جمعه 2 بهمن 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انجمن ISPها: آيا لايحه‌اي از طرف وزارت در خصوص VOIP به مجلس ارسال شده؟ مديران وزارت ارتباطات: اخيرا لايحه‌اي به مجلس ارسال نكرديم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس جامعه اطلاعاتي - ارتباطات

جلسه‌ي پرسش و پاسخ پيرامون ابهامات مطرح شده در مورد اعطاي مجوز VOIP به چند شركت معدود با حضور اعضاي هيات مديره‌ي انجمن صنفي كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي، ”دكتر صدري” معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات، ”مهندس داوري‌نژاد” رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و جمعي از ارايه‌دهندگان تلفن اينترنتي، عصر روز چهارشنبه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي جلسه مهندس “رضا پارسا” دبير انجمن صنفي كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي به تشريح ابهامات و دغدغه‌هاي مطرح شده در فعاليت‌هاي VOIP پرداخته و با توضيحاتي پيرامون بحث قاچاق، اظهار داشت: تمام موارد مربوط به قاچاق در قانون تعريف و پيش‌بيني شده است.

وي، در بخشي از سخنان خود با اشاره به اشتغال و فرهنگ‌سازي كه با فعاليت بخش خصوصي در حوزه‌ي فعاليت‌هاي VOIP ايجاد شده، تصريح كرد: قانون يا آيين‌نامه‌هاي اين حوزه نمي‌تواند بدون نظرخواهي از فعالان اين بخش انجام شود.

وي، هم‌چنين يادآور شد: حدود يك‌سال پيش آيين‌نامه‌اي مربوط به فعاليت‌هاي VOIP از سوي ديتا تنظيم و به ما ارائه شد كه ما نقطه نظراتمان را عنوان كرديم، اما پس از چند ماه مشخص شد كه در خود مخابرات بر سر اين موضوع اختلاف وجود داشته و آيين‌نامه‌ي ديگري نيز توسط شركت زيرساخت تهيه شد در همين راستا طي نامه‌اي به ”دكتر معتمدي” تاكيد كرديم كه تنظيم آيين‌نامه در اين حوزه بايد با نظر فعالان اين بحث صورت گيرد.

وي، هم‌چنين يادآور شد كه بايد مشخص شود كه در صورت تحقق آيين‌نامه‌ي مذكور چه برخوردي با شركت‌هاي فعال صورت مي‌گيرد.

وي، هم‌چنين يادآور شد: با توجه به اينكه طبق قانون، مكالمات بين‌الملل در انحصار دولت قرار گرفته، آيا اين امكان نيست كه بحث مطرح شده در مورد ترمينيشن را به اورجينيشن نيز هم تعميم داده شود؟

همچنين ”مهندس حسين شيخ عطار” رئيس انجمن كارفرمايان شبكه‌هاي اينترنتي در اين جلسه اظهار داشت: ستادي در وزارت ICT از دو معاونت تشكيل شده، يكي معاونت IT كه دكتر صدري رياست آن را بر عهده دارد و ديگري معاونت تنظيم مقررات راديويي كه مهندس داوري‌نژاد رياست آن را بر عهده دارد؛ اين ستاد و شخص وزير ارتباطات بر اين اعتقاد هستند كه طبق برنامه‌ي سوم و چهارم توسعه‌ي 5 ساله امر خصوصي‌سازي بايد در صنعت مخابرات و ارائه‌ي خدمات مخابراتي پيشتيباني و محقق شود.

وي، افزود: اما شركت مخابرات به دليل ساختارش و اينكه بنگاه اقتصادي است كه در همه‌ي زمينه‌ها از خود مقاومت نشان مي‌دهد از جمله در برخي مسائل موبايل و ارائه بعضي خدمات به بخش‌هاي خصوصي.

