دوشنبه 16 بهمن 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش خطر سرطان پوست در اثر رانندگی مداوم و طولانی، بی بی سی

تحقيقی در آمريکا نشان داده است خطر ابتلا به سرطان پوست در افرادی که مدت زيادی رانندگی می کنند، افزايش می يابد.

محققان می گويند تابش نور خورشيد از پنجره کنار راننده دليل افزايش خطر ابتلا به سرطان پوست است و افزايش اين خطر در مورد رانندگانی که پنجره خود را پايين می کشند مضاعف می شود.

شيشه پنجره خودروها (برخلاف شيشه جلو) معمولا فقط مانع از عبور اشعه "يو وی بی" (UVB)-عامل سوختن پوست - می شود و نمی تواند از نفوذ اشعه "يو وی ای"(UVA) جلوگيری کند.

گروه محققان "دانشکده پزشکی سن لوئی" آمريکا برای انجام تحقيق خود از ۸۹۸ زن و مرد مبتلا به سرطان پوست استفاده کرده اند.

در ميان ۵۵۹ مردی که در اين تحقيق مورد مطالعه قرار گرفتند ميزان گسترش سرطان پوست رابطه ای مستقيم با بخش هايی از بدن داشته که در حين رانندگی بيشتر در معرض تابش اشعه يو وی ای قرار دارد.

بنابه اين تحقيق بسته به محل قرار گرفتن فرمان اتومبيل (در سمت چپ يا راست) همان بخش از بدن راننده احتمالا مبتلا به سرطان پوست می شود که در کنار پنجره قرار دارد. چون او از طريق شيشه کنار راننده بيشتر در معرض يو وی ای قرار می گيرد.

در اين بيماران، بيشتر سرطان ها، تومورهايی بودند که به مرور زمان (چند سال) و در اثر تابش مداوم و روزانه آفتاب بر بدن - سر، گردن، بازو و دست - ايجاد شده بودند.

دکتر سکات فوسکو، رييس گروه تحقيقی دانشکده سن لوئی، گفت: "از آنجايی که شمار خودروها از هر زمان ديگر بيشتر شده است احتمالا روند ابتلا به سرطان پوست در ميان رانندگان افزايش خواهد يافت. اين روند همچنين با توجه به افزايش شمار رانندگان زن باعث خواهد شد که آمار اين بيماری در ميان زنان نيز افزايش يابد."

شيشه جلوی اغلب خودروها دارای پوششی است که از عبور اشعه های يو وی بی و يو وی ای جلوگيری می کند. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست در ميان رانندگان دکتر فوسکو پيشنهاد کرد شيشه پنجره کنار راننده از نوع دودی يا فيلتردار انتخاب شود.

اما، برخی کارشناسان تاکيد دارند که تابش آفتاب به پوست در حين رانندگی به اين معنی نيست که راننده حتما سرطان پوست خواهد گرفت.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





سازمان خيريه "مطالعات سرطان در بريتانيا" می گويد ميزان اشعه های يو وی که راننده ها در معرض آن قرار دارند در مقايسه با ميزان آفتابی که بدن در طی يک سال با آن مواجه می شود، ناچيز است.

اين مرکز تحقيقاتی می گويد: "مهم اين است که مشخصات پوستی خود را خوب بشناسيد و هر وقت در معرض مستقيم آفتاب قرار می گيريد از آن مراقبت کنيد و هرگز اجازه ندهيد که دچار سوختگی ناشی از اشعه آفتاب شويد چون پوستی که در آفتاب سوخته با خطر بزرگتری از ابتلا به سرطان مواجه است."

























Copyright: gooya.com 2016