یکشنبه 12 آذر 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"ای ‌ام ‌دی" مدل های جديد پردازنده‌های قدرتمند خود را به بازار داد، ايرنا

تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۹/۱۲‬

شرکت "ای ام دی" در ادامه رقابت با "اينتل" مدلهای جديد پردازنده‌های دو هسته‌ای قدرتمند خود را برای کاربرانی که خواهان برخورداری از توانايی محاسباتی بسيار بالا در رايانه‌های شخصی خود هستند، به بازار داد به گزارش خبرگزاری رويترز، "ای ام دی" روز پنجشنبه خانواده جديدی از پردازنده‌های خود را با نام "اتلن ‪-۶۴‬اف اکس ‪)"۷۰‬ ‪FX-۷۰‬ ‪ (Athlon 64‬به بازار داد. شرکت "ای‌ام‌دی" اين پردازنده را به صورت زوج به فروش می‌رساند و اين بدان معناست که در هر رايانه دو عدد از اين پردازنده‌ها تعبيه خواهند شد. هر کدام از اين دو پردازنده نيز در قلب خود دارای دو هسته محاسباتی مجزا است.

به طور معمول رايانه‌های خانگی و يا شخصی تنها به يک پردازنده مجهز هستند و استفاده از بيش از يک پردازنده تنها در رايانه‌های مرکزی شبکه ها مرسوم است اما "ای‌ام‌دی" پردازنده‌های جديد را که به صورت دوتايی مورد استفاده قرار می‌گيرند ويژه آن دسته از کاربران خانگی که نياز به توان محاسباتی غير معمول دارند، ارائه کرده است. اين بدان معناست که به طور مثال کاربر خانگی که به يک رايانه با دو پردازنده جديد "ای‌ام‌دی" مجهز است می‌تواند همزمان با اجرای يک بازی رايانه‌ای سنگين، يک "دی‌وی‌دی" ضبط کند و در همين حال يک فيلم از اينترنت دانلود کند.

شرکت رقيب "اينتل" نيز چندی پيش پردازنده جديدی را به نام "کور ‪۲‬ اکستريم"(‪Extreme‬ ‪ (Core ۲‬ارائه کرده بود که نخستين پردازنده چهار هسته‌ای جهان محسوب می‌شود. مسئولان "ای‌ام‌دی" اعلام کرده‌اند که نخستين پردازنده چهار هسته‌ای اين شرکت با نام اختصاری "بارسلونا" در نيمه نخست سال ميلادی آينده به بازار خواهد آمد.

در حالی که تا چندی پيش "اينتل" و "ای‌ام‌دی" به عنوان مهمترين توليد کنندگان پردازنده‌های رايانه‌ای در زمينه ارائه پردازنده‌های سريعتر با يکديگر رقابت می‌کردند، هم‌اکنون رقابت ميان اين دو شرکت به ارائه پردازنده هايی با هسته‌های محاسباتی بالاتر و نيز استفاده از فناوری‌های نانومتری پيشرفته‌تر کشيده شده‌است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در همين راستا "ای‌ام‌دی" سال گذشته نخستين پردازنده‌های دو هسته‌ای را زودتر از "اينتل" به بازار داد اما "اينتل" موفق شد ماه گذشته نخستين پردازنده چهار هسته‌ای را به بازار دهد. از سوی ديگر درحالی که هر دو شرکت در سالهای گذشته از فناوری ‪ ۹۰‬نانومتری برای توليد پردازنده‌های خود استفاده می‌کردند، "اينتل" خانواده پردازنده دو هسته‌ای خود را سال گذشته با معماری ‪ ۶۵‬نانومتری توليد کرد درحالی که "ای ام دی" نخستين محصول ‪ ۶۵‬نانومتری خود را سال آينده و با معرفی پردازنده "بارسلونا" به بازار خواهد داد.(هر نانومتر يک ميليارديوم متر است)
برخورداری از هسته‌های محاسباتی بيشتر کارايی کلی رايانه را به ويژه در زمان انجام چند محاسبه همزمان بهبود می‌بخشد و برخورداری از معماری نانومتری ظريفتر سبب افزايش سرعت محاسباتی از يک سو و کاهش مصرف برق از سوی ديگر در پردازنده می‌شود.

"ای‌ام‌دی" قيمت مدلهای مختلف پردازنده‌های خانواده جديد "اتلن ‪-۶۴‬اف اکس ‪ "۷۰‬را که به صورت دوتايی عرضه می‌شوند بسته به سرعت آنها بين ‪۵۹۹‬ دلار تا ‪ ۹۹۹‬دلار تعيين کرده است.





















Copyright: gooya.com 2016