چهارشنبه 6 مهر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گوگل خدمات محاوره اينترنتي عرضه مي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها


گوگل، يكي از سرشناس‌ترين و بزرگترين شركت‌هاي تجاري اينترنتي، در حال عرضه خدمات پيام‌رساني است كه به مشتركان امكان مي‌دهد از كامپيوتر و اينترنت براي گفت‌وگو با يكديگر استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار سرويس «نگاهي به وبلاگ‌ها»ي ايسنا بلاگر http://abbasnejad.persianblog.com نوشته است: گوگل از اين خدمات موسوم به «گوگل تاك» كه سيستم تلفن اينترنتي را به «تيز پيك» (instant messaging) پيوند مي‌زند و بر سيستم اي‌ميل گوگل يا Gmail استوار است، پرده‌برداري كرد.

ارايه تركيبي از «تيز پيك» و تلفن اينترنتي در نگاه اول عجيب به نظر مي‌رسد، عمدتا به اين دليل كه رقباي گوگل چه در زمينه تجربه و چه تعداد كاربران بسيار جلو هستند.

براي مثال برنامه «تيز پيك» شركت AOL در مجموع ‌٤٠ ميليون كاربر دارد و برخي از اين خدمات براي بيش از يك دهه در بازار بوده است.

در زمينه تلفن اينترنتي نيز گوگل بايد از مانعي بزرگ صعود كند. بزرگترين شركت ارايه خدمات تلفن اينترنتي «اسكايپ» است كه ادعا مي‌كند در حال حاضر ‌٥١ ميليون كاربر دارد.

گوگل ممكن است سهم اصلي در بازار جستجوي اينترنتي را در اختيار داشته باشد، اما وقتي نوبت به اين دو فن‌آوري مي‌رسد كاملا عقب است.

اما آنچه گوگل اميدوار است باعث جلب كاربران به سيستم «تيز پيك» اين شركت شود، ارايه سيستمي است كه اجازه مي‌دهد كاربر بتواند با كساني كه به سيستم رقباي گوگل مجهزند ارتباط برقرار كند.

«اي او ال»، «ام اس ان» و ياه + و سعي دارند اطمينان حاصل كنند كه كاربران آن‌ها نتوانند با كاربران ساير شبكه‌ها تماس برقرار كنند چون مي‌ترسند گشودن سيستم‌هايشان به افت كنترل و كاهش درآمد منجر شود.

در مقابل خدمات «گوگل تاك» بر يك فن‌آوري سرگشاده (Jabber) كه با هدف كمك به شبكه‌هاي مختلف براي تماس با يكديگر ابداع شده، استوار است.

*موتور جستجوگر تازه گوگل براي مواد آكادميك

گوگل ابزار جستجوگر تازه‌اي را با هدف بهبود دسترسي عمومي به مواد و آثار دانشگاهي و علمي راه انداخته است.

اين جستجوگر موسوم به «پژوهشگر گوگل» (Google Scholar) امكان جستجوي واژه‌هاي كليدي در رساله‌هاي علمي، گزارش هاي فني، وب سايت‌هاي دانشگاهي و كتاب‌ها را فراهم مي‌كند.

مواد موجود در رشته‌هاي مختلف دانشگاهي از پزشكي و فيزيك گرفته تا اقتصاد و علوم كامپيوتر در حوزه جستجوي اين ابزار رايگان قرار مي‌گيرد.

نتايج جستجو براساس ميزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست مي‌شود. اما نكته تازه در آن فهرست كردن يافته‌ها براساس ميزان ارجاع به آن توسط ديگر مولفان است و نه صرفا دفعات بازديد از آن در اينترنت.

دسترسي پيدا كردن به مواد غيرقابل رويت در حالي كه اكثريت غالب مقالات و گاهنامه‌هاي جديد در شبكه جهاني اينترنت فهرست شده است، اما دسترسي به بسياري از آن‌ها به كمك جستجوگرهاي عادي آسان نيست.

ابزار جديد گوگل با همكاري گسترده ناشران آثار دانشگاهي، علمي و فني براي بهبود شيوه فهرست بندي موادي كه دسترسي به آن‌ها در گرو محدوديت‌هاي خاصي است، آماده شده است.

با اين حال لازمه دسترسي كامل به بسياري از اين آثار عضويت در وب سايت ناشر آن است، با اين حال خلاصه‌اي از مقاله بايد قابل دسترسي باشد.

دني سوليوان، سردبير خبرنامه اينترنتي «SearchEngineWatch» مي‌گويد: «به طور معمول، چنين موادي توسط جستجوگرهايي مانند گوگل به تور نمي‌افتد. بنابراين اين مواد براي جستجوگران اينترنتي قابل رويت نيست.

امتياز جستجوگر تازه اين است كه ناگهان، جستجوگران از توانايي خيلي بيشتري براي يافتن موادي كه ممكن است برايشان جالب باشد، برخوردار مي‌شوند.

«پژوهشگر گوگل» منعكس كننده جريان رو به رشدي است كه طي يك دهه گذشته توسط دانشجويان و دانشگاهياني است كه تحقيق خود را با موتورهاي جستجوگر در اينترنت آغاز مي‌كنند.

سوليوان پيش‌بيني كرد كه ساير موتورهاي جستجوگر مانند ياهو نيز به زودي ابزار تخصصي جستجوي خاص خود را عرضه خواهند كرد.

شركت گوگل نمونه اوليه ابزار جستجوي رايانه‌اي خود به نام «گوگل دسكتاپ» را عرضه كرد.

اين نرم افزار به كاربر امكان مي‌دهد هنگام جستجوي اينترنت، همزمان حافظه سخت رايانه شخصي خود را نيز جستجو كند.

ساير شركت‌ها از جمله مايكروسافت و اپل نيز سرگرم توليد ابزارهاي مشابهي براي نقب زدن در اطلاعات مدفون در حافظه سخت رايانه‌هاي شخصي هستند.

اين ابزار رايانه‌اي كه مي‌توان آن را به طور رايگان از سايت گوگل پياده كرد، به كاربر اجازه مي‌دهد اي‌ميل‌هاي موجود در «مايكروسافت اوت لوك» و «اوت لوك اكسپرس» و هم‌چنين فايل‌هاي موجود در «مايكروسافت ورد»، «اكسل» و «پاور پوينت» را جستجو كند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




گوگل گفت اين نرم‌افزار به كمك موتور جستجوگر اينترنتي اين شركت كار مي‌كند.

كاربر پس از پياده كردن «گوگل دسكتاپ» وقتي وارد سايت گوگل شد، مي‌تواند همزمان شبكه جهاني و رايانه شخصي خود را جستجو كند.

ماريسا مير، مدير گوگل در بخش محصولات مصرفي در اينترنت گفت: «ما اين را حافظه تصويري رايانه مي‌دانيم.»

وي افزود: اين برنامه كاملا جامع است. گوگل براي رفع نگراني‌ها در زمينه‌ي تجاوز به حريم خصوصي افراد، تاكيد كرد كه اين شركت به هنگام جستجو نمي‌تواند وارد حافظه سخت رايانه كاربري كه سرگرم جستجو است، شود.

يك سخنگوي گوگل گفت: «اين برنامه حريم خصوصي افراد را كاملا حفظ مي‌كند. وقتي رايانه شخصي كاربر جستجو مي‌شود، گوگل نمي‌داند چه اتفاقي مي افتد.





















Copyright: gooya.com 2016