شنبه 28 آبان 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با يك تعهد قطعي براي كاهش شكاف اطلاعاتي؛ فاز دوم اجلاس جهاني جامعه‌ اطلاعاتي درتونس به كارش پايان داد، ايسنا

- جامعه‌ي مدني نتيجه‌ي اجلاس را با تمام وجود نپذيرفت

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي

پس از سه روز نشست، بحث و تبادل نظر و تبادل اطلاعات، دومين فاز اجلاس جهاني جامعه‌ي اطلاعاتي در تونس با يك تعهد قطعي نسبت به كاهش شكاف اطلاعاتي ميان ملت‌ها عصر روز گذشته به كارش پايان داد.

به گزارش سرويس جامعه‌ي اطلاعاتي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين اجلاس در حالي به پايان رسيد كه شركت كنندگان در اين اجلاس نتوانستند به درستي تكليف «حاكميت اينترنت» كه از موضوع‌هاي اساسي اين اجلاس بود را مشخص كنند.

از آنجايي كه بحث حاكميت اينترنت در اين اجلاس به جايي نرسيد، قرار بر اين شد كه رييس سازمان ملل در گزارشي كه آن را در آينده ارايه خواهد داد، نحوه‌ي ادامه‌ي بحث حاكميت اينترنت را مشخص كند؛ در خصوص اين بحث، اين نكته نيز گفتني است كه پيشنهاد نحوه‌ي پيگيري موضوع راهبري اينترنت از سوي ايران ارايه شده و به تصويب رسيد.

بنا بر اين گزارش در اين نمايشگاه، 66 کشور حضور داشتند که در قالب 319 غرفه و در پنج بخش اول راهکارهاي الکترونيکي، دسترسي فرهنگي، توسعه‌ي مشارکت، پژوهش و نوآوري و غرفه‌هاي ساماندهي شده بودند.

تيم ايران نيز با بيش از80 تن از نهاد‌هاي دولتي، فرهنگي، بخش خصوصي، جامعه‌ي مدني و بخش رسانه‌يي و با سرپرستي وزير ارتباطات و دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني در اين اجلاس تونس حضور داشت كه از اين تيم دكتر معصوم فرديس «رييس سازمان تنظيم مقررات»، دكتر «جلالي» و دكتر «تابش» در نشست‌ها و كارگاه‌هاي جانبي اجلاس شركت كردند و دكتر «محسنيان راد» نيز مقاله‌ي خود با عنوان «بازارچه‌ي پيام» را در اجلاس ارايه كرد.

همچنين وزير ارتباطات علاوه بر سخنراني‌اش در روز سوم اجلاس، در كناراجلاس، با وزرا و مقامات بلند‌پايه‌ي كشور‌ها و نهاد‌هاي بين‌المللي مختلف ديدار و گفت‌و‌گو كرد.

به گزارش ايسنا، در اين نشست بيش از 10 هزار نفر از رهبران جهان، جوامع مدني، بخش خصوصي؛ دبيركل سازمان ملل و 200 شركت بين‌المللي شركت كرده بودند و در روز سوم اجلاس نيز شمار شركت كنندگان از مرز 18 هزار نفر گذشت.

بنا بر اين گزارش، در ابتدا‌ي اجلاس جهاني جامعه‌ي اطلاعاتي، براي افزايش آگاهي نسبت به شكاف ميان داشتن و نداشتن‌ها و نيز افزايش هزينه براي اجراي پروژه‌ها به منظور مرتبط كردن دولت‌هاي سراسر جهان به ويژه آفريقا، آسيا و آمريكاي جنوبي، طرح ريزي شد اما در عوض با موضوعاتي چون كنترل دامنه‌هاي اينترنتي و مسائل فني كه به مردم اجازه دهد از پاكستان تا پرو از سايت‌هاي شبكه استفاده كرده و به اطلاعات ، اخبار وكالاهاي مصرفي دسترسي پيدا كنند ، تحت الشعاع قرار گرفت .

«يوشيواوتسومي»‌، دبيركل اتحاديه‌ي بين المللي، مخابرات در اين اجلاس تاكيد كرد كه دولت‌ها ، بخش صنايع خصوصي و ديگران بايد از توافق نامه‌هايي كه در اين هفته و طي اجلاس منعقد شده ، پيروي كنند.

وي خاطر نشان كرد: ما همه‌ي مسائل را حل نكرديم اما اصل اين است كه تمام دولت‌ها نقش مساوي در اين مسووليت دارند؛ فناوري ارتباطات اينترنتي فرصتي براي توسعه است اما در عين حال ما با خطر شكاف اطلاعاتي نيز مواجه هستيم .

گفتني است، اجلاس جهاني جامعه‌ي اطلاعاتي شب گذشته با ادعاهايي از موفقيت از سوي سازمان ملل ، دولت‌ها و بخش خصوصي پايان يافت و جامعه‌ي مدني نتيجه‌ي اين اجلاس را با تمام وجود نپذيرفت .

مدير اجرايي انجمن گروه جامعه‌ي مدني براي ارتباطات پيشرفته در اين باره خاطر نشان كرد: موفقيت يا شكست براي توصيف كردن اين اجلاس بيش از اندازه غريب است از اين رو بهتر است بگوييم كه اين اجلاس، اجلاس با ارزشي بود اما تاثير آن در آينده مشخص مي‌شود .

روزنامه‌ي خلق چاپ چين نيز دراين باره نوشت: «اين اجلاس با توافق به سر حاكميت اينترنت و افزايش بهره وري تمام مردم از فناوري اطلاعات نتيجه گيري شد».

در پي مجموعه‌اي از نشست‌ها ،‌ هيات‌هاي نمايندگي ميهمان از بيش از 170 كشور دستور كار تونس را براي جامعه‌ي اطلاعاتي و پيمان تونس را در روز نهايي اجلاس پذيرفتند .




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دبيركل اتحاديه بين المللي مخابرات در گفت وگو با خبرنگاران در پايان اجلاس اظهار داشت: مهم ترين مساله در اجلاس تونس افزايش آگاهي نسبت به فناوري اطلاعات و ارتباطي است .

درخصوص حاكميت و كنترل اينترنتي كه آمريكا خواستار كنترل تك قطبي اينترنت و ساير كشورها خواستار تقسيم شدن‌ اين مسووليت هستند‌، پس از 11 ساعت مذاكرات ، مذاكره كنندگان در خصوص دستور كار توافق كردند كه طبق آن مديريت بين المللي اينترنت بايد چند جانبه و شفاف باشد و در عين حال از كوفي عنان -دبير كل سازمان ملل- خواسته شد تا گروه جديدي را با عنوان " گردهمايي حاكميت اينترنتي " اوايل سال اينده آيجاد كند تا ادامه‌ي مذاكرات در خصوص مسائل اينترنتي اين برنام امكان پذير شود .

اين گردهمايي كه در بهار سال 2006 دريونان تشكيل مي‌شود با حضور دولت‌ها، سهامداران و جامعه‌ي مدني براي مذاكرات بيشتر در خصوص حاكميت اينترنت، هرزنامه‌ها، تخلفات شبكه‌يي و ساير مسائل مربوط به شبكه برگزار خواهد شد .

طبق دستور كار تونس تمام دولت‌ها بايد نقش مساوي و مسووليت مساوي براي حاكميت بين المللي اينترنت و براي اطمينان از ثبات ، امنيت و تداوم اينترنت داشته باشند .

بعلاوه در خصوص توجه به مساله‌ي شكاف ديجيتالي ، پيمان تونس بر اهميت برداشتن موانع براي كاهش شكاف ديجيتال ميان كشور به ويژه در كشورهايي در حال توسعه تاكيد كرده است .

در اين اجلاس طرح تشكيل «صندوق داوطلبي اتحاد ديجيتال» به عنوان يك مكانيزم مالي براي تبديل كردن شكاف‌هاي ديجيتالي به فرصت‌ها ديجيتالي براي جهان در حال توسعه مورد استقبال قرار گرفت .





















Copyright: gooya.com 2016