جمعه 7 بهمن 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كشف كوچكترين سياره مشابه زمين در خارج از منظومه شمسي، ايرنا

تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۰۶‬

يك گروه بين‌المللي از اخترشناسان موفق به كشف كوچكترين سياره مشابه زمين در خارج از منظومه شمسي شده‌اند.

به گزارش روز پنجشنبه پايگاه اينترنتي "بي بي‌سي نيوز" ، جرم اين سياره پنج برابر جرم زمين است و در فاصله ‪ ۲۵‬هزار سال نوري از زمين در كهكشان راه شيري قرار دارد و به دور يك ستاره كوتوله سرخ رنگ در گردش است.

به نوشته نشريه "نيچر" محققان با كمك "مايكرولنزينگ" كه قادر به رديابي سيارات دوردست با جرمي مشابه زمين است اين سياره را كشف كردند.

به علت دماي بسيار پايين احتمال وجود حيات بر روي سطح اين سياره بعيد به نظر مي‌رسد.

اين سياره كه ‪ ۱۰‬سال طول مي‌كشد به دور ستاره مركزي خود بگردد، "-‪ "390Lb OGLE-2005-BLG‬نامگذاري شده است.

اين سياره همچون زمين هسته‌اي از جنس سنگ و احتمالا جوي نازك دارد، اما مدار وسيع آن و سرد بودن ستاره مادر نشانگر سرماي شديد آن است.

پيش بيني مي‌شود دماي سطح اين سياره ‪ ۲۲۰‬درصد سانتيگراد زير صفر باشد و احتمالا سطح آن احتمالا پوشيده از مايعات منجمد است. بنابراين ممكن است بيشتر به نمونه عظيم پلوتو شباهت داشته باشد.

"مايكل بد" استاد دانشگاه جان مورز در ليورپول و از پژوهشگران طرح "روبونت" (‪ (RoboNet‬كه در اين تحقيق مشاركت داشته است اين كشف را بااهميت خواند و گفت اين سياره بيش از هر سياره ديگري كه تاكنون يافت شده هم از نظر جرم و هم از نظر فاصله با ستاره مادر به زمين شباهت دارد.

"بيشتر سيارات ديگري كه تاكنون كشف شده‌اند جرم شان بيشتر از زمين بوده است يا دماي آنها بالاتر بوده است.

تكنيك "مايكرولنزينگ" (‪ (Microlensing‬كه از آن براي يافتن اين سياره استفاده شده است ابتدا در سال ‪ ۱۹۱۲‬توسط آلبرت اينشتين پيش بيني شده بود.

استفاده از اين شيوه هنگامي ميسر است كه يك جرم عظيم در فضا، مانند يك ستاره، از برابر يك ستاره دوردست تر بگذرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هنگام عبور، جاذبه شي نزديكتر نور ساطع شده از ستاره دورافتاده تر را خم مي‌كند و بطور موقت درخشان تر جلوه مي‌دهد. اين وضع معمولا يك ماه دوام مي‌آورد.

اگر ستاره واقع در پيش زمينه داراي سياره‌اي در حول خود باشد، نور ستاره دورافتاده تر را حتي بيشتر منحرف مي‌كند و باعث مي‌شود حتي درخشانتر به نظر آيد.

اما مدت زمان آن بسيار كوتاهتر خواهد بود و ستاره شناسان براي رديابي آن تنها چند ساعت يا چند روز فرصت خواهند داشت.

دكتر مارتين دومينيك، از دانشگاه سن اندروز از سرپرستان برنامه همكاري‌هاي "پلانت" (‪ ,(PLANET‬يكي از شبكه‌هاي مايكرولنزينگ كه براي كشف اين سياره به كار گرفته شده است، مي‌گويد: "ما اول شاهد بوديم كه روند معمول افزايش درخشش در روز ‪ ۳۱‬ژوئيه ‪ ۲۰۰۵‬به اوج رسيد. با اين حال روز ‪۱۰‬ اوت، يك جرقه كوچك رويت شد كه نصف روز ادامه داشت."
"با ثبت اين پديده غيرعادي با دو تلسكوپ موجود در شبكه خود و با نظارت دقيق، محققان دريافتند يك سياره با جرم كم به دور ستاره مي‌گردد." اين كشف حاصل تلاش مشترك سه گروه پلانت/ روبونت، اوگل و موا (/‪PLANET‬ ‪ RoboNet‬و ‪ OGLE‬و ‪ (MOA‬با حضور پژوهشگراني از ‪ ۱۲‬كشور است.

تاكنون حدود ‪ ۱۶۰‬سياره در خارج از منظومه شمسي پيرامون ساير ستارگان كشف شده است، اما فقط سه سياره با كمك شيوه "مايكرولنزينگ" پيدا شده‌اند.

شبيه‌سازي هاي تازه از نحوه تشكيل سيارات حاكي است كه اجرام شبيه به زمين بايد در جهان فراوان باشند. دانشمندان مي‌كوشند با استفاده از اين شيوه كرات تازه‌اي بيابند.





















Copyright: gooya.com 2016