دوشنبه 29 آبان 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جيتکس، بزرگترين نمايشگاه تکنولوژی اطلاعات در خاورميانه، محمد حامد زينلی، بی بی سی

نمايشگاه جيتکس ۲۰۰۶(GITEX) ا ز روز شنبه ۱۸ نوامبر در دبی آغاز به کار کرد. تعداد زيادی از شرکتهای فعال در زمينه کامپيوتر، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از کشورهای مختلف در اين نمايشگاه شرکت کرده اند. اين نمايشگاه بزرگترين رويداد در زمينه تکنولوژی اطلاعات در خاورميانه است. انتظار می رود که بازديدکنندگان زيادی از کشورهای مختلف جهان برای ديدن آخرين دستاوردها از اين نمايشگاه بازديد کنند. امسال جيتکس به خاطر همزمانی با ماه رمضان، در روز ۱۸ نوامبر و کمی ديرتر از سال قبل آغاز به کار کرده که تا ۲۲ نوامبر به کار خود ادامه خواهد داد.

جيتکسی متفاوت

نمايشگاه جيتکس(GITEX)، سومين نمايشگاه ICT دنيا و بزرگترين نمايشگاه خاورميانه و شمال آفريقا است که با بيش از هزار شرکت کننده از سراسر جهان هر سال در شهر دبی برگزار می شود. جديدترين محصولات و نوآوريهای کامپيوتر، ارتباطات، نمايشگرهای پلاسما و ديجيتال و دولت الکترونيک در سالنهای مختلف جيتکس که بنابر گفته ها شامل غرفه هايی از ۶۱ کشورجهان است، به نمايش در می آيد.

به اعتقاد خيلی از بازديدکنندگان در بدو گشايش نمايشگاه، تغييرات کيفی در تنوع شرکتهای عرضه کننده محصولات و تغييرات محسوس در شيوه ارايه محصولات اتفاقی است که می شود آن را حس کرد. در کنار اين، شيوه های جديد در نمايش و ارايه محصولات هم که از غرفه ای به غرفه ديگر فرق دارد، تنوع ويژه ای به فضای نمايشگاه داده است.

براساس آمار منتشر شده توسط برگزارکنندگان جيتکس سال گذشته از تفکيک جغرافيای نمايشگاه، سهم حضورايران هفت درصد از کل بوده و ايران رتبه دوم را دارد. کشورهای شورای همکاری خليج فارس رتبه اول و شبه قاره هند و شمال آفريقا هر دو در رتبه سوم قرار دارند. ناگفته نماند که حضوربازديدکنندگان ايرانی چنان محسوس است که با وجود آمارهای مختلف، برخی از حاضران و رسانه ها تعداد آنها را به ۴۰ درصد هم تخمين می زنند.

جيتکس ايرانی

شرکتهای ايرانی مثل سالهای گذشته زير يک سقف با پرچم ايران جمع شده اند. غرفه ايران با حمايت ثنارای، يکی از شرکتهای وابسته به وزارت صنايع ايران برپا شده و شامل ۱۲ شرکت ايرانی است که در حوزه ICT در ايران فعاليت می کنند و برای يافتن بازارهای خارجی در نمايشگاه شرکت کرده اند. بيشتر اين شرکتها در سه يا چهار سال پياپی در جيتکس شرکت کرده اند و موفقيتهايی هم در جذب مشتريان خارجی داشته اند. در اين ميان می شود غرفه های مستقل را هم ديد.

ايمان بيک، روزنامه نگار در حوزه فناوری اطلاعات، درباره اين که برخی از شرکتها غرفه های مستقل خود را بر پا کرده اند می گويد: «بسياری از شرکتهای ايرانی خودشان را ايرانی معرفی نمی کنند، چون اينجا حساسيتهای زيادی وجود دارد و آنها با اين که شرکتشان اصالتاً ايرانی است، ايرانی بودن خود را افشا نمی کنند.» او علت اين حساسيتها را موضوع تحريم احتمالی و وضعيت ناپايدار ايران می داند و می افزايد که شرکتهای ايرانی در اين شرايط نمی توانند به فعاليت خود ادامه دهند و مشتريان خارجی خود را از دست می دهند.

شرکت کنندگان ايرانی توانسته اند برخی از مشتريان داخلی را هم در دبی پيدا کنند. نماينده يکی از شرکتهای توليد نمايشگرهای ديجيتال لمسی که به جز سال اول، هر سال در جيتکس شرکت کرده است، می گويد که خيلی از مديران رده بالای دولتی که معمولاً در نمايشگاههای داخلی شرکت نمی کنند، از جيتکس يا سبيت آلمان بازديد می کنند و از نزديک محصولاتمان را می بينند. با اين حال يکی ديگر از شرکت کنندگان ايرانی معتقد است که با تغيير دولت در ايران و روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد، تقريباً حضور مديران دولتی در نمايشگاههای خارجی کم رنگ شده. ايمان بيک هم می گويد که با تغيير دولت در ايران، از بسياری از سفرهای خارجی مديران دولتی جلوگيری شده و به دليل مشکلات ديگری که در ايران وجود دارد، رونق از کار شرکتهای کامپيوتری در ايران رفته است.

به هر حال ايرانيان شرکت کننده که با وجود مشکلات بسيار درايران به فعاليت مشغولند، حضور خود را در جيتکس مفيد می دانند و معتقدند که حضورشان در کنار شرکتهای بزرگ جهان اعتباری به فعاليتهای داخليشان می دهد. بنابه گفته آنها، مردم و مشتريان در ايران راحت تر به شرکتی که توان حضور چندساله را در جيتکس داشته اعتماد می کنند. يکی از مشکلات بازار کامپيوتر ايران، نرم افزارهايی است که به دليل تعطيلی شرکتهای توليد کننده، روی دست مردم مانده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





در حاشيه جيتکس

در ميان غرفه ها که قدمی بزنيد، خوب نگاه کنيد يا گوش تيز کنيد، از حضور چشمگير و شايد بی سابقه دختران و پسران ايرانی خبردار می شويد که به عنوان دستياران غرفه ها يا توزيع کنندگان تبليغات به اين طرف و آن طرف می روند و با بازديدکنندگان صحبت می کنند. بايد گفت که بيبشتر آنها دختران دانشجو يا ديپلم هستند که به عنوان درآمد جانبی يا يک فعاليت اجتماعی به جمع جيتکس پيوسته اند.

زهرا، دانشجوی IT، برای اولين بار است که در جيتکس شرکت می کند و در حال قدم زدن و پخش کيفهای تبليغاتی است. او با خوشحالی از کاری که می کند حرف می زند و از اين که ايرانيهايی را که زبان انگليسی نمی دانند راهنمايی می کند، راضی است . دخترايرانی ديگری که در غرفه بزرگ سونی، پشت دوربينهای عکاسی نشسته هم حضور در جيتکس را دوست دارد. او در جواب اين که آيا بازديدکنندگان می توانند حدس بزنند که او يک ايرانی است، می گويد که مردم بيشتر حدس می زنند که او يک دخترعرب است. پسر دانشجوی فعالی هم که بيرون سالن ايستاده و کنار آبنمای ورودی استراحت می کند، ۱۰ سال است که در دبی زندگی می کند و امسال در غرفه يکی از روزنامه های انگليسی زبان دبی مشغول است. بيشتر بچه هايی ايرانی که درباره کارشان حرف زدند ترجيح می دهند که برای شرکتهای بزرگی مثل مايکروسافت کار کنند که حقوق بيشتری برای اين کار پرداخت می کند.

محمد حامد زينلی
خبرنگار در دبی

























Copyright: gooya.com 2016