یکشنبه 23 بهمن 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی از شکستن حريم شخصی توسط گوگل، بی بی سی فارسی

يک گروه مدافع حقوق ديجيتال به کاربران برای استفاده از نرم افزار جستجوگر حافظه سخت متعلق به شرکت گوگل اخطار داده است. اين نرم افزار امکان جستجوی فايل ها را در رايانه های کاربران فراهم می کند.

"بنياد مرزهای الکترونيک" می گويد تازه ترين نسخه اين نرم افزار حريم شخصی کاربران را به مخاطره می اندازد.

مشکل اينجاست که يکی از امکانات اين جستجوگر به گوگل امکان می دهد تا اطلاعات شخصی افراد را به مدت ۳۰ روز در رايانه خود نگهداری کند.

گوگل می گويد قصد دارد با رمزگذاری اين اطلاعات دسترسی به اطلاعات کاربران را محدود کند.

تجسس دولت

نسخه جديد نرم افزار "جستجوگر حافظه سخت" زمانی عرضه می شود که گوگل با دادگستری ايالات متحده آمريکا بر سر ارائه اطلاعاتی در زمينه سايت های مورد مراجعه کاربرانش، درگير است.

برخی از رقبای گوگل پيش از اين اطلاعاتی از عادات مردم هنگام جستجو در اينترنت را به مقامات قضايی داده اند.

اين پرونده توجهات زيادی را از حيث نگهداری اطلاعات شخصی، به خود جلب کرده است.

کوين بانکستون از وکلای "بنياد مرزهای الکترونيک" می گويد: "با توجه به نگرانی جدی از تجسس دولت در بايگانی های گوگل، عجيب است که گوگل انتظار دارد کاربران اعتماد کنند و محتويات رايانه شان را در اختيار گوگل قرار دهند".

"اگر شما نرم افزار جستجوگر حافظه سخت گوگل را با دقت تنظيم نکنيد، که خيلی ها نمی کنند، رونوشتی از فرم مالياتی، نامه های عاشقانه، سوابق تجاری، مدارک مالی و بهداشتی و هر آنچه بصورت متن در رايانه شما موجود است را در اختيار گوگل گذاشته ايد."

"بعد از آن، دولت می تواند به جای نياز به حکم بازرسی خانه شما، مدارک شخصی تان را تنها با يک حکم قضايی از گوگل بگيرد."

'ابزار مفيد'

"بنياد مرزهای الکترونيک" مشخصا نگران امکانی در نسخه جديد نرم افزار گوگل است که به کاربران امکان می دهد چندين رايانه متعلق به خود را از طريق يکی از آنها جستجو کنند.

برای انجام اين کار گوگل مجبور است فايل های همه اين رايانه ها را بر روی دستگاه های خود حفظ کند.

اين امکان اختياری است و تنها برای برخی از انواع فايل های رايانه ای همچون فايل های برنامه نگارش متن مايکروسافت، اکسل، پاور پوينت يا فايل های پی دی اف در نظر گرفته شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




گوگل با ذکر اين نکته که اطلاعات را تنها ۳۰ روز نگهداری می کند و دسترسی به آنها بشدت محدود شده سعی کرده مدافعان حريم شخصی را راضی کند.

ماريسا ماير، معاون بخش محصولات جستجوگر گوگل می گويد: "ما فکر می کنيم اين ابزار بسيار سودمند است، اما طبيعتا شما بايد بخشی از حريم شخصی خود را به روی اين برنامه باز کنيد".

"برای بسياری از ما اين معامله ای با ارزش است."

کارشناسان، ساخت اين برنامه را چالشی با مايکروسافت در حوزه امور داخلی رايانه ها می دانند.

روشن نيست چه تعداد از برنامه جستجوگر حافظه گوگل سخت استفاده می کنند. تصور می شود بخش کوچکی از صدها ميليون کاربر روزانه سايت گوگل اين برنامه را نصب کرده باشند.

اين نرم افزار در کنار امکان جستجوی فايل های رايانه ای، اطلاعاتی نظير وضع آب و هوا و اخبار را نيز در اختيار کاربران قرار می دهد.

نسخه ۳ نرم افزار جستجوگر حافظه سخت گوگل تنها در سيستم های عامل ويندوز ۲۰۰۰ و ويندوز اکس پی قابل استفاده است.

- اين مطلب از سايت بی بی سی فارسی اخذ شده است که از اين اينجا قابل دسترسی است





















Copyright: gooya.com 2016