چهارشنبه 18 آبان 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هفتادمين سالگرد ضبط كتاب هاي گويا، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

در طول تاريخ تحولات فناوري نابينايان همواره با محدوديت‌‏هاي اساسي روبرو بوده‌‏اند كه باعث شد سازمان‌‏ها و شركت‌‏ها درصدد راهكارهاي مناسب بر آيند.
به گزارش ايلنا ، مركز خدمات كتاب‌‏هاي صوتي بريتانيا كه تا به حال بيش از 75 ميليون كتاب گوياي مخصوص نابينايان در دهه 1920 و مدت ها قبل از آن كه صنعت موسيقي شكل بگيرد ضبط كتاب‌‏ها و مطالب آموزشي به صورت محتواي صوتي را آغاز كرد.
در حال حاضر ، ساليانه 2 ميليون كتاب گويا عمدتا بر روي CD منتشر مي‌‏شود.
سرويس كتاب گويا ، ريشه در جنگ جهاني اول دارد ، بسياري از سربازاني كه از اين جنگ برگشتند بينايي خود را از دست داده بودند و يادگيري خط بريل نيز براي آنها كاري دشوار بود.
اوايل دهه 1920 موسسه ملي نابينايان بريتانيا آزمايش فورمت‌‏هاي مختلف توليدكتاب‌‏هاي گويا را آغاز كرد.
تا سال 1926 اين موسسه موفق شد كتاب‌‏هايي را به صورت آزمايشي براي پخش بر روي گرامافون ضبط كرد ، اما تا اواسط دهه 1930 سرويس كتاب گويا رسما راه اندازي نشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در هفتم نوامبر 1935 ، نابينايان و ديگر افراد داراي اختلال بينايي شاهد عرضه دو اثر ادبي از دو نويسنده بزرگ آگاتاكريستي و ژوزف كنراد بودند.
كتاب‌‏هاي اوليه بروي ديسك‌‏هاي 12 اينچي كه با سرعت 24 دور بر دقيقه پخش مي‌‏شد عرضه شد ؛ اما به لطف دستاوردهاي فناوري تهيه كتاب‌‏هاي صوتي براي نابينايان روز به روز تسهيل شد ، به طوري كه امروز بسياري از نرم افزارها و سيستم‌‏هاي رايانه‌‏اي كليدي نيز منطبق با شرايط معلولان بصري طراحي مي‌‏شوند.





















Copyright: gooya.com 2016