شنبه 24 دی 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سال ‪ ،۲۰۰۵‬سال رشد انفجارگونه كاربردي شدن فناوري دوربين‌هاي ديجيتال، بهار اميري، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۲۴‬

يك آگهي تبليغاتي مي‌گويد: "دوربين شما تلفن هم دارد؟"، اين سوال كليدي‌ترين نشانه، از پيشرفت دوربين‌هاي ديجيتال از يك سو، و روي آوردن مردم به آنها از سوي ديگر، در سال ميلادي گذشته است.

دوربين‌هاي ديجيتال "معجزه تكنولوژي" در دهه گذشته نام گرفته اند، اما آنچه آنها را روز به روز محبوب تر مي‌سازد، ويژگي هزينه پايين عكسبرداري با آنها، و قابليتهاي گسترده براي ضبط تصاوير تهيه شده توسط اين دوربين‌ها در رايانه‌هاي شخصي، تلفن‌هاي همراه، و حتي كارت خود دوربين است كه باعث شده، لحظه به لحظه اين دوربين‌ها از بازار بزرگتري در بين مردم عادي برخوردار شوند.

آنچه در سال گذشته رخ داد رواج دوربين‌هاي ديجيتالي، و تلفن‌هاي همراه داراي دوربين درسطحي بسيار گسترده در جهان بود، چرا كه اين گونه دوربين‌ها آزادي عمل بسياري به مصرف‌كنندگان داده به طوريكه اين فناوري در كنار دانش استفاده از رايانه و اينترنت، به اين بازار جديد قدرت بيشتري بخشيده است.

فناوري جديد ثبت تصاوير نه تنها براي هميشه نحوه ديدن، گرفتن و نگهداري از تصاوير را تغيير داده، بلكه اين فناوري به استفاده‌كنندگان قدرت مطابقت سريع و خلاقيت بيشتر داده است.

ديدن نتيجه كار پيش از گرفتن خروجي نهايي، كنترل و تصحيح، ارسال چند رسانه‌اي بدون وقفه و امكان تغيير تصاوير ذخيره شده، همگي سبب استفاده روز افزون از اين محصولات شده است.

اما اين تمامي ماجرا نيست. فراگيري استفاده از دوربين ديجيتال در ميان مردم عادي شايد كليدي‌ترين حادثه درباره اين فناوري در دنيا باشد اما وقايع ديگري نيز كه حاصل از اين فناوري است در سال ميلادي گذشته براي اهل فن رخ داد ، و دوربين‌هاي ديجيتال امكانات جديدي را در اختيار اين گروه قرار دادند.

دندانپزشكي ديجيتالي
....................

هنوز از ابتداي سال ميلادي ‪ ۲۰۰۵‬چند روزي سپري نشده بود كه محققين خبر دادند كه از اين پس با بهره‌گيري از رايانه مي‌توان در مدت ‪ ۳۰‬دقيقه دندان بيمار را ترميم، روكش و يا نيمه تاج را برروي دندان تراش خورده مستقر كرد.

اين امر از طريق سيستم كامپيوتري ممكن مي‌شود كه از يك دوربين بسيار كوچك تشكيل شده كه با سرعت زياد در هر ثانيه، چندين تصوير ديجيتال از دندان مورد نظر تهيه مي‌كند.

دوربين مزبور با يك دستگاه كامپيوتر در ارتباط است كه بر روي صفحه آن مي‌توان روكش مورد نظر كه بايستي بر تاج دندان تراشيده شده جاي گيرد را، فرم مي‌دهد.

سپس كامپيوتر اطلاعات و ارقام لازم را به يك دستگاه فرز منتقل مي‌سازد و به اين ترتيب روكش دلخواه از يك بلوك از جنس سراميك يا چيني، تراشيده مي‌شود.

از اين طريق طي مدت ‪ ۳۰‬دقيقه، دكتر دندانپزشك يك پركردگي مناسب، يك روكش كامل يا نيمه تاج را برروي دندان تراش خورده بيمار مستقر مي‌سازد.

دوربين چشمي و عكاسي ديجيتال
.............................

اوايل بهار، همزمان با فصل غوغاي پرندگان در طبيعت، نوعي دوربين چشمي به بازار عرضه شد كه داراي دوربين عكاسي ديجيتال بود و علاقه مندان به عكاسي از پرندگان را راضي مي‌ساخت.

چرا كه با اين دوربين هم مي‌توانستند پرندگان را ببينند و هم از همان راه دور، از آنها عكس ديجيتالي بگيرند.