شيخ عطار، عنوان كرد: در برخي موارد مانند ISPها، VOIPها و PAPها و در آينده در سيستم‌هايي مانند سيستم‌هاي وايرلس و ماهواره‌ كه بر اين موارد افزوده مي‌شود، اگر بر طبق قانون مجوز داده ‌شود بايد حمايت از اين مراكز نيز به عمل آيد، بنابراين بايد ميان قوانين وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و آيين‌نامه‌هاي اجرايي شركت مخابرات هماهنگي به وجود آيد. همچنين بايد با ISPها و انجمن‌هاي آن‌ها نيز در تنظيم مقررات و آيين‌نامه‌ها مشورت كنند تا اين قوانين سبب توسعه‌ي خدمات مخابراتي در اين بخش‌ها براي مخاطبان شود.

در ادامه‌ي جلسه ”مهندس عليرضا علمي” رئيس كميته‌ي تلفن اينترنتي به نمايندگي از شركت‌هاي VOIP سراسر كشور به بيان نگراني اين مجموعه‌ها پرداخت و اظهار داشت: شنيده‌ها حكايت از آن دارد كه لايحه‌اي از طرف وزارت ICT براي مجلس ارسال شده كه در صورت تصويب، سندي براي انحصاري بزرگ در عرصه‌ي تلفن اينترنتي كشور خواهد بود كه به منافع ما به شدت لطمه مي‌زند،‌ آيا اين مساله صحت دارد يا خير؟

وي، در ادامه ضمن دفاع از توانمندي‌هاي نيروهاي متخصص داخلي در اين حوزه از مسوولان امر خواست تا به گونه‌اي عمل كنند كه آرامشي بر اين دوستان حاكم شود و بتوانند در امنيت بيشتري به كسب و كار و تحقيق خود بپردازند.

علمي، در پايان از نماينده‌ي وزير در جلسه خواست كه در تصميم‌گيري‌ها و وضع آيين‌نامه‌ها، نقطه نظرات اعضاي كميته‌ي تلفن اينترنتي را گاها جويا شوند كه خود صاحبان صنايع مي‌باشند و شركت‌هاي فعالي در اين حوزه دارند و به نظر اشخاصي از انجمن كه فعاليت جدي در اين عرصه ندارند بسنده نكنند.

در ادامه‌ي جلسه ”دكتر صدري” معاون IT وزارت ارتباطات خطاب به شركت‌هاي حاضر اظهار داشت: به شما حق مي‌دهم كه در مورد بحث‌هاي پيش آمده نگران باشيد، اما لزومي به نگراني نيست، بعضا مواردي از اين قبيل مطرح شده كه با اعطاي مجوز VOIP به 2 شركت و در صورت كاهش قيمت اينترنت ديگر چيزي براي فعاليت در اين حوزه وجود نخواهد داشت.

وي افزود: نمي‌دانم چرا اين بحث‌ها مطرح شده، كسي چنين برنامه‌اي ندارد، بحث مطرح شده در شركت مخابرات در مورد ترمينيشن است كه در ترافيك بين‌الملل با آن به عنوان خلاف قانون برخورد مي‌شود.

وي، ادامه داد: يكي از ضعف‌هاي فعاليت در اين بخش نحوه‌ي فعاليت درعرصه‌ي بين‌الملل است كه براي تصحيح آن آيين‌نامه‌اي تهيه شد كه چارچوب اوليه آن مشكلاتي داشت كه مجددا براي اصلاح در حال بازنويسي است كه اعضاي انجمن و شركت‌هاي فعال در اين بخش مي‌توانند در صورت تمايل در قالب كميته‌هايي نظرات خود را اعلام كنند.

وي، يادآور شد: در بحث مكالمات بين‌الملل كه در اختيار مخابرات قرار دارد، قرار شده تا از بنيه‌ي اپراتورهايي استفاده شود كه بتوانند ترمينيشن را به خوبي پوشش دهند و طبيعي است كه شامل اورجينيشن هم مي‌شود، اما اين بحث نگراني ندارد، زيرا در مخابرات هم ترمينيشن و اورجينيشن وجود دارد كه در قوانين تاكيد شده در انحصار دولت بماند و قرار نيست به كسي واگذار شود.

