چهارشنبه 28 اردیبهشت 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چطور درمي‌يابيد كه رايانه‌ي شما ويروسي شده است؟ ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات


شناسايي و ريشه كني ويروس‌ها و كرم‌هايي كه براي دزديدن نرم‌افزارهاي ضدويروسي از روي رايانه‌ي شخصي طراحي مي‌شوند بسيار حائز اهميت است.

به گزارش سرويس بين‌الملل ايسنا، به گفته‌ي كارشناسان امنيتي شبكه زماني كه كرمي به سيستم شما حمله‌ور مي‌شود اولين قدم براي مقابله با آن اين است كه كاملا خونسرد باشيد سپس به آرامي اقدام براي ريشه كن كردن مهاجم را آغاز كنيد.

تقريبا تعداد اندكي از ويروس بلافاصله پس از ورود به سيستم شروع به نابود كردن اطلاعات مي‌كنند و اكثر آن‌ها آسيبي نمي‌رسانند.

در واقع ممكن است خود ويروس هرگز در اين زمينه اقدامي نكند. حال بايد دانست كه وقتي كرمي به سيستم حمله مي‌كند شما چطور مي‌توانيد دريابيد كه نرم افزار ضدويروسي شما موفق به شناسايي آن نشده است؟

براي درك اين موضوع ابتدا با بررسي كاركردهاي غيرمعمول بر روي سيستم خود مانند فعاليت غيرموجه هارد درايو يا دسترسي به شبكه كه اين 2 علامت مي‌تواند شما را متوجه حمله‌ي ويروس كند كار را شروع كنيد.

همواره اطمينان حاصل كنيد كه نرم افزار ضدويروسي شما به طور خودكار به روز مي‌شود و اسكن‌هاي ويروسي را روزانه بر روي سيستم برنامه‌ريزي مي‌كند.

برخي طراحان اين نرم افزارها چندين نوبت به روز شدن را در هر روز جهت شناسايي تهديدات جديد در نظر مي‌گيرند. اگر احتمال مي‌دهيد كه ممكن است مورد حمله واقع شويد هرگز نسبت به به‌روز كردن نرم‌افزارتان و اسكن كردن دستي ويروس‌ها ترديد نكنيد.

همواره به خاطر داشته باشيد كه نرم‌افزار امنيتي شما براي اجراي اسكن‌ها و اجراي برنامه‌ي به‌روز شدن آماده است، اما رايانه‌تان به طور كلي در آن زمان در حالت standby و يا خاموش است پس شما با يك مشكل روبرو هستيد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هرگاه احساس كرديد كه رايانه در تصرف يك ويروس يا كرم است، اما نرم افزار ضدويروسي هنوز نتوانسته آن را شناسايي يا متوقف كند، براي جلوگيري از انتشار آن اقدامات زير را انجام دهيد:

- دوشاخه را از برق بكشيد: ارتباطات فيزيكي خطوط تلفن، كابل‌هاي شبكه و كارت‌هاي بي سيمي را قطع كنيد.

اين امر فورا فعاليت ويروس‌ها و برنامه‌هاي ترووا را بر روي سيستم شما براي اتصال به ساير رايانه‌ها و يا آلوده كردن آن‌ها متوقف كرده و سيستم شما را نيز از حمله‌ي ساير كرم‌ها در امان نگه خواهد داشت.

- اكنون دو شاخه‌ي ديگري را بكشيد: از باز كردن، بستن و يا ذخيره كردن هر چيزي خودداري كنيد حتي ويندوز را هم خاموش نكنيد و در عوض سيستم را خاموش كنيد. با اين عمل شما فعاليت ويروس‌ها را براي ايجاد و يا شناسايي هر فايل بيشتر ديگري بر روي درايو سنت متوقف خواهيد كرد.

- از يك ديسك بازياب استفاده كنيد: بهترين برنامه‌هاي ضدويروسي به شما امكان مي‌دهد كه از يك فلاپي يا سي‌دي بازياب استفاده كنيد كه به اين ترتيب شما مي‌توانيد رايانه را بدون فعال كردن ويروس‌ها كه در درايو سخت كمين كرده‌اند روشن كنيد. كنترل دستورالعمل كمك شبكه‌يي برنامه براي مراحل بعدي نيازمند ايجاد كردن يك ديسك بازياب است و سپس ديسك را امتحان كنيد تا مطمئن شويد كه رايانه در حال طراحي براي راه انداختن برنامه‌ي پاك كننده است.





















Copyright: gooya.com 2016