گفت: در بسياري از كشورها به ISPها به عنوان اپراتور نگاه مي‌شود كه فقط موظف به همكاري با دستگاه‌هاي نظارتي و پليس هستند و مانند كشور ما با آن‌ها برخورد نمي‌شود چون در حقيقت آن‌ها مانند اپراتور مخابرات هستند.

”مهندس بوترابي” مدير پرشين بلاگ با بيان اينكه پرشين بلاگ داراي بيش از ‌370 هزار كاربر است كه از اين تعداد حدود ‌56 هزار وبلاگ فعال هستند، گفت: وبلاگ‌نويسان دوست دارند افكار و انديشه‌هاي خود را مطرح كنند به همين دليل تصور مي‌كنم آينده‌ي پرشين‌بلاگ بهتر از شرايط فعلي خواهد شد.

وي، افزود: پرشين بلاگ داراي ‌15 ميليون نمايش (View) در ماه و بيش از ‌2 ميليون نفر بازديد كننده در ماه است كه تقريبا ‌50 درصد آن‌ها در تهران ساكن هستند.

بوترابي، در خصوص فيلترينگ پرشين بلاگ گفت: هر بار وقتي اين موضوع مطرح شده و به سطح مديران ارشد مي‌رسد در مورد آن احتياط صورت مي‌گيرد چون اين كار (فيلتر كردن پرشين بلاگ) در حقيقت مثل بريدن ريشه‌ي درخت تنومند و كهنسالي است كه در صورت قطع كردن آن با كاشتن نهال‌هاي جديد نمي‌توان براي آن جايگزيني انتخاب كرد.

مدير پرشين بلاگ، با تاكيد بر اينكه زبان فارسي در حال حاضر به عنوان چهارمين زبان در دنياي وبلاگ‌ها مطرح است، اظهار داشت‌: اگر Sever پرشين بلاگ خاموش شود طبيعتا اين رتبه كاهش خواهد يافت.

بوترابي، خاطرنشان كرد: چون سرور پرشين بلاگ در خارج از كشور Host مي‌شود، بنابراين رعايت قوانين بين‌المللي و ضوابط داخلي توامان در «توافق‌نامه‌ي پرشين بلاگ» پيش‌بيني شده كه در صورت وجود تخلف از مفاد توافق‌نامه طبق مقررات منجر به قطع خدمات به صاحب وبلاگ خواهد شد.

وي، تصريح كرد: در كشور ما طبق ضوابط از مسير كميته‌ي تعيين مصاديق، فيلترها صورت مي‌پذيرد كه متاسفانه اين اقدام و برخوردها گاهي اوقات توسط سازمان‌ها و نهادهاي ديگر هم صورت مي‌گيرد.

بوترابي با بيان اينكه در كنار ملاحظات و ضوابط داخلي رعايت ملاحظات و ضوابط بين‌المللي نيز لازم است، ابراز داشت: كمتر از ‌0/5 درصد كل وبلاگ‌ها به دليل عدم رعايت توافق‌نامه پرشين بلاگ به دليل تخلفاتي كه انجام داده‌اند تا كنون مسدود شده است.

وي با بيان اينكه جهان وبلاگ‌ها به عنوان جهاني مجازي مطرح است، اظهار داشت: براي جامعه‌ي مجازي قانوني تعريف نشده، ولي مجازات جرم در اين حوزه انجام مي‌شود در صورتي‌كه به اعتقاد من حقوق و قوانين متناسب با شرايط جهان مجازي بايد در اين حوزه وجود داشته باشد.

مدير پرشين بلاگ، در ادامه اين نكته را يادآور شد كه قبل از ظهور وبلاگ‌ها زبان و ادب فارسي در اينترنت در حال زوال بود و وبلاگ در حقيقت زبان فارسي را در جهان مجازي زنده كرد.

بوترابي، گفت: از رسانه‌ها و منابع اطلاع‌رساني خواهش مي‌كنم كه درباره‌ي موضوع وبلاگ‌ها حساسيت بيشتري نشان دهند و توجه بيشتري به اين حوزه داشته باشند، چون وبلاگ براي خود من كه در حدود ‌11 سال است در حوزه‌ي IT فعاليت مي‌كنم، پديده و اتفاق بزرگي محسوب مي‌شود.

وي، افزود: وبلاگ يك خط قرمز نيست، بلكه موضوعي مهم و تعيين كننده‌ براي آينده‌ي كشوري مثل ايران در جهان مجازي خواهد بود.

