پنجشنبه 4 مرداد 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانشمندان به دنبال تحقق ساخت رايانه‌های کوانتومی هستند، ايرنا

تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۰۵/۰۴‬

در آينده‌ای نه چندان دور اتمها قطعات سازنده رايانه‌های کوانتومی بسيار پرقدرتی را تشکيل خواهند داد که قادرند مسائلی را که حل آنها با سريعترين ماشين‌های امروزی سالها وقت می‌گيرد ظرف چند ثانيه حل کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز از شيکاگو، "تری پورتو" محقق موسسه ملی استانداردها و فناوری ‪ NIST‬وزرات بازرگانی آمريکا می‌گويد امکان انجام چندين محاسبه هم زمان در دنيای کوانتوم وجود دارد.

پورتو و همکارانش جفت‌های اتم‌های روبيديوم بسيار سرد را وداشتند بطور مکرر جای خود را عوض کنند. اين کار به ذخيره و پردازش داده‌ها در رايانه‌های کوانتومی کمک می‌کند.

در رايانه‌های امروزی کوچکترين واحد ذخيره اطلاعات يک رقم دوتايی يا بيت است که می‌تواند فقط دو قدر داشته باشد صفر يا يک. اين ارقام مبنای ذخيره اطلاعات را در محاسبات ديجيتالی فراهم می‌کند. وقتی اين ارقام به صورت گروههای هشت تايی در يک رايانه پی سی با هم ترکيب شوند، بيت ها به بايت تبديل می‌شوند.

در دنيای کوانتوم بجای اينکه فقط احتمالات صفر و يک در نظر بگيرند گستره‌ای از احتمالات وجود دارد.

بيت‌های کوانتومی يا کوبيت‌ها هم می‌توانند بين وضعيت صفر و يک نوسان کنند. اين انعطاف پذيری می‌تواند امکان انجام همزمان محاسبات بسياری را فراهم کند.

اين محققان جفت اتم‌ها را در يک شبکه نور متشکل از شش پرتو ليزر که همگی در يک نقطه متمرکز شده‌اند جدا کردند و اتمها را در الگوی يکنواخت معلق نمودند.

محققان جفت‌های اتم‌ها را در ناهمواريهای بوجود آمده در امواج نور به‌دام انداختند. وقتی به جفت اتم‌ها در فضاهای فشرده و کيپ نيرو وارد شد آنها شروع به نوسان بين صفر و يک کردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تاکنون محققان توانسته‌اند تمام جفت اتمها را در يک وضع در حالت رقصان نگه دارند. اما برای آنکه آنها در رايانه کوانتومی بکار آيند، محققان بايد دريابند چگونه جفت اتمهای مختلف را به رقص درآورند تا مستقل از جفت اتمهای مجاور به چرخش بپردازند.

اين محققان يکی از چندين گروه محققان در سراسر جهان هستند که به دنبال تهيه سامانه‌ای هستند که می‌تواند محاسبات کوانتومی را پشتيبانی کند.

اين تحقيقات در مجله نيچر منتشر شده است.





















Copyright: gooya.com 2016