دوشنبه 30 خرداد 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همزمان با برگزاري انتخابات بسياري از سايت‌‏ها خود سرانه فيلتر مي‌‏شوند، ايلنا

عضو هيات علمي موسسه آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران در گفت و گو با ايلنا:
ايجاد سانسور در دسترسي به اطلاعات نوعي تحريك براي استفاده از آن محسوب مي‌‏شود

تهران- خبرگزاري كار ايران

افراد جامعه بايد خود با ظرفيت‌‏هاي تخريب و ساختن خود درگير بوده و به حدي از بلوغ فكري برسند كه بتوانند خواسته‌‏هاي خود را به ISP ها قبولانده و صحيح‌‏ترين انتخاب را داشته باشند.

مهندس امير ميربها، ‌‏كارشناسIT و عضو هيات علمي موسسه آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي استان تهران، درگفت وگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اين مطلب كه مساله فيلتر كردن سايت‌‏ها بايد از نظر فرهنگي، بررسي شود،‌‏ اظهار داشت: بايد به اين دو نكته توجه كرد كه فرهنگ اينترنت و دسترسي به اطلاعات براي انسان در دنياي مدرن امروز چه معنايي داشته و از طرفي ظرفيت شخص نيز در استفاده از اينترنت چقدر است.
مهندس ميربهاء در ادامه با بيان اين مطلب كه در دسترسي به اطلاعات در اينترنت نبايد خيلي مته به خشخاش گذاشت، گفت: اگر كسي بخواهد به اطلاعات به خصوص دست پيدا كند، مي‌‏تواند و از طرفي ايجاد سانسور خود گرايش و تحريكي براي اشخاص ديگري است كه از ابتدا قصد دسترسي به اين سايت‌‏ها را نداشته‌‏اند.
وي با اشاره به اصرار كاربران براي دسترسي به اطلاعات، افزود: با اين كه منابع جامعي از اطلاعات به زبان فارسي در اختيار كاربران نيست كه بتوانند انتخابي از ميان آنها داشته باشند؛ اما به ناچار به سراغ منابع اطلاعاتي خارج مي‌‏روند.
اين كارشناس IT با بيان اين مطلب كه نمي‌‏توان رفتارهاي عقلاني كاربران را تشخيص داد، عنوان كرد: به عقيده من بايد روي بازه‌‏هاي سني مانور داده و در برخي از اماكن آموزشي و تفريحي، تدابيري را در خصوص دسترسي به اينترنت انديشيد تا از مباحثي كه در رفتار سنين خاصي تاثير گذار است، جلوگيري شود.
مهندس ميربها، در ادامه ‌‏با تاكيد بر اين مطلب كه اين محدوديت را در كل جامعه اجرا كردن منطبق با دهكده جهاني اطلاعات نيست، بيان كرد: در جامعه قرن بيست و يكم، مقداري از مسووليت‌‏ها از شانه دولت برداشته شده و به عهده افراد جامعه گذاشته شده است و خود افراد جامعه هستند كه بايد با ظرفيت‌‏هاي تخريب و ساختن خود درگير بوده صحيح‌‏ترين انتخاب را داشته باشند.
عضو هيات علمي موسسه آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي استان تهران تصريح كرد: در شرايط كنوني كشور كه همزمان با برگزاري انتخابات است بسياري از سايت‌‏ها، خود سرانه فيلتر مي‌‏شوند كه اين موارد پسنديده نيست، مصرف كننده در كشور بايد به حدي از بلوغ فكري برسد كه بتواند خواسته‌‏هايش را به ISP بقبولاند و نظرات خود را بيان كند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر هر خانواده‌‏اي بايد صلاح خود را بداند كه مي‌‏تواند به سايت به خصوصي دسترسي داشته باشد يا نه و اگر يك ISP بي‌‏دليل، سايتي را فيلتر كند ممكن است كارت اينترنت مربوط به آن ISP خريداري نشود.
مهندس ميربها، اضافه كرد: دانش فيلترينگ درحال حاضر در كشور وجود نداشته و از لحاظ فني اين مساله به تاييد نرسيده است؛ از طرفي حركت دنيا به سمتي است كه كنترل دسترسي به اطلاعات غيرمنطقي و غيرعملي شده و آدم‌‏هاي جامعه نيز به حدي رسيده‌‏اند كه نمي‌‏توان با آنها مانند بچه‌‏هاي خردسال رفتار كرد.
وي در ادامه گفت: در شرايطي كه دولت بخشي از مسووليت خود را بر دوش شهروندان گذاشته، نمي‌‏توان از مردم توقع داشت كه از خود سلب مسووليت كرده و دسترسي به اطلاعات را محدود كنند.
اين كارشناس IT در پايان تاكيد كرد: بايد به اين نكته توجه داشت كه اكثريت مردم درصدد دسترسي به اطلاعات معقول هستند و شايد افراد محدودي به دنبال مطالب ويژه‌‏اي باشند كه در همه جاي دنيا هم اين افراد وجود دارند و نمي‌‏شود جلوي آنها را گرفت.





















Copyright: gooya.com 2016