”محمود اروج‌زاده” نيز گفت: برخورد با وبلاگ‌ها و محدود كردن آن‌ها در حقيقت نقض غرض گفته‌ي كساني است كه ادعاي دفاع از توسعه‌ي IT و اينترنت را دارند.

مدير سايت ايتنا با اشاره به نقشي كه وبلاگ‌ها در توسعه‌ي IT ، به ويژه اينترنت و شبكه‌ي اطلاع‌رساني دارند، گفت: معتقدم بخش زيادي از كاربران ما به‌ويژه عامه‌ي مردم از طريق وبلاگ‌ها به دليل سهل‌الوصول و جذابيت آن وارد فضاي اينترنت شدند و اين واقعيت غيرقابل انكار است كه وب نقش زيادي در توسعه‌ي استفاده از اينترنت داشته است.

وي، با بيان اينكه افزايش شمار وبلاگ نسبت مستقيمي با سايت‌هاي فارسي دارد، تصريح كرد: پس چرا بايد اين حوزه را ناديده گرفته و به آن بي‌توجهي كرد؟

وي، با تاكيد بر اينكه وبلاگ‌ها براي عموم مردم به عنوان دروازه‌اي براي ورود به اينترنت محسوب شده، ابراز داشت: وبلاگ‌ها و محدود كردن آن‌ها در حقيقت نقض گفته‌ي كساني است كه ادعاي دفاع از توسعه‌ي IT و اينترنت را دارند.

اروج‌زاده، خاطرنشان كرد: يكي از پايه‌هاي اصلي به وجود آمدن وبلاگ‌ها، ايجاد حريم شخصي براي افراد بوده بنابراين به آن‌ها نبايد با ديد سايت اطلاع‌رساني نگاه شود و از سويي ديگر وبلاگ‌ها از لحاظ حقوقي و قضايي تابع قانون سايت‌ها نيستند.

وي، تاكيد كرد: ايجاد محدوديت در وبلاگ‌ها و سايت‌ها خلاف منافع و مصالح ملي است و محدوديت در فعاليت وبلاگ‌ها و سايت‌ها جز بدبيني و بدنامي و روگرداني اقشار مختلف مردم هيچ نتيجه‌ي ديگري در بر نخواهد داشت.

اروج‌زاده، برخوردهاي محدوديت‌ كننده‌اي كه در خصوص وبلاگ‌ها صورت گرفته را نقض غرض سياست‌ها و چشم‌اندازهاي ملي دانست و افزود: اين‌گونه برخوردها موثر نبوده و موجب به وجود آمدن بدبيني در جامعه مي‌شود.

وي تاكيد كرد: وقتي اراده‌هاي فراقانوني و فراعلمي در بحث فيلترينگ دخيل باشند مشخص است كه شبهه‌ي سياسي در اين‌گونه برخوردها وجود دارد.

وي با تاكيد بر اينكه نبايد نگاه جرم‌يابي و اشكال‌يابي در وبلاگ وجود داشته باشد، اظهار داشت: اين حوزه نگاه ويژه‌اي را مي‌طلبد چون كاربرد اصلي وب، شخصي بودن آن است و اگر اين نگاه تصحيح شود مشكلات زيادي را برطرف خواهد كرد و اگر بناست به وب به طور جدي نگاه شود بايد به همه‌ي ابعاد آن به‌خوبي توجه شود و با هر ديدي كه به آن نگاه شود درصد خطاهاي آن قابل اغماض است.

وي با اشاره به جنبه‌هاي مثبت اين حوزه گفت: چرا افراد موثر و گروه‌هاي سياسي در اين فضاي مجازي وارد نمي‌شوند و در آنجا مطلب نمي‌نويسند و اگر واقعا يك نيروي سياسي به دنبال حاكم كردن ايده‌ي خود است چه عيبي دارد از اين حوزه استفاده كند؟

اروج‌زاده تاكيد كرد: يكي از بهترين راه‌كارها براي گسترش اينترنت، گسترش وبلاگ است و بايد مسوولاني كه با بدبيني به اين حوزه (وبلاگ‌ها) نگاه مي‌كنند، نگاهشان را اصلاح كنند.

در ادامه دبير سرويس كامپيوتر روزنامه‌ي صبح اقتصاد نيز تاكيد كرد: در ديگر كشورها براي سايت‌هاي عمومي قانون تعريف شده، ولي براي سايت‌هاي شخصي (وبلاگ‌ها) قانوني تعريف نكرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرويس ”نگاهي به وبلاگ‌ها”ي ايسنا، ”مصطفي قوانلوقاجار” با اظهار تاسف از اينكه در جامعه‌ي ما نگاه به وبلاگ همانند سايت است، اظهار داشت‌: در صورتي‌كه وبلاگ يك حوزه‌ي كاملا شخصي با ويژگي‌هاي مخصوص به خود است و از ويژگي‌هاي وبلاگ اين است كه از نظر ماهيت شكلي كاملا گسيخته هستند و نمي‌توان آن‌ها را متمركز كرد.

