چهارشنبه 2 آذر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون وزيرارتباطات: ميزباني سايت‌ها در داخل كشور، به نفع كشور و يك الزام است، ايسنا

امكان هاستينگ سايت‌ها در داخل كشور وجود دارد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي - ارتباطات

معاون فناوري اطلاعات وزارتICT گفت: متقاضيان ميزباني سايت‌ها مي‌گويند هنوز جاي قابل اطميناني براي هاست كردن در داخل كشور وجود ندارد و متخصصان خدمات ميزباني هم اظهار مي‌كنند‌، هنوز به حد كافي مشتري نداريم تا مراكز داده را بر اساس استاندارد ‌هاي لازم ايجاد كنيم بنابراين اين دو مساله، لازم و ملزوم يكديگرند.

مهندس«عبدالمجيد رياضي» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)‌، در مورد مسدود شدن چند هزار سايت ايراني و اسلامي‌ از سوي سرويس دهندگان خارجي و لزوم دستيابي به استقلال اينترنتي اظهار داشت: سرويس دهندگان خارجي در حالي براي‌ هاست كردن سايت‌ها از ما پول مي‌گيرند كه اگر در شرايطي منافع خود را در خطر ببينند، نسبت به انجام چنين اعمالي اقدام مي‌كنند.

رياضي با اشاره به صحبت‌هاي وزير ارتباطات در اجلاس تونس مبني بر اين كه بحث‌هاي حقوقي در مواردي كه رقابت‌هاي سخت سياسي، اقتصادي پيش آيد، از بين مي‌رود، تصريح كرد: در حال حاضر در دنيا رقابت فرهنگي وجود دارد و از آنجا كه فرهنگ اصيل اسلامي‌ با فرهنگ مورد نظر غرب همخواني ندارد و در صورت ادامه يافتن اين رقابت، قطعا فرهنگ اصيل اسلامي ‌تفوق خواهد يافت، بنابراين آن‌ها نگران بوده و نسبت به مسدود كردن سايت‌ها اقدام مي‌كنند.

معاون فناوري اطلاعات وزارت ICT تصريح كرد: بحث سانسور، در مسائل اقتصادي نيز به همين شكل است به طوري كه تنها سايت‌هاي اسلامي‌ و فرهنگي بسته نشده و سايت‌هاي تجاري و اقتصادي هم خيلي راحت مسدود شده‌اند.

رياضي خاطر نشان كرد: اين بحث در حاكميت اينترنت هم به همين صورت است، تمام هستي كشورها در مسائل مختلف بروي شبكه‌ي جهاني قرار مي‌گيرد، در حالي كه حاكميت آن در دست يك كشور متمركز شده است.

وي يادآور شد: در وهله‌ي اول راه گريز از اين مساله، ايجاد ديتا سنتر يا مراكز داده‌ي داخلي است.

معاون فناوري اطلاعات وزارت ICT ادامه داد: اطلاعاتي كه از كشور خارج مي‌شود، بسيار ذي قيمت است، به طوري كه شايد كشورها براي به دست آوردن چنين مجموعه‌ي از اطلاعات بايد سال‌ها تلاش مي‌كردند‌.

وي افزود: شايد اطلاعات مذكور، محرمانه نباشند، اما حجم عظيمي‌ از اطلاعات به روز و دقيق، امكان سوء استفاده خواهد داشت و در نتيجه از نظر امنيتي همچنين از بعد اقتصادي هزينه‌هاي زيادي در بر دارد.

رياضي افزود: قرار داشتن ميزباني سايت‌ها در خارج از كشور، شايد از خدمات با كيفيت بالا و قيمت ارزان‌تر برخوردار باشد اما براي دسترسي به اطلاعات داخل كشور خود، بايد هزينه‌هاي زيادي در جهت برقراري ارتباطات با آن‌ها صرف كنيم.

وي ادامه داد: در راستاي ايجاد و راه‌اندازي مراكز داده در داخل كشور، بخش خصوصي را ترغيب كرده‌ايم. براي اطمينان در ايجاد اين مراكز بايد استانداردها رعايت شود، بنابراين در كنار ارائه‌ي مجوز، حمايت‌هايي براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در نظر گرفته شده است.

معاون فناوري اطلاعات وزارت ICT در ادامه در مورد اين كه چرا از ميزباني سايت‌ها توسط سرويس دهندگان داخلي استقبال كمتري مي‌شود، گفت: دلايل استفاده كنندگان از خدمات سرويس دهندگان خارجي، قابل ملاحظه است.اما با در كنار هم گذاشتن مزيت‌ها و معايت اين كار، نسبت به ميزباني داخل كشور قانع خواهيم شد.

وي در تشريح مزيت‌ها و معايت استفاده از سرويس دهندگان خارجي گفت: ارزان بودن قيمت، يكي از مزيت‌هاي مذكور به شمار مي‌رود، همچنين در اين سرويس دهندگان، پهناي باند زيادي به سرورها تخصيص داده شده و بنابراين دسترسي به آن‌ها راحت است.