اما در واقع اين دوربين براي تماشاچيان ورزش، و كساني كه به كنسرتهاي موسيقي مي‌روند هم كارگشاست و اين امكان را فراهم مي‌سازد كه علاقه مندان به رويت صحنه‌هايي كه ديدنشان به دوربين چشمي نياز دارد در آن واحد ، ديده‌هاي خود را با ديگران به اشتراك بگذارند، و آنها را به يادگار نگه دارند.

انقلابي در صنعت دوربين‌هاي ديجيتالي
....................................

عكس‌هاي گرفته شده توسط دوربين‌هاي جديد در نگاه اول هيچ تفاوتي با عكسهاي معمولي ندارند اما با نگاه دقيق تر به عكس‌ها متوجه وضوح بالاي آنها خواهيد شد.

به گفته ‪ Tom Watson‬يكي از سازنده‌هاي اين دوربين‌هاي ماهواره‌اي، دوربين عكس‌هاي خود را با دقت ‪ ۱۴۴‬پيكسل توليد مي‌كند كه اگر آن را با دوربين‌هاي معمولي مقايسه كنيد اين عكس‌ها حدود ‪ ۱۰۰‬برابر بيشتر داده در خود دارند.

اين دوربين كه در درون يك خود رو قرار دارد، بر روي يك پايه سه ضلعي مقاوم در برابر باد نصب مي‌شود، و يك ‪ Laptop‬و يك هارد ديسك ‪ ۸۰b‬به آن متصل شده اند.

فرايند عكس گرفتن توسط اين دوربين، از فشردن دكمه شاتر در دوربين‌هاي معمولي بسيار متفاوت است.

عكس گرفتن توسط اين دوربين حدود چند دقيقه وقت مي‌گيرد و رنگهاي قرمز، سبز و آبي همانند دوربين‌هاي جاسوسي ماهواره‌اي، بصورت جداگانه ضبط مي‌شود.

استفاده ازفناوري نانو در وسايل الكترونيك همانند ام پي ‪ ۳‬و دوربين ديجيتال
.................................................................

محققان يك موسسه هلندي نشان داده‌اند كه مي‌توان با استفاده از ميليارد ها سوئيچ الكترونيكي در مقياس نانو با هزينه و انرژي به مراتب كمتر از آنچه كه در حال حاضر صرف مي‌شود، موسيقي و تصاوير را در ضبط صوتهاي جديد نظير ام پي ‪۳‬و آي پاد، و دوربينهاي ديجيتالي جاي داد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حافظه‌هاي جديد كه نانو-مچ ‪Nanomech(‬توري نانو) نامگذاري شده به وسيله شركت كاونديش كينتيكس ‪ Cavendish Kinetics‬در هلند تكميل شده است.

هر يك از سوئيچهاي اين حافظه‌هاي جديد چند ميكرون طول و كمتر از يك ميكرون عرض دارند و چند صد برابر از يك تار موي آدمي كوچكترند، هر سوئيچ مي‌تواند به منزله يك صفر يا يك ديجيتالي عمل كند.

حافظه‌هاي كامپيوترهاي كنوني معمولا داده‌ها را به صورت الكتريكي يا مغناطيسي ضبط مي‌كنند.

حافظه جديد با صرف تواني حدود ‪ ۱۰۰‬برابر كمتر و با سرعتي حدود هزار برابر بيشتر، كار ضبط داده‌ها و ارايه آنها را انجام مي‌دهد و به مراتب از حافظه‌هاي كنوني در برابر تغييرات دما و تاثير پرتوها مقاوم‌تر است.

با عرضه يك ولتاژ الكتريكي بسيار كوچك به هر سوئيچ، زبانه اين سوئيچ خم مي‌شود و با زبانه ديگري كه همراه آن است اتصال برقرار مي‌كند.

به علت ابعاد كوچك اين زبانه‌ها، همينكه اتصال ميان اين دو فلز برقرار شد، نيروهاي بين مولكولي دو زبانه را در همين حالت، حتي پس از قطع ولتاژ، نگاه مي‌دارند.

براي بازگرداندن زبانه‌ها به حالت اول كافي است اين بار به زبانه دوم ولتاژ كوچكي اعمال شود، حالت هر يك از سوئيچها با كمك الكترودها قابل تشخيص است.

قرار است نخستين نمونه‌هاي اين حافظه‌هاي پرظرفيت در سال جاري ميلادي (‪ (۲۰۰۶‬به بازار عرضه شود.





















Copyright: gooya.com 2016