وي، گفت: تصور مي‌كنم بحث فيلترينگ يك مبحث كاملا سياسي شده و ابعاد سياسي به خود گرفته و به نظر من ريشه‌ي اين موضوع (فيلترينگ) را بايد خيلي عميق‌تر مورد بررسي قرار داد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي، خاطرنشان كرد: طرز نوشتن و به طور كلي ادبيات وبلاگ كاملا متفاوت با سايت است، بنابراين اين دو را (وبلاگ و سايت) نمي‌توان با هم مقايسه كرد.

وي با تاكيد بر اينكه وضع قانون در حوزه‌ي وبلاگ‌ها كاري بيهوده و بي‌نتيجه است، اظهار داشت: اين حوزه به قانون احتياجي ندارد و اگر محدوديتي در اين حوزه به وجود آيد وبلاگ‌ها به اصطلاح زيرزميني مي‌شوند و نويسنده با نامي مستعار مطالبش را در وبلاگي ديگر عنوان خواهد كرد.

وي با اشاره به فيلتر كردن تعدادي از سايت‌ها و وبلاگ‌ها در روزهاي اخير، گفت: فيلتر كردن بايد از كانال كميته‌ي تعيين مصاديق انجام ‌شود، ولي در موارد اخير، شاهد بوديم اين كار به صورت شفاهي به ISPها اعلام شده در صورتي كه اين فيلترها بايد به صورت كتبي اعلام مي‌شد.

در ادامه ”شهاب مباشري” گفت: آنقدر تكنولوژي پيشرفت كرده كه بحث‌هايي مثل فيلترينگ نمي‌تواند كسي از كاربران حرفه‌يي وبلاگ را هراسان كرده و حضورشان را در اين عرصه كمرنگ كند.

مدير نشريه‌ي اينترنتي فروغ با تاكيد بر اينكه در حال حاضر دنياي اينترنت همه‌ي مرزها را شكسته است، گفت: بنابراين ما بايد مكانيزم رويكردي در سياست‌گذاري‌هايمان داشته باشيم كه خودمان را تقويت كرده و با كلام و منطق، نگاه‌هاي كج‌انديشي را كه به حوزه‌ي وبلاگ‌ها مي‌شود تغيير دهيم.

مباشري، با بيان اينكه وبلاگ‌ها حوزه‌ي غير رسمي هستند كه در آنجا به نوعي محاوره‌نويسي رايج است، اظهار داشت: نويسندگان، اساتيد و صاحبنظران زيادي در اين حوزه مطالب خود را مي‌نويسند و معمولا شاخصه‌ي هر مجموعه‌اي چه در دنياي مجازي و چه در دنياي واقعي، نخبگان آن هستند و امتياز روي اين قشر است، بنابراين بايد حفظ شوند و از طرف ديگر براي حفظ و ارتقاء زبان فارسي نيز كمك به اين حوزه احساس مي‌شود.

مدير مجله‌ي اينترنتي فروغ، با تاكيد بر اينكه عملا گذاشتن قانون در حوزه‌ي وبلاگ‌ها يك تلاش عبث و بيهوده محسوب مي‌شود، گفت: به لحاظ محتوا اين امكان در دنياي مجازي وجود دارد كه ما مي‌توانيم يك هويت كاملا دگرگون و غير قابل كشف از يك هويت واقعي بسازيم بنابراين چگونه مي‌توان قوانين محدود كننده‌اي در اين حوزه وضع كرد.

مباشري، با بيان اينكه بحث ”وب نويسي“ به لحاظ فني يك ويژگي مركزگريزي دارد، گفت: حد نهايي محدوديت‌ در اين حوزه اين است كه وقتي وب‌نويسي بخواهد از اين سرويس استفاده كند بايد شرايط و ضوابط آن سرويس دهنده را رعايت كند و اين حداكثر قوانين و شرايطي است كه در اين حوزه مي‌تواند وجود داشته باشد.

وي گفت: موضوع مهم در اين حوزه بحث انتشار اطلاعات و تعميم و توليد محتواست و با وبلاگ‌نويسي در حقيقت موقعيت زبان فارسي به لحاظ كمي و كيفي ارتقاء پيدا مي‌يابد.





















Copyright: gooya.com 2016