شنبه 11 تیر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سانسور دولتي اينترنت و كدگذاري انسان ها، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۱۱‬
خارجي. علمي. سانسور. اينترنت. كد.

انسان در طول تاريخ همواره سعي كرده تا اسرار و اطلاعات شخصي مهم خود را از ديد ديگران پنهان كند.

با آثار و مدارك باقيمانده، اكنون ما مي‌دانيم براي نخستين بار در زمان فراعنه مصر، نامه‌نگاري با كد شروع شد.

اين نوع نگارش، "صيفر" نام دارد.

لغت صيفر در انگليسي "‪ "Cipher‬نوشته مي‌شود، ريشه آن عربي است و دو معني دارد، عدد صفر و استفاده از رمز و كد در نگارش ها.

اولين صيفر در ‪ ۱۹۰۰‬سال پيش از ميلاد مسيح(ع) توسط مصريان در كتيبه‌هاي غير استاندارد و با خط "هيروگليف" به رشته تحرير درآمد.

"ژوليوس سزار" در حدود ‪ ۶۰‬سال پيش از ميلاد مسيح(ع) با تغيير و جابجايي حروف، صيفر را در مكاتبات دولتي رواج داد.

علاوه بر كاتبان حكومتي و لشكريان و نظاميان، عشاق هم براي پنهان كردن روابط خود نامه‌هاي صيفر مي‌نوشتند.

ادبيات ايران مملو از صيفر است و هميشه تفسير نظر نويسنده به خواننده واگذار شده است.

در چين مانند دهها كشور ديگر، بكارگيري و نگارش كلماتي مانند دمكراسي، آزادي، حقوق بشر، استقلال تايوان، "دالايي لاما"، "ميدان تيان ان من" و نام برخي از رهبران گذشته و كنوني چين مانند "مائو" در صورتي كه با صفات زشت و سخنان ركيك همراه باشد، در وب سايت، ايميل و وبلاگ ممنوع و غير قانوني است و چنين متوني از طرف دولت به تيغ سانسور سپرده مي‌شود.

استفاده از كلمات گرافيكي در تعريف اعضاي بدن و جملات جنسي در چين عواقب خطرناكي دارد.

با آنكه شركت "مايكروسافت" اخيرا نرم‌افزاري را براي دولت چين طراحي كرده كه به سرعت، تمام كلمات ممنوعه را در هر نوع فعاليت اينترنتي سانسور كرده و آنرا از شبكه جهاني حذف مي‌كند، اما مردم و نويسندگان با روشي مانند عشاق رم و فراعنه مصر باستان، صيفر و كدنگاري را در فعاليت‌هاي روزانه اينترنتي خود بكار مي‌برند.

نرم‌افزار سانسوركننده چين "‪ "MSN Spaces‬نام دارد و طراحي آن موجب انتقاد شديد مجامع بين‌المللي از مايكروسافت شده است.

با توجه به جمعيت ‪ ۱۰۰‬ميليوني استفاده‌كننده و مشترك اينترنت و وجود يك ميليون وبلاگ در چين، چندان جاي تعجب نيست كه مايكروسافت در مقابل نظر مخالفان نرم‌افزار سانسور از موضع خود دفاع كرده و آنرا توجيه كند.

از زمان برقراري سانسور به شيوه مايكروسافت، مردم و نويسندگان به كدنگاري روي آورده‌اند.

حرف "ايكس" در هر جمله يك معني خاص دارد و خوانندگان با جايگزيني آن با كلمه مناسب، منظور نويسنده را درك مي‌كند.

اكنون جملاتي اين چنين، در مكاتبات و نوشته‌هاي چيني به وفور يافت مي شود.

انسان ايكس آفريده شده، همه ما در آرزوي جامعه ايكس هستيم و...

نرم‌افزار ‪ MSN Spaces‬قادر نيست تمام ايكس‌ها را تشخيص دهد و اگر هم تشخيص دهد، هر چه را كه ايكس دارد، بايد حذف كند.

شكستن كد و به دست آوردن رمز آن، كار چندان دشواري نيست.

در هنگامه جنگ جهاني دوم، قواي آلمان با خيال راحت به مكاتبه با پايگاه‌هاي خود مشغول بودند، زيرا سيستم كدنويسي موفقي با نام "اولترا" طراحي شده و به مرحله بهره‌برداري رسانده بودند.

انگلستان در همان زمان با به كارگيري طرح ماشين "اينگما" در لهستان و پارك "بلچلي" لندن، مشغول كشف رمز كدهاي آلمان بود و تمام مكاتبات و مكالمات و اطلاعات سري آنها را زير نظر داشت.

در سمت ديگر دنيا در "پرل هاربر" آمريكا توانسته بود كدهاي نظامي ژاپن را كه "ان جي ‪ "۲۵‬نام داشت، دو ماه قبل از شروع حمله بدست آورد.

حاصل شكستن رمز و بدست آوردن كدهاي ژاپني، شكست آنان در "ميدوي" و به قعر دريا فرستادن سه ناو هواپيمابر و كشته شدن سه هزار سرباز ژاپني در عرض چهار دقيقه توسط نيروي دريايي آمريكا بود.

اكنون بيش از ‪ ۳۰‬كشور جهان با صرف اعتباري چندين ميليارد دلاري، مشغول باز كردن كدها و سانسور نوشته‌هاي افراد عادي و سازمان‌هاي غير دولتي هستند.

علاوه بر سرمايه‌گذاري و تلاش‌هاي دولتي، آيا با وجود دهها هزار "هكر"، احتمال خواندن و اسكن و فيلتر تمام ايميل‌هاي جهان وجود ندارد.

سيستم "اشلون" در دهه ‪ ۱۹۷۰‬توسط آژانس امنيت ملي آمريكا و به منظور مقابله با پيشرفت‌هاي فناوري، شنود مكالمات و دريافت مكاتبات كشورهاي بلوك شرق و بخصوص شوروي طراحي شد.

سيستم شنود اشلون حداقل هفت ماهواره در اختيار داشت و وظيفه آن گردآوري، دريافت، طبقه‌بندي و تجزيه و تحليل موضوعي هر نوع ارتباط از نوع تلفن، فكس و اينترنت و ارسال آنها به واشنگتن بود.

پس از فروپاشي و تقسيم كشورهاي بلوك شرق و اعضاي پيمان ورشو، ماهواره هاي جاسوسي طرح اشلون بدون استفاده باقي ماندند و به همين دليل در اواخر دهه ‪ ،۱۹۸۰‬آمريكا تصميم گرفت آنها را در مصارف غير نظامي بكار گيرد.

در سال ‪ ۲۰۰۰‬آمريكا از ماجراي سري جاسوسي ماهواره‌اي گفت‌وگوهاي تلفني، فكس و ايميل و اينترنت، ديگر كشورهاي انگليسي زبان (كانادا، انگلستان، نيوزيلند و استراليا) پرده برداشت.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اوايل دهه ‪ ۱۹۷۰‬آمريكا استفاده از سيستم جاسوسي علايم مخابراتي "‪ (SIGINT) "Signals Intelligence‬متشكل از چندين ماهواره را شروع كرد.

هدف از طراحي سيستم، شناسايي و دريافت پيامها و علايم ارسالي از فرستنده‌هاي راديويي، راداري و اصولا هر نوع سيستم الكترونيكي، تلفني، ايميل و اينترنت و حتي گيرنده و فرستنده‌هاي با امواج كوتاه و بلند بود.

سيستم ‪ SIGINT‬نمي‌توانست و نمي‌تواند مكالمات حضوري و علايم و امواج فيبرهاي نوري و كابلهايي را كه در زير زمين و دريا قرار گرفته‌اند، دريافت كند، اما هرگونه پيامي حتي اگر به صورت كد و صيفر از نقطه‌اي به نقطه ديگري از كره زمين ارسال شود، با به كارگيري سيستم محاسبه مقايسه‌اي بانكهاي اطلاعاتي و رايانه‌هاي هوشمند، كشف رمز شده و خوانده خواهند شد.

ظاهرا اعمال ماهواره‌هاي جاسوسي به بوته فراموشي سپرده شده و كمتر سخن و خبري از آن به ميان مي‌آيد، اما اگر به هر دليلي در هر مكالمه تلفني و ايميل و اينترنت كلماتي مانند تروريسم، جاسوسي، بمب‌گذاري ، "اسامه بن لادن"، "القاعده" و ترور به ميان آيد، ماهواره‌هاي جاسوسي ‪ SIGINT‬فعال شده و به ضبط و ارسال آن به مراكز امنيتي اقدام خواهند كرد.

بخشي از كلمات كدگذاري شده قديمي فيلمها و رمانهاي جاسوسي مانند همسايه به معني دشمن، مذاكره يعني به قتل رساندن، مهماني يعني قرار ملاقات پنهاني اسكن شده و از سيستم امنيتي ماهواره عبور نمي‌كنند.

پنهان كردن و پنهان كاري در همه ما وجود دارد.

چرا پاكت پستي اختراع شده است و چرا تمام پاكتهاي نامه چسب دارند و چرا همه ما پس از قرار دادن نامه در داخل پاكت آن را با چسب مي‌بنديم.

دليل قانع‌كننده‌اي كه از هر كس خواهيد شنيد اين است: "چون نمي‌خواهم شخص ديگري آنرا بخواند"، اما متاسفانه قرار دادن نامه در داخل پاكت چسب شده هم چندان آسايش خاطري به نويسنده نمي‌دهد و همه خوشبينانه اميدوارند كسي نامه آنان را باز نكند و نخواند.

فرض كنيد سيستم امنيتي ايميل مانند پاكت پستي باشد.

هر كسي كه بخواهد پاكت چسب شده حاوي نامه شما را بخواند، به راحتي مي تواند پاكت را با بخاري كه از كتري بر مي‌آيد باز كرده و مجددا آنرا ببندد.

با تكثير و شيوع ارتباطات الكترونيكي از نوع ايميل، مشكل جديدي در زندگي روزمره مردم پديدار شده است.

ايميلي كه به زبان روان و بدون اينكرپشن، صيفر و كد نويسي تهيه و نوشته شده و از اتاقي به اتاق ديگري در همان ساختمان فرستاده شود، حداقل از ميان بيش از ‪ ۱۰‬رايانه ديگر در سراسر جهان گذر مي‌كند و در پشت هر يك از آن رايانه‌ها حداقل يك شخص با نام "پست مستر" مي‌تواند، چه نويسنده بخواهد و چه نخواهد، آنرا باز كرده بخواند و اگر تمايل داشت، نسخه‌اي از آنرا بايگاني كرده و سپس اصل نامه را مجددا به مقصد بفرستد.

اگر در ميان كساني كه به هر دليل توانسته‌اند به ايميل ديگران دست يابند كسي به مسايل مالي علاقه داشته باشد، نامه‌هايي را كه در آن شماره كارت‌هاي اعتباري، شماره شناسايي ملي، نام بانك و شماره حساب وجود دارد، اسكن كرده و باز خواهد كرد.





















Copyright: gooya.com 2016