وي، ادامه داد: اين فعاليت به صورت پيمانكار انجام خواهد شد و قطعا تعداد پيمانكاران در عرصه‌ي بين‌الملل 40 ، 50 يا 100 عدد نيست، بلكه يك ، 2 و يا چند شركت است كه هنوز تعداد آن‌ها نهايي نشده، زيرا نمي‌خواهيم تعداد آن‌ها را از قبل مانند PAPها تعيين كنيم كه بعضا برخي از شركت‌ها مجوز خود را پس بدهند.

وي، تصريح كرد: اين بحث به فعاليت شما كاري ندارد، اما شايد نگران شويد كه با وجود اپراتور اصلي بازار انحصاري شده و ديگر امكان رقابت وجود ندارد. اين در حالي است كه فعاليت آن‌ها پوشش دادن به ترمينيشن است كه بايد حق لايسنس اوليه‌ي كلان حدود 10 ميليارد تومان به مخابرات پرداخت كنند و قرار نيست كسي مفت و مجاني نسبت به اين كار اقدام كند.

وي، در ادامه با اشاره به لزوم توجه به فعاليت‌هاي IT ، به هزينه كردن در اين بخش طي برنامه‌ي چهارم توسعه، تاكيد كرد: بعضا ISPها در شرايط فعلي، خود را به تك محصولي و يا 2 محصولي وابسته كرده‌اند در حالي كه بايد از اقتصاد نفتي بيرون آمده و فعاليت‌ آن‌ها تنها به اينترنت و يا VOICE منحصر نشود.

وي، افزود: يكي از دلايل ورشكستگي اين جمع، اين است كه رقابت به درستي صورت نگرفته‌است و شركت‌ها در حد نابودي يكديگر پيش مي‌روند در حالي كه اين موضوع بايد در ميان خودتان حل شود.

وي، مجددا يادآور شد: بحث آيين‌نامه‌ي مذكور در شوراي فناوري اطلاعات در حال بررسي است و در صورت نهايي شدن تدوين آن با نظر اعضاي هيات مديره و نمايندگان بخش انجام خواهد شد.

وي، در مورد مواردي كه از سوي مديرعامل شركت ديتا در مورد ISPها مطرح شده، گفت: احتمالا ايشان از منظر ديگري به اين بحث پرداخته‌اند، ايشان به توانمندي ISPها قايل هستند.

وي، همچنين يادآور شد: ISPها مي‌توانند با تشكيل كنسرسيوم در اين بخش فعاليت داشته باشند.

صدري، از ارائه‌ي لايحه‌اي به مجلس پيرامون مسايل مذكور اظهار بي‌اطلاعي كرد و افزود: لايحه‌اي پيرامون مباحث ICP، ISP و VOIP از طرف وزارتخانه به حدي گسترده است كه به ارسال لايحه نيازي نباشد.

در ادامه ”مهندس داوري‌نژاد” رئيس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي، گفت: قصد داشتيم ISP بين‌الملل را يك يا 2 شركت واگذار كنيم، اما اعتقادمان بر اين بود كه فعاليت در حوزه‌ي VOIP و ‌ISPها به صورت خوداظهاري باشد و بدين‌ترتيب با اخذ پروانه‌، ISP خود را با ضوابط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تطبيق دهند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




داوري‌نژاد نيز از ارائه‌ي لايحه به مجلس اظهار بي‌اطلاعي كرد و افزود: لايحه‌اي در مورد بحث فركانس براي تغيير جدول فركانس به دولت برديم اما اخيرا لايحه‌اي نداشته‌ايم.

گفتني است كه در اين جلسه از “رضا رشيدي“ مديرعامل شركت ديتا براي حضور در اين مراسم دعوتي به عمل نيامده‌بود.





















Copyright: gooya.com 2016