معاون فناوري اطلاعات وزارت ICT با بيان اين كه بالا بودن امنيت سايت‌ها در مقابل هكرها، از ديگر مزيت‌ها به شمار مي‌رود، افزود: سرويس دهندگان خارجي، از انواع نرم‌افزارهاي كاربردي بروي سرورهاي خود استفاده مي‌كند كه دسترسي آسان به اطلاعات سايت‌ها به راحتي انجام شدني نيست.

رياضي تصريح كرد: اما با نگاه عميق‌تر مي‌توان دريافت كه ميزباني سايت‌ها در داخل در مقياس ملي به نفع كشور خواهد بود، زيرا سرويس دهندگان خارجي علي‌رغم آن كه اطمينان مي‌دادند كه هكرها امكان دسترسي به سايت‌ها را نخواهند داشت، اما خود در يك چشم بر هم زدن نسبت به مسدود كردن سايت‌ها اقدام كردند.

وي يادآور شد: مسدود كردن سايت‌ها بدون اطلاع و دادن فرصت به صاحبان اطلاعات براي كپي كردن از اطلاعات عملي غيراخلاقي است و نشان مي‌دهد امنيتي در اين زمينه وجود ندارد و بعضا ضرر غيرقابل جبراني وارد خواهد

كرد.

وي ادامه داد: بنابراين امنيت زماني مفهوم خواهد داشت كه اطمينان وجود داشته باشد.

معاون فناوري اطلاعات وزارت ICT خاطر نشان كرد: هر چند هزينه‌ي ميزباني سرويس دهندگان خارجي ارزان تر است اما در مقايسه با هزينه‌ي دسترسي به سايت‌ها هزينه‌ي زيادي به طور غيرمستقيم براي پهناي باند اينترنت پرداخت مي‌شود.

وي تصريح كرد: با ‌هاست كردن سايت‌ها در داخل كشور و ايجاد مراكز داده و بالا بردن تخصص و تكنولوژي‌ها، زمينه‌ي ايجاد اشتغال را فراهم مي‌كنيم، در حالي كه اين امر نيز در حال حاضر به خارجي‌ها مي‌رسد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




رياضي خاطر نشان كرد: به نظر مي‌رسد موضوع ميزباني داخلي براي كشور يك الزام است اما وقتي از متقاضيان ميزباني اين سوال پرسيده مي‌شود كه چرا نسبت به انتقال سايت‌ها بر داخل كشور اقدام نمي‌كنند‌، اين نكته مطرح مي‌شود كه هنوز جاي قابل اطميناني وجود ندارد، همچنين متخصصان خدمات ميزباني در داخل كشور هم مي‌گويند‌، هنوز به حد كافي مشتري نداريم تا مراكز داده را بر اساس استاندارد ‌هاي لازم ايجاد كنيم.

وي ادامه داد: اين دو مساله، لازم و ملزوم يكديگرند، ما هم بايد براي رساندن دو طرف و شكل گيري اين بحث در داخل عمل كنيم كه در اين جهت، همانطور كه گفته شد، از متخصصان IDC حمايت مي‌كنيم.

وي با اشاره به فعاليت شارع دو به عنوان يك سرويس دهنده‌ي داخلي و دولتي گفت: اين سرويس دهنده مي‌تواند به عنوان يك كاتاليزور، بهترين ميزباني را براي سايت‌ها‌ي داخلي فراهم كند .

معاون فناوري اطلاعات وزارت ICT تصريح كرد: صاحبان سايت‌ها در كشور به ويژه دستگاه‌هاي دولتي، بنابر دلايل ذكر شده و با در نظر گرفتن، تبعات آن در آينده، بايد عزم خود را جزم كنند و با جسارت و شجاعت سايت‌ها را به داخل كشور بياورند، چنانچه اين كار براي بخش خصوصي مقرون به صرفه نبود، مي‌توان با امكانات وزارت ارتباطات ميزباني را انجام و به محض فراهم شدن، بستر لازم آن را به بخش خصوصي سوق داد.

رياضي در ادامه به ويژگي‌هاي شارع دو اشاره كرد و افزود: شارع دو پهناي باند 100 مگابيت بر ثانيه دارد كه قابل افزايش است، همچين از نظر فضاي ميزباني حدود 50 گيگ فضا را دارا است.

معاون فناوري اطلاعات وزارت ICT خاطر نشان كرد: پهناي باندي كه ما از خارج دريافت مي‌كنيم، به صورت متقارن و ارسال و دريافت است اما ما از پهناي باند ارسال آن خيلي كم استفاده مي‌كنيم و از طرف ديگر اطلاعات دريافتي ما بسيار بالاست و علي‌رغم آن كه ما هزينه‌ي ارسال را نيز پرداخت مي‌كنيم، اما بخش عمده‌ي از بخش ارسال خالي مي‌ماند.

وي تصريح كرد: چنانچه مراكز داده در داخل كشور ايجاد شود با اتصال متقاضيان به اين مركز، اين موضوع برعكس مي‌شود و با ازدياد اطلاعات ارسالي ما، از پهناي باند ارسالي هم بدون پرداخت هزينه‌هاي اضافي استفاده خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016