پنجشنبه 10 شهریور 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش شرکت کنندگان در اجلاس منطقه اي جامعه اطلاعاتي و سازمانهاي جامعه مدني غرب آسيا و خاور ميانه، 3-1 شهريور ماه 1384، جزيره کيش

دومين اجلاس منطقه اي جامعه اطلاعاتي و سازمانهاي جامعه مدني غرب آسيا و خاور ميانه، که بنا بود به همت موسسه كنشگران داوطلب : مركز مطالعات و آموزش سازمانهاي جامعه مدني ايران ، از تاريخ اول تا سوم شهريور ماه 84 در دانشگاه کيش برگزار شود، ساعاتي قبل از تشکيل، به دنبال ممانعت مقامات مسئول منطقه آزاد کيش لغو شد.
هدف اصلي از برگزاري اين اجلاس پيگيري اهداف نشست مقدماتي جامعه اطلاعاتي و سازمانهاي جامعه مدني غرب آسيا و خاورميانه بود که در تاريخ 4 تا 6 شهريور 1382 در کيش برگزار شده بود . شرکت کنند گان در اجلاس پيگيري، ضمن مرور مباحث اجلاس ژنو، مسائل و اولويتهاي جامعه مدني در حوزه ICT در غرب آسيا و خاور ميانه و شيوه عملياتي کردن برنامه هاي مصوب اجلاس قبلي و اجلاس مورد نظر بر آن بودند درباره محورهاي حق دسترسي به اطلاعات و آزادي بيان، رسانه ها و ICT، ظرفيت سازي زنان و ظرفيت سازي سازمانهاي جامعه مدني از طريق ICT و همکاريهاي منطقه اي و بين المللي به بحث و تبادل نظر بپردازند . همچنين مقرر بود نتايج اين اجلاس توسط برگزار كنندگان ، ابتدا به سومين نشست مقدماتي فاز دوم اجلاس تونس(19 تا 30 سپتامبر 2005) و سپس به اجلاس نهايي فاز دوم در تونس(نوامبر 2005) عرضه شود.
گفتني است که دولت ايران، در مقام يکي از امضا کنندگان بيانيه اصول و برنامه عمل دسامبر 2003 اجلاس سران کشورهاي عضو جامعه اطلاعاتي (که آقاي خاتمي رئيس جمهوري وقت ايران آن بيانيه را امضاء نموده بودند) ، متعهد گرديده که زمينه مشارکت کليه بهره وران از فرآيند اجلاس و نيز اجرايي کردن برنامه عمل آن را فراهم آورد.
در اهميت اجلاس مذکور همين بس که با هماهنگي سازمان ملل متحد و يونسکو طراحي شده و اميد مي رفت که، با طرح مسائل ارتباطي خلأ ها و مشکلات موجود شناخته و براي رفع آنها چاره انديشي شود.
علاوه بر اين، برگزاري اجلاس مذکور، با تبادل دانش و اطلاعات و راهکارهاي اعمال شده در ساير کشورها جهت حل و مهار مسائل مشترك مي توانست سرمايه اطلاعاتي و عملکرد سازمانهاي جامعه مدني ايران را غناي تازه اي بخشد و پلي بر فراز دره عميق اطلاعاتي و ديجيتالي ميان کشورهاي غرب آسيا و خاور ميانه و کشورهاي پيشرفته باشد.
از اين رو، برگزارنشدن اجلاس مذکور، از لحاظ وارد آوردن خد شه به اعتبار ايران در ابعاد ملي، منطقه اي و بين المللي ، پيامدهايي جدي ايي را در برخواهد داشت و ايران را که با تلاش يکي از اعضا سازمانهاي جامعه مد ني به مرکز ICT غرب آسيا وخاورميانه ارتقا يافته بود به حاشيه خواهد راند و در کنار کشورهاي محروم از سرمايه اطلاعاتي جهاني قرار خواهد داد.
عدم پايبندي ايران به برخي از تعهدات بيانيه اصول و برنامه عمل مصوب در جامعه حهاني اطلاعاتي در 2003 تصوير کشور ما را در اذهان مجامع بين المللي مخدوش مي کند. از اين رو، پيامدهاي برگزارنشدن اين نشست تنها متوجه سازمانهاي جامعه مدني در ايران و منطقه نخواهد بودبيشتر متوجه مسئولان نظام ايران و حيثيت ميهنمان خواهد شد، به عبارت روشن تر؛ جامعه مدنی، دولت و بخش خصوصی سه ضلع مستقل (و در عین حال مرتبط) تکنولوژی اطلاعاتی یک جامعه را تشکیل می دهند و برخورد امنیتی-انتظامی با هر یک از این مولفه ها، تمامین نظام را در منظر جامعه اطلاعاتی جهانی به زیر سوال می برد.
ما شرکت کنندگان ايراني در اجلاس منطقه اي جامعه اطلاعاتي و سازمانهاي جامعه مدني از برگزار نشدن اجلاس و ممانعتهايي که برسر راه آن ايجاد شد اظهار تاسف مي کنيم.
در پايان به عنوان جمعي از فعالان سازمانهاي جامعه مد ني ، عرصه مطبوعات و رسانه ها، جنبش زنان، سازمانهاي حقوق بشر ، وبلاگ نويسان و كارشناسان و كاربران مرتبط با ICTضمن تشکر از سازمانهاي برگزار کننده در فراهم آوردن زمينه ها و امکانات لازم براي برگزاري اين اجلاس، از همه دست اندركاران درخواست مي کينم که در راه برگزاري مجدد و پيگيري اهداف آن تلاش کنند.

آسيه اميني – نيره توكلي – مريم خورسند – فريبا داوودي مهاجر – شيوا زرآبادي – عيسي سحرخيز – پرستو سرمدي – شهلا شركت – محمود شمس الواعظين – نادر صديقي - بيتا طاهباز – ناهيد كشاورز – فاطمه گوارايي – ليلا موري – علي اكبر موسوي خوئيني .




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در حاشيه خبر :
لازم به يادآوريست در اين اجلاس نماينده سازمان يونسكو و ميهماناني از كشورهاي اكرا ين ، تاجيكستان ،پاكستان ، افغانستان ،
مصر ، بحرين ،ايرلند ، فرانسه ، سوئد ، افريقاي جنوبي و هلند شركت داشتند و متعاقب عدم برگزاري نشست در تدارك و تهيه اطلاعيه اي در رابطه با رويداد مزبور بود ند.
هم چنين ميهمانان و سخنراناني از ايران چون استاد كاظم معتمد نژاد ، مهدي محسنيان راد ، سياوش شهشهاني ، روزبه پورنادر و سهراب رزاقي در اجلاس مورد نظر شركت داشتند.





















Copyright: gooya.com 2016