پنجشنبه 14 دی 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال گرمای بی سابقه جهان در سال ۲۰۰۷، بی بی سی

امکان دارد سال ۲۰۰۷ گرمترين سال از زمان آغاز ثبت گزارش تغييرات دمای جهان در بيش از نود سال گذشته باشد.

سازمان هواشناسی بريتانيا در گزارشی هشدار داده است که گرمای بخشی از اقيانوس آرام به دليل طولانی شدن پديده گرمايشی "ال نينو" در اين اقيانوس همراه با تاثير گازهای گلخانه ای می تواند باعث افزايش بی سابقه دمای هوای کره زمين در سال جاری شود.

از زمان شروع ثبت تغييرات دمای جهان در سال ۱۹۱۴، بيشترين درجه حرارت جهان در سال ۱۹۹۸ - نه سال پيش - ثبت شد.

به گفته کارشناسان، احتمال شصت درصد وجود دارد که دمای متوسط سطح کره زمين در سال جاری به حد آن در سال ۱۹۹۸ برسد يا از آن بيشتر باشد.

گرمای هوا در سال گذشته در بريتانيا به بالاترين ميزان از سال ۱۹۱۴ رسيد اما انتظار می رود سال ۲۰۰۷ شاهد گرمای بی سابقه در بسياری ديگر از نقاط جهان باشد.

متوسط دمای کره زمين در سال ۱۴ درجه سانتيگراد است و به گفته سازمان هواشناسی بريتانيا، احتمال دارد متوسط گرمای زمين در سال جاری ۵۴/۰ درجه از اين حد بيشتر شود.

در سال ۱۹۹۸، دمای زمين ۵۲/۰ درجه سانتيگراد بيش از حد متوسط بود.

گزارش پيش بينی بلند سالانه وضعيت هوا توسط مرکز مطالعاتی هدلی، وابسته به سازمان هواشناسی بريتانيا، با همکاری دانشگاه ايست انگليا تهيه شده است.

پديده 'ال نينو'

به گفته رييس مرکز هدلی، افزايش بی سابقه گرما در سال ۲۰۰۷ از دو عامل ناشی می شود: نخست روند گرمايش کره زمين در اثر افزايش گازهای گلخانه ای و دوم طولانی شدن زمان پديده ال نينو El Nino.

گازهای گلخانه ای عمدتا حاصل استفاده بشر از سوخت های فسيلی است اما پديده ال نينو به طور طبيعی روی می دهد.

اين پديده هر سال حوالی کريسمس - عيد ميلاد مسيح - در آب های اقيانوس آرام در سواحل غربی آمريکای جنوبی بروز می کند و به همين دليل نيز ال نينو نام گرفته که به زبان اسپانيولی به معنی نوزاد است.

با وقوع ال نينو، گرمای سطح اقيانوس افزايش می يابد و انتقال گرما به هوای گرم مجاور آن، باعث گرم شدن نسبی هوا می شود.

در برخی سال ها، افزايش دمای آب سطحی در منطقه ای گسترده ای تر و برای مدتی طولانی تر روی می دهد که نتيجه آن افزايش غير متعارف مناطق نزديک به آن به خصوص در نيمکره جنوبی است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





تغييرات هوا در اين مناطق به نوبه خود بر دمای هوا در ساير نقاط زمين نيز تاثير می گذارد.

به گفته پرفسور کريس فولاند، رييس مرکز مطالعاتی هدلی، معمولا بين زمان وقوع غيرعادی پديده ال نينو و گرم شدن هوای کره زمين حدود چهار ماه يا بيشتر فاصله است.

علاوه بر گرم شدن نسبی هوا، تاثيرات ديگر طولانی شدن ال نينو شامل افزايش بارندگی و جاری شدن سيل در برخی نقاط و کاهش بارندگی و گاه آتش سوزی جنگل ها در نقاط ديگر کره زمين است.

























Copyright: gooya.com 2016