سه شنبه 3 مهر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح جدید ویکیپدیا برای بالا بردن اعتبار مقالات، صدای آلمان

واژه‌نامه‌ی اینترنتی ویکیپدیا قصد دارد در صفحه‌ی استاندارد خود تنها مقالاتی را منتشر کند که نویسندگان با تجربه و قابل اعتماد آنها را تأیید کنند. این تحول از ماه نوامبر در ویکیپدیای آلمانی صورت می‌گیرد.

بحثی که سالهای زیادی رایج بود بالاخره نتیجه داد: از ماه نوامبر هر کسی نمی‌تواند در صفحه‌ی استاندارد ویکیپدیای آلمانی هرچه دلش می‌خواهد منتشر کند.

فیلیپ بیرکن (Phillipp Birken)، عضو هیئت رئیسه‌ی شرکت ویکی‌مدیا روز یکشنبه، ۲۳ سپتامبر اعلام کرد که ویکیپدیا تصمیم گرفته است در صفحه‌ی استاندارد خود تنها مقالاتی را منتشر کند که نویسندگان خاصی آنها را تأیید کرده باشند؛ نویسندگانی با تجربه و قابل اعتماد.

معیار این که کدام نویسنده با تجربه و قابل اعتماد است "امتیاز‌هایی" خواهد بود که از جانب یک نرم‌افزار جدید به نویسندگان داده می‌شود. این نرم‌افزار تعداد دفعاتی که یک مقاله تغییر می‌یابد را ثبت می‌کند و به نویسنده‌ی آن بر این مبنا امتیاز می‌دهد. هرچه کمتر یک مقاله از جانب دیگران تغییر یابد، نویسنده‌ی آن امتیاز بیشتری کسب می‌کند.

کاربران می‌توانند انتخاب کنند

طرح جدید ویکیپدیا این امکان را به کاربر می‌دهد که در صورت تمایل مقاله‌هایی را مشاهده کند که از پیش توسط افراد کارشناس و جدی کنترل شده‌اند. این مقاله‌ها در صفحه‌ی استاندارد ویکیپدیا نشانه‌گذاری می‌شوند. کاربران می‌توانند در هر زمینه‌ای علاوه بر مقاله‌ی به اصطلاح مطمئن به مقالات دیگری که کنترل نشده‌‌اند نیز، دست یابد. به گفته‌ی بیرکن، در هر حالت کاربران می‌توانند مثل گذشته مقالات را تغییر دهند، اما در صفحه‌ی استاندارد فقط مقاله‌های بازبینی شده منتشر خواهند شد.

ویکی‌مدیا قصد دارد با این طرح از به‌‌کاربردن واژه‌های مستهجن و اطلاعات نادرست در مقاله‌ها جلوگیری کند.

طرح جدید در روزهای ‌آینده برای امتحان، مدتی به کار می‌رود و به احتمال زیاد در ماه نوامبر در بخش آلمانی ویکیپدیا استاندارد می‌شود. اینکه آیا چنین امکانی برای ویکیپدیا به زبان‌های دیگر نیز فراهم شود، هنوز معلوم نیست.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وضعیت فعلی

در هر حال حاضر هر کاربر می‌تواند هرآنچه که می‌خواهد منتشر کند و علاوه برآن، مقالاتی را که دیگران می‌نویسند تغییر دهد. این باعث شده که در بسیاری موارد، به‌ویژه در رابطه با سیاستمداران اطلاعات غلط و واژه‌های رکیک به‌کار رود. البته این‌گونه واژه‌ها در اکثر موارد به‌سرعت از جانب دیگر نویسندگان تغییر می‌یابند، اما پیش آمده که جملات مستهجن تا مدتی در صفحه‌ی استاندارد ویکیپدیا مانده اند.





















Copyright: gooya.com 2016