دوشنبه 27 تیر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

64 درصد اعضاي اوركات مجردند، ايسنا

87 درصد كاربران با انگيزه‌ي دوست‌يابي به اوركات وارد مي‌شوند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات


7 ميليون نفر كاربر فعال اينترنت در كشور وجود دارد كه اين ميزان 2 برابر تيراژ مجموع مطبوعات كشور، كتاب‌ها و ساير گزارش‌هاي منتشر شده مي‌باشد.

به گزارش ايسنا از ستاد اطلاع‌رساني پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، «محمد رضا فاضلي» پژوهشگر با بيان اين مطلب در ميزگرد گروه پژوهشي «فناوري اطلاعات با رويكرد اجتماعي»، نقش اينترنت و محصولات فناوري نوين اطلاعات را در ميان رسانه‌هاي كشور روزافزون‌تر خواند و بررسي ابعاد فرهنگي - اجتماعي اين محصولات را يكي از مهمترين دستورات كار گروه عنوان كرد.

وي افزود: رشد بالا و مخاطبان وسيعي كه در حوزه‌ي اينترنت هستند بررسي ابعاد گوناگون در مورد آن را اجتناب ناپذير ساخته و باعث به وجود آمدن پژوهش‌هاي متعددي در اين زمينه شده است.

فاضلي، ادامه داد: «اينترنت» ابعاد اجتماعي متفاوتي دارد و ما را با بازتوليد هويت‌هاي مختلف مواجه مي‌سازد.

به گفته‌ي وي «اينترنت» به عنوان يكي از صورت‌هاي محصولات فرهنگي داراي اهميت اجتماعي بسيار است و با توجه به استفاده‌ي بالاي كاربران از اينترنت، در ميان رفتارهاي فراغتي جايگاه بسيار ويژه‌اي دارد.

در ادامه‌ي ميزگرد، پژوهش‌ «جهان فرهنگي كاربران ايراني اوركات» بررسي شد كه بر اساس يافته‌هاي آن «اوركات» گسترده‌ترين شبكه از لحاظ دوست‌يابي است و ايرانيان مقام سوم در اين شبكه را بعد از آمريكا و برزيل دارند.

همچنين در اين شبكه تعداد زنان از مردان بيشتر است، 64 درصد افراد مجردند و بيشتر اعضا سنيني بين 25-19 سال را تشكيل مي‌دهند.

دكتر مسعود كوثري، مجري طرح يادشده ميانگين اجتماعات در شبكه‌ي «اوركات» را 50-40 اجتماع، عنوان كرد و گفت: از لحاظ گرايش‌هاي سياسي، غيرسياسي‌ها بيشترند و پس از آن گرايش‌هاي «خيلي اقتدارگرا»، «ليبرال چپ و راست» و «محافظه كار» قرار دارد.

به گفته‌ي وي 87 درصد با انگيزه‌ي دوست‌يابي، 33 درصد با انگيزه‌ي كار و شغل و 17 درصد با انگيزه قرار ملاقات وارد اين شبكه شده‌اند.

كوثري، تعداد كاربران در شهرهاي تهران، مشهد، شيراز و اصفهان را بيشتر از ساير شهرها دانست و افزود‌: 80 درصد افراد به موسيقي سنتي، 20 درصد موسيقي پاپ، 60 درصد به هنرپيشگان مرد، 20 درصد به هنرپيشگان زن و 20 درصد به تركيبي از اين دو علاقمندند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران، فيلم‌هاي هاليوودي را فيلم‌هاي محبوب اعضاء شبكه‌ي «اوركات» ذكر كرد و گفت: چهار شخصيت «آلبرت انيشتين»، «دكتر علي شريعتي»، «الهي قمشه‌اي» و «مصدق» بيشترين محبوبيت و شهرت را دارند.

دكتر كوثري «اوركات» را يك شبكه‌ي دوست‌يابي و يك دوست‌يابي شبكه‌يي دانست و بيان داشت: اينترنت و رسانه‌هاي نوين امكان يك نوع مقاومت نشانه شناختي به كاربر مي‌دهد و در مقابل فرهنگ رسمي، يك امتزاج فرهنگي ايجاد و به شكل‌گيري هويت‌هاي جديد كمك مي‌كنند.

وي به روند جهاني شدن در عصر حاضر اشاره كرد و گفت: ما به عصر اطلاعات پسا صنعتي وارد شده و از نظم‌هاي ژئوپولتيكي عبور كرده‌ايم.

مجري طرح «جهان فرهنگي كاربران ايراني در اوركات» اهداف ورود افراد به فضاهاي مجازي را ايجاد ارتباطات، تحصيل، تفريح و سرگرمي، تسهيل امور، تجارت و راي‌گيري دانست و ادامه داد: اينترنت به عنوان يك عرصه‌ي عمومي نوين بيشتر از ساير رسانه‌ها، تعاملي و دو طرفه است و افراد تنها مخاطب نيستند بلكه توليد كننده نيز هستند و از آزادي بسيار برخودارند.





















Copyright: gooya.